Forfatter Emne: Lidt OT: Status af dyser på raps  (Læst 4277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

  • Gæst
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #15 Dato: 01. November 2006 kl: 20:44:49 »
hej hej med jer

ja det er så den største af dem alle adolf diesel og nr. 2 er otto der af navnet på en alm række motor der jo som bekendt hedder otto motor

som de 2 herre jarl og rasmus glemte og fortælle til dem der ikke lige skulle vide det

Mvh Flemming  :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #16 Dato: 01. November 2006 kl: 20:46:40 »
:lol:  :lol:  :lol: adolf.. jeg er bange for du tænker på den forkerte..

han hedder Rudolf
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #17 Dato: 01. November 2006 kl: 20:49:19 »
Citat fra: "Djursland"
hej hej med jer

otto der af navnet på en alm række motor der jo som bekendt hedder otto motor


Mvh Flemming  :lol:


Nikolaus August Otto opfandt 4-taktsmotoren...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #18 Dato: 01. November 2006 kl: 21:05:43 »
okay rasmus den tager jeg på min kappe

men det var da næsten rigtig

jeg tror det er fordi jeg er så træt at jeg næsten ikke kan se ud af mine øjen

så nu går jeg i seng

Mvh Djurs  :lol:

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #19 Dato: 01. November 2006 kl: 22:21:09 »
Hej
Det er ydest interresant læsning dette her. tak for jeres indlæg.

 men ???? Casper hvad bruger du den motor til. eller er det ikke noget skattevæsnet må vide.  :lol:

jeg mindes et stationært nødgenerator anlæg, som jeg i min ungdom,
skulle passe. det var monteret med omdrejningsregulator, lige som traktore.  for at kunne holde samme omdrejningstal ved svingende belastninger.

det er jo det, Jeg tænker på, når jeg læser om din motor.

mange hilsner

poul ottesen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #20 Dato: 01. November 2006 kl: 22:38:46 »
? Motoren sidder i en bil, og skulle SKAT lige vær med på en lytter, så kører den bl.a. på tysk planteolie i Tyskland under ferier :-)
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #21 Dato: 02. Juli 2007 kl: 01:26:37 »
Så ville jeg lige kommet med en update på dyserrne. Jeg ville skifte til nogle nye dyse indsatser da motoren findes fra fabrikken med to forskellige dyser og jeg ville prøve om der var forskel ved planteoliedrift.

På billedet i starten af tråden havde dyserne kørt 15.000 på raps, de har siden dengang kørt 25.000 mere på raps og ca. 10.000 på diesel. I alt ca. 50.000 km siden de kom i.

Nu nævner bl.a. Jarl _altid_ at man skal flammeskiverne og rengøre grunding inden de nye lægges i ved dyse skift. Jeg gør det selv altid, nok mest fordi det skal man og fordi skiverne koster så lidt.
Jeg har da tænkt hvor meget sådan en tynd skive egentlig kunne gøre ?, og det er der sikkert andre der også har. Så her kommer lige tre billeder.





På billed 1 ses tilstanden af de første 5 dyser. De er ganske pæne og forstøvede også fint inden jeg skildte dem ad. Trykket lå dead-on for alle 6 dyser. Dyserne var Bosch 314 dyser.

På billed 2 ses den 6 dyse, der har tydelige varmeskader, flammeskiven har generelt sluttet dårligt til, og et sted ser det endda ud til at den er "brændt igennem", der var dog ikke så meget at se på selve skiven.

På billed 3 ses så indsatsen fra cylinder 6, selve indsatsen er farven mørk af varmepåvirkning og toppen/mellemstykket er sovset ind i noget der minder om koks/tagtjære blandet sammen. Hvad er det ? er det simpelt hen halvforkokset/kuldet rapsolie grundet den massive varmepåvirkning ?

Cylinder 6 er sværest at nå og min teori er derfor at at mekanikere under rengøringen har tænkt, "så må det vist være godt" GRRRGRGG.....
Men så har jeg da lært at man skal være glad for at jeg nu selv laver dieselindsprøjtningsteknik istedet for at få det lavet ude i byen, hvor det jo kun kostede 2k.........

De nye dyser Herzog 265 er indstillet til X + 10bar da tanken var at de ville sætte sig 10 bar i tryk over de første 1000-1500 km, lyder det rimeligt ?

Nå men tilbage til emnet.

SKIFT FLAMMESKIVER HVERGANG
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lidt OT: Status af dyser på raps
« Svar #22 Dato: 02. Juli 2007 kl: 09:13:29 »
Jamen der er jo ikke noget så herligt som at blive bekræftet... :wink:

Jeg har desværre også set de scenarier før, og man skal ikke tænke for meget over eftersætningerne. Vi gør det lige alligevel:

En dyseindsats er grundlæggende et stempel, der bevæger sig op og ned i en cylinder. I dette tilfælde er clearance mellem stempel og cyl. nogle få tusinddele mm - lige nok til at en smule diesel kan komme imellem og smøre (lækolien), men ikke så meget at dysen tabet trykket. Med så lille spillerum er temperaturbilledet meget afgørende. Bliver der for varmt får man en "Düsenklemmer". I sagens natur er det helt uforudsigeligt hvor på stemplets vandring det "sættes sig", og man risikerer derfor at dysen forbliver konstant åben. Sker det vil dieselindsprøjtningen begynde straks, når pumpen starter pumpeslaget. Det medfører ALT for tidlig indsprøjtning med skader på plejlstangslejer og evt. flere dele (stempeltop/topstykke/krumtap/plejlstang) til følge. Lige så slemt er det hvis dysen sætter sig i lukket position. Så kører pågældende cylinder som en luftkompressor med en kompression på 23:1, og så dør stemplet ganske hurtigt. Naturligvis kan dysenålen også sætte sig på et vilkårligt sted mellem åben og lukket, og dysen vil derfor småstrinte ukontrolleret på uforudsigelige tidspunkter. En del af os har sikkert oplevet noget lign., når en dyse har slugt et stykke skidt. Så hænger dysen et øjeblik og motoren har en karakteristisk hård, høj og metallisk "klak-klak-klak"-lyd, som går over, når skidtet er blevet spist.

En flammeskive er bøjet lidt koinsk skævt, når den er ny. Når vi så spænder dysen kan man mærke, at vi retter den ud på den sidste halve omdrejning. Derved slutter den tæt, men monteres gamle flammeskiver, så er denne fjedervirkning forlængst væk, og når flammeskiven ikke slutter tæt, så kan varmen fra forbrændingstrykket vandre op langs dysen og resultatat ses fint på dine billeder.

Nogle gange beklager folk sig over at deres dyserør springer hele tiden. Sker det én gang skal man bare skifte og sige "nå". Sker det flere gange på samme cyl., skal man tænke på dysen. For hvis den ikke kan lukke rigtigt den ene vej, så kan den heller ikke den anden. Med andre ord: En klemmende dyse kan lade forbrændingstrykket fra cylinderen på adskillige tusinde bar slå tilbage i dyserøret, og det skal ikke ske særligt mange gange, før røret dør. Dieselpumpen er ligeglad - den har sine egne kontraventiler, så røret får hele "fornøjelsen" selv.

Det er i øvrigt også her,vi finder forklaringen på de varierende dyseåbningstryk mellem D og TD. I sagens natur er der et højere forbrændingstryk i en TD-motor end i en D. For at undgå, at dette højere tryk med sit pres på forsiden af dysenålen kan presse dysen åben ved forbrændingstrykkets maximum (P-max), indstilles dyseåbningstrykket til 155 bar fremfor sugedieselens 130 bar. Og jeg skulle hilse og sige, at det altså betyder noget. I min grønne ungdom købte jeg en totaltrenoveret dieselmotor kort før sommerferien. Vi var nogle drenge, der skulle til Hemsedal og ligge i sprit en ugestid. Da vi nåede Jevnaker lige nord for Oslo begyndte bilen at sende flammer ud af udstødningen, og den røg som en traktortrækker. Stor tak til Østjysk Dieseltekniki Vejle, for at I monterede sugedieseldyser i min TD :evil: Så var det, at jeg tænkte - det må man da vist kunne gøre bedre selv...  

Det er rigtigt, at man forventer, at nye dyseindsatser slides lidt til. Nålen sætter sig lidt i sit sæde - svarende til et trykfald på 5-10 bar (Man kan høre det - nye dyser har en karakteristisk tikkende lyd indtil de har sat sig). På en TD, hvor det normale åbningstryk er 155 bar, betyder det, at man stræber efter at justere nye indsatser til 162 bar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!