Hej Alle,
Djursland og jeg er blevet enige om, at det er ved at være tid til en tråd om planteoliedrift i dieselmotorer, da 1,6D/TD'eren (og evt andre hybrider) er velegnet og gennemprøvet til dette formål.
Jeg prøver at starte et sted hvor de fleste kan være med: En VW-forkammer-diesel kan forholdvis enkelt ombygges til at kunne køre på planteolie: Det drejer sig i hovedtræk om at:
#Montere andre dieseldyser med højere åbningstryk, for at kunne koldstarte motoren på det noget mindre tændvillige planteolie.
#Forvarme brændstoffet før dieselpumpen, så det bliver tyndflydende og derfor smører pumpen bedre, samt forstøves bedre i dyserne.
#Montere en tykkere sugeledning fra tanken, så pumpen lettere kan suge det tykkere olie frem.
#Evt. udskifte gløderør og ændre glødetiden.
#Stille "Vörderbeginn" (instillingen af dieselpumpens sprøjtetidspunkt ift. krumtappen) en anelse tidligere. Beklager jeg kan ikke huske det danske ord...
#Skaffe noget planteolie filtreret til 3 my.
#Noget jeg sikkert har glemt. :?:
Jeg håber I andre vil bidrage med egne erfaringer, beretninger om ombygninger, måder at skaffe brændstof osv. "Djursland" og "Jarl Paulsen", jeg har på fornemmelsen I har noget at bidrage med
.
Jarl: vil du ikke bringe din kæmpe artikel, jeg bl.a. har set på folkecentrets hjemmeside. Den er ret god/informativ.
Der kan findes meget mere dansk-debat om dette emne på rapsbil . dk, men derfor kan vi da godt starte en "VW-diesel"-debat her.
Jeg selv er halvt igennem en ombygning af en 1,6D. Her har jeg nye uorginale dyser nr: #297 med 160bars åbningstryk, en 160W elektrisk filtervarmer (Bosch), samt opvarmning af brændstoffet med kølevand gennem en VW-oliekøler. Desuden vel jeg montere 10mm ID sugeslange fra tanken i stedet for den org. 8mm YD.
Mit brændstoffilter ender med at se således ud:
Det skal understreges, at jeg endnu ikke ved om denne ombygning er tilstrækkeligt til det danske klima.
Jeg synes vi i denne tråd skal holde os væk fra det politiske angående alternative brændstoffer.
Med Venlig Hilsen (G)Ulf