Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diesel Fora
»
Periodisk Dyse problem ??
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå ned
Forfatter
Emne: Periodisk Dyse problem ?? (Læst 2704 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
ibber
Gæst
«
Dato:
02. Juni 2010 kl: 15:35:27 »
Mine dysser driller mig, og skal nok skifte dem , men syntes alligevel det er interressant det det gør , og undres over hvorfor det er periodisk ?
symptomer..
kører fint normalt , men nogen gange når den starter hakker den og pruster indtil den lige har været oppe i omdrjninger nogen gange, og får hele motoren til at gi vibrationer der tyder på der ikke er knald på den ene cylinder, også ligger den lidt blå røg ud der lugter af uforbrænd diesel , ikke motor olie... og det er rytmisk med EN cylinder.
når en dyse går kold, bør det så ikke være permanent den gør det - og ikke kun engang imellem , har lige skiftet det ene dyserør og tror måske det er der der gået et eller andet i koks.
jeg undres over hvorfor det kun er periodisk
men skifter dysser ud nu med 297 dysser , og får dem stillet til 155 i tryk og får lige justeret pumpen med korrekt tryk , er der nogen har der har nogen andre tal de anbefaler til en AAZ motor med JX pumpe, så sig frem , jeg har ikke selv lavet motoren jo , men er de tal jeg lige har fået oplyst på den ...
har fået oplyst at pumpen er en AAZ pumpe med JX top på . ved ikke om det gør nogen forskel , andet end de data man normalt bruger på hver motor hver i sær måske ikke rigtig passer med noget som helst i bøgerne...
eller det andre normaltvis kører med ...
iOBS motoren har ikke brugt en dråbe olie til fyn og hjem igen , eller siden da!...
på forhånd tak
Logget
Gammelpot
Full Member
By: 5270 Odense
«
Svar #1 Dato:
02. Juni 2010 kl: 15:49:52 »
Hvis problemet er opstået efter at du har skiftet føderør, så vil jeg gætte på at der er snavs i din dyse.
Afmonter alle dyser, skil ad og rens. Husk hysterist renlighed er et krav når der arbejdes med pumper føderør og dyser.
Hels og lykke med projektet.
Bjarne
Logget
Nu uden T3
ibber
Gæst
«
Svar #2 Dato:
02. Juni 2010 kl: 16:59:22 »
ikke helt, det var der også lidt med det gamle lidt utætte føderør , men det er blevet værre efter føderøret er blevet tæt ja, måske der er galt på to cylindre nu , og kun en før så, det løser sig nok når dysserne kommer på igen , undrer mig bare over det er periodsik og ikke permanent...
men skal lige bruge de mest korrekte mål til dysser og pumpe, så får jeg dem lige prøvet af i morgen hos diesel værkstedet , men han skulle kende målene, han var ikke sikker på det var helt det samme når jeg havde blandet kombonenterne fra flere forskellige motorer nemlig..
Logget
casper
Hero Member
«
Svar #3 Dato:
02. Juni 2010 kl: 17:11:49 »
Jeg synes at kunne huske hvem der har bygget de nuværende dyser, hvor mange kilometer har motoren kørt siden den kom i din bluestar?
Logget
Mvh. Casper
ibber
Gæst
«
Svar #4 Dato:
02. Juni 2010 kl: 17:24:20 »
det tør jeg ikke sige , men ikke nok til at dysserne burde være slidt op tror jeg, så det er nok mig der har pillet i noget jeg ikke skulle pille i - men nok en 20 - 30000 , fik lige skiftet tandrem i starten fordi skjoldet havde gnavet meget lidt i remmen , bare for at være på den sikre side.. og der stillede vi pumpen efter AAZ data , måske det er det der er galt, husker ikke graderne i tal dog...
så den her gang vil jeg ha de bedst egende tal og ikke de skrevne
dyssetype 297 måske
dyssetryk 155 måske
pumpetiming XX ? kan dog huske det var sidst i firserne eller først i halvfemserne et sted..
jeg har en habil dieselmekanikker til assistence , men de rigtige data er jo vigtige for at det spinder som en mis ... er ikke selv den store dieselmester endnu..
har søgt en del på det, men der er jo så mange forskellige at man ikke ved hvad der er hvad ;-)
Logget
casper
Hero Member
«
Svar #5 Dato:
02. Juni 2010 kl: 17:58:37 »
Da motoren kom i bilen, byggede jeg dyser til den, og det stadig er de samme dyser ved jeg ikke men det går jeg stærkt ud fra.
I det tilfælde er det AAZ dyseholdere med 294 dysespidser monteret, og trimmet ind til et nominelt tryk på 155bar, dvs. de er leveret som 162 bars dyser. Dyserne har dengang haft en sprednng i trykket på maksimalt +- 1 bar på tværs af serien.
155 bar er standard indsprøjtningstryk på en AAZ
Med hensyn til pumpen, så er det ligegyldigt hvilken regulering der sidder på(top), det vigtig her er højtryksdelens geometri, og har du en AAZ bund og JX top(i pumpen) så er højtryksdelen dermed også AAZ. Pumpen skal derfor stilles efter AAZ data.
Så alt i alt, er den ikke så bastart med hensyn til indtrimningsdata
Logget
Mvh. Casper
ibber
Gæst
«
Svar #6 Dato:
02. Juni 2010 kl: 22:29:28 »
tak for det gode svar og Jarl skrev også lige , så nu er jeg godt klædt på til i morgen , tak skal i ha alle sammen, kan så regne ud vi har ramt nogenlunde da vi skiftede remmen , altid rart at vide man gør noget rigtigt
Logget
ibber
Gæst
«
Svar #7 Dato:
05. Juni 2010 kl: 23:20:01 »
dyserne er nu renset og justeret 155, stod ikke ret meget uens , så nok bare lidt skidt i dem , men det hjalp også kun lidt , den ryster stadig mere end jeg er vant til , mystisk og lidt irreterende syntes jeg, billig bluestar til salg med mindre deffekt ;-) arh mon det er så galt ;-) ser lige hva mekkeren siger på mandag ...
Logget
Jarl
Hero Member
«
Svar #8 Dato:
05. Juni 2010 kl: 23:34:17 »
Sørg for at have HELT styr på, at takthjulet på krumtappen sidder 100% fast, før du kører én meter mere.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
ibber
Gæst
«
Svar #9 Dato:
06. Juni 2010 kl: 00:18:32 »
jo det tjekker jeg lige i morgen , lyder som et posible fare momment tak Jarl
Logget
casper
Hero Member
«
Svar #10 Dato:
06. Juni 2010 kl: 07:51:35 »
hvad stod trykket på i dyserne ? gerne hvis du har trykket for hver cylinder, sammen med cylindernummeret.
Hvilket dyserør skiftede du, eller havde du alle af?
Logget
Mvh. Casper
ibber
Gæst
«
Svar #11 Dato:
06. Juni 2010 kl: 10:46:02 »
øøh jeg målte dem ikke selv casper , men det var alle 4 , han sagde bare det nok bare var pga skidt de havde drillet, og det var alle 4 jeg fik justeret og renset, vi har sådan et dieselvæksted her i randers jeg brugte, men nu vil jeg lige se om jarl har ret inden jeg kører mere, den er stoppet med at ryge rytmisk ihvertfald , så lidt har det da hjulpet
Logget
ibber
Gæst
«
Svar #12 Dato:
10. Juni 2010 kl: 08:59:53 »
hmmm, det var så ikke dysserne , og ikke løst remhjul , og ikke timmningen , nu ryger den sgu på dieselværksted , så må vi se hvad de siger , arrrggh
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diesel Fora
»