Forfatter Emne: 2. batteri under klapsæde?  (Læst 1337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

• Gæst
2. batteri under klapsæde?
« Dato: 06. Juni 2010 kl: 21:31:37 »
Hej,

Jeg skal have nyt 2.batteri (er pt monteret under bi-passager sædet), men syntes ikke rigtigt jeg kan finde noget der passer ned i hullet og som samtidigt har bare nogenlunde Ah. Vi bruger det til at trække 75W køleskab på campingpladser uden strøm.

Er der nogen der har "omrigget" så 2.batteriet ligger under klapsædet (som i en Multivan)? - der er der jo ubegrænset med plads....og...er det pisse bøvlet? Vil ikke bore i undervognen.

Carsten

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 07. Juni 2010 kl: 05:49:56 »
Hvis du har en diesel, så skulle du gerne have plads under begge forsæderne. Det har vi i Mary. Vi ville have deep cycle batterier deri til at trække køleskabet og alt det andet på vores rejse. Men det eneste vi har kunnet finde i Sydamerika er alm. starterbatterier. Dem har vi så to af (et under hver forsæde). De er på hver 75Ah og forbundet på rette vis. Selve batteriet til start af motoren sidder bagi, så vi har ialt 3 batterier.

Det har egentlig fungeret fint og i ca. 1/2 år i sydamerika fungerede det fint. Da vi så shippede Mary til USA endte hun med at stå 1 1/2 måned i container og der åd gasalarmen så alt batteriet. Nå pyt med det, for i USA kan man få alt. Men bare ikke deep cycle batterier i rette størelse, så vi ændrede indstillingen på køleskabet og tillod det at køre batteriet helt ned. Af en eller anden grund har det så virket fint lige siden da og vi kan sagtens holde køleskabet på 5 grader, selv om det er over 40 grader udenfor.

Vi har også kigget på løsningen med at sætte et stort batteri under klapsædet, men herved mister vi gevaldigt meget plads :(
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Carsten

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07. Juni 2010 kl: 09:00:11 »
Hej Dennis,

Ja det kan jeg godt se det smarte i.

Lydder da vildt at i har kunnet klare det med et alm startbatteri?!?!? Hvorfor saa bakse med et decideret forbrugsbatteri.....hm...jeg ser lidt paa det.

Carsten