Forfatter Emne: kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?  (Læst 4274 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

babbabus

  • Gæst
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Dato: 25. Maj 2010 kl: 20:37:40 »
Hej alle tak for et kanon træf, (det er i øvrigt Hossein her, som har døbt sit nye brugernavn på t3nettet efter bilen"Babbabus")

Nå men alt gik jo godt indtil vi var ca. 20 km. fra København. Jeg kunne ikke komme over 100 og tophastigheden begyndte langsomt at falde. Hvis jeg trykkede mere på speederen lyd det fra motoren som når man trykker på speederen i frigear = ingen acceleration. Heldigvis havde jeg en "bjergvagt" med hele vejen hjem.  
Det sidste korte stykke hjem efter motorvejen var heller ikke så vellykket.. i alle gear tager den meget svagt fat og når den kommer en smule op i omdrejningerne er det som om den giver slip og motoren larmer (igen som hvis man gav gas i fri gear).
Problemet er helt nyt. Den begyndte dog at sige en brumme lyd da vi var på Fyn (nærmere da vi nåede grusgraven første dag), som gik væk hvis jeg trykkede koblingen ned.  


Uden at have særlig meget forstand på det, har jeg en ide om at det er koblingen, som trænger til at blive skiftet, eller???

Den skal en tur forbi min gode mekaniker om par dage, men er der nogen her, som kender til problemet eller har en ide om hvilke diagnose jeg kan se frem til :-?

Hilsen Hossein

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2010 kl: 20:54:41 »
Det lyder       300% som koblingen der skal skiftes.

Evt skal er også skiftes pakdåse ved motor eller gearkasse (olie på koblingen...)

Drypper den ved samlingen mellem motor og gearkasse?

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #2 Dato: 25. Maj 2010 kl: 20:58:34 »
Og når nu du får skiftet koblingen, så skift lige pakdåserne (som JJ nævner), udrykkerleje og kraven som lejet sidder omkring samt pilotlejet i svinghjulet...

Fandme surt hvis noget af det går en uge efter du har fået ny kobling og så mange ekstra bas-ører koster det ikke :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

babbabus

  • Gæst
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #3 Dato: 25. Maj 2010 kl: 21:23:12 »
tak for det... den drypper faktisk olie og jeg var nemlig ikke sikker på, hvor olien kom fra, da motoren absolut ikke mangler olie. Der er faktisk sorte olie dråber på hele bagklappen, hvilket jeg heller ikke helt kunne forstå.  Er olie på koblingen det samme som gearkasse olie???

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #4 Dato: 25. Maj 2010 kl: 21:29:01 »
Hej,

Olie på koblingen kan komme fra gearkassen eller fra motoren. Det er en pakdåse som er nem at skifte, som Morten skriver.

Der er forskel på lugten, gearkasseolie lugter mere "stram" end motorolie.

De sorte pletter på bagklappen, er det en en turbodiesel du kører, sugediesel eller benzin?

Med gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

babbabus

  • Gæst
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #5 Dato: 25. Maj 2010 kl: 21:51:56 »
det er en turbodiesel

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #6 Dato: 25. Maj 2010 kl: 22:01:04 »
Ok, turbodiesel og olie på bagklappen - det er en af diesel-drengene som skal på banen her.

Mener at det kan være enten utæthed i turboen, eller mængdeskruen som står for højt. Men hvis motoren ikke bruger olie, så er turbo sikkert OK.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #7 Dato: 26. Maj 2010 kl: 07:01:53 »
Uden på nogen måde at ha' en doktorgrad i sorte pletter på bagklappen, er min erfaring, at pletterne kommer uanset om der er turbo på eller ej.

Røde Mor, der er en JX'er har haft nogle ganske få pletter i starten af mit ejerskab. Olieskift hver 5.000 km og kørsel med god brug af turboens kræfter, dog uden at ræse den ud i alle gearene har helt fjernet fænomenet. Sidste lange rejse til Fyns Træf med lidt mere ivrig speederfod og derefter hjem via Stevns og tilbage til badebyen gav INGEN sorte pletter overhovedet.

Min gamle CS'er var mere eller mindre konstant forsynet med friske sorte pletter...

Eneste egentlige forskel i behandling af bilerne er, at jeg nu har adgang til en damprenser og Røde Mor får hyppigt et dampbad i motorrummet og især på den indvendige side af skjoldet under motoren, hvor man nu kan få dysen ind med det varme vand. Jeg tror faktisk, at det meste af årsagen til sorte pletter skyldes baj og gammel spild fra olie- og filterskift, der pakker sig lidt forskellige steder i motorrummet og bliver flydende ved lange ture, hvor temperaturen bliver højere i maskinrummet, hvorefter det siver/drypper ud igennem hullerne i bundpladen og af fartvinden bliver hvirvlet op på bagklappen...

Skulle andre mene, at det kommer fra udstødningen af en eller anden årsag, vil jeg meget gerne ha' fokus på dette også...

Til gengæld lyder det som om, at din kobling definitivt er færdig... :(
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #8 Dato: 26. Maj 2010 kl: 07:36:06 »
Har du haft klappen oppe og set om det mekaniske er i orden ved koblingen, muligheden er at beslaget er gået løs.

Kurt

PS.: Jeppe, vil du lave en undersøgelse af hvormange der har bundplade/olieopsamler på deres bil. :wink:
Kurt - 25115788

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #9 Dato: 26. Maj 2010 kl: 07:51:21 »
Citat fra: "KHSalvesen"
PS.: Jeppe, vil du lave en undersøgelse af hvormange der har bundplade/olieopsamler på deres bil. :wink:


OK....

Alle dem, der har bundplade på rækker højre hånd op på torsdag kl 14:30.
Alle dem, der IKKE har bundplade på rækker venstre hånd op på torsdag kl 14:30.

jeg finder den lange stige og kikkerten frem - og skulle gerne have resultatet ca 14:35 på torsdag...

Kurt - du er da altid frisk med et godt initiativ... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

babbabus

  • Gæst
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #10 Dato: 27. Maj 2010 kl: 20:20:08 »
så kom diagnosen;

der er kommet olie ind til koblingen og den drypper olie i samlingen mellem gearkasse og motor... derfor de sorte oliepletter på bagklappen. En ny kobling er bestilt hos gør det selv i sydhavn... og imorgen skal jeg en tur forbi VW og købe pakdåserne, kraven som lejet sidder omkring samt pilotlejet i svinghjulet...(som JJ, blackchart & min mekaniker nævner)

Kkrogsgaard

  • Gæst
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #11 Dato: 27. Maj 2010 kl: 21:03:36 »
Overvej lige at få et nyt udrykkerleje også.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #12 Dato: 27. Maj 2010 kl: 21:19:11 »
måske skulle svinghjulet have taget en spån, afhængig af udseendet. Er trykpladen med også eller satser du kun på navskift? Skal boltene der holder svinghjulet have en dråbe loctite når du samler?

Hinze

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #13 Dato: 27. Maj 2010 kl: 23:16:17 »
Tag at kontakte Jønne Ukendt, lidt kendt som JU-HU manden, han har nogle fine afdrejede svinghjul liggende.
Så er du sikker på at det hele er i orden inden du samler det igen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

babbabus

  • Gæst
kobling problemer på vej hjem fra træf! Diagnose :-?
« Svar #14 Dato: 28. Maj 2010 kl: 13:32:44 »
Hej Hinze... du må huske at jeg er stadig er på nybegynder stadie i mekanik, så dine spørgsmål begynder at falde udenfor min viden :-? Hvorfor behøver man f.eks. at afdreje svinghjulet ?? og hvad sker der hvis ikke man gør det?

I øvrigt har jeg brug for hjælp til hvor man kan købe pakdåserne, kraven som lejet sidder omkring & pilotlejet i svinghjulet. Jeg har ringet til smc Amager, som ikke havde noget af det hjemme og desuden kunne manden ikke lige se hvad det skulle være for nogle pakdåser.... Så er der nogen der kan hjælpe med hvad jeg præcis skal sige til ham for at få de rigtige dele?? Tak!