0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
den kører fra fabrikken med 135-145 bar tryk og 14,5 graders i forhold til OT, nu kører den 155 bar og 12,5 grader.
Mange skruer lidt på den for at få flere hypper og på et tidspunkt har man måske fået skruet så meget op på dieselpumpen, at der ikke længere er tilstrækkeligt ilt tilstede i cylindrene til en ren forbrænding. Så kommer de massive sorte røgskyer - tænk bare på traktortræk og teknisk skoleelevers Golfer.
I modsætning til dette princip kører benzinbiler med kvantitetsstyring. Dvs. at blandingsforholdet mellem ilt ig benz. søges at holdes rimeligt konstant over hele omdrejningsregisteret i lambdaforholdet - 14,7:1. Det er en sandhed med modifikationer, fordi der faktisk er situationer, hvor den får ekstra benz. - chokertilstand, gasveksel og acceleration, men som udgangspunkt er det konstant.
Forskellen i disse principper er sammen med dieselens højere komp.-forhold udslagsgivende for dieselens højere virkningsgrad. *klugscheissermodusaus*
Det er jeg ikke helt enig i Jarl! I en benzinmotor tilstræbes der at køre med støkiometrisk forbrænding(kemisk ideel forbrænding) i mellemgasområdet, afhængig af om motoren er med eller uden Kat. AFR-værdien (Air Fuel Ratio) ændres, jo større belastningen og jo højere omdrejningerne er. Ved fuld belastning ligger AFR-værdien ned til omkring 11-12,5:1 og ved f.eks. motorbremsning (lav belastning og lave omdrejninger) kan blandingen være 16-18:1 Årsagen til disse værdier er en længere forklaring, men det handler selvfølgelig om brændstoføkonomi og køling..
PS. der er ikke noget der hedder lamda 14,7:1
....i lambdaforholdet - 14,7:1
Jamen det er vi slet ikke uenige om. Jeg angav bare nogle få eksempler på forhold, der gør det hensigtsmæssigt at afvige fra lambda 1.Samtidig er der grund til at påpege, at et federe forhold kan have negative konsekvenser for biler mede kat.Det ændrer dog ikke på, at en benz. motor har kvantitetsstyring - afvigelserne fra lambda 1 er i praksis meget små og slet ikke sammenlignelige med de variationer en diesel har i blandingsforholdet.
CitérPS. der er ikke noget der hedder lamda 14,7:1Enig! Og hvor var det nu lige, at jeg skrev det? Jeg skrev sådan:Citér....i lambdaforholdet - 14,7:1Tankestregen skal forståes som "nu skal jeg forklare, hvad jeg mener med det"
Ang. dieselens overbevisende virkningsgrad, så er der selvfølgelig mange forhold, der gør sig gældende.I sandhedes navn må jeg så erkende, at der er en række mekaniske forhold - pumper o.lign. der kræver mere kraft i en D end i en B, men summa summarum slutter regnestykket - som vi jo alle ved - også Rasmus (han har bare så svært ved at få det sagt :wink: ) med et klart plus til fremtidens kraftmaskine - dieselmotoren.
Det har jeg aldrig lagt skjul på , men det er jo med biler som med kvinder, det koster penge at få ydelser og nydelser :lol: