Forfatter Emne: Holdbarhed af T3 gearkasser  (Læst 9423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
Holdbarhed af T3 gearkasser
« Svar #15 Dato: 02. November 2006 kl: 11:36:27 »
Citat fra: "Djursland"
hej hej med jer

jeg bryder lige ind her i denne spændene tråd

der er jo også lige den lille hage ved en TDI motor at den passer jo ikke til en alm T3 gearing

en TDI gearing er jo meget højere gearet end en alm kasse i en golf 4 eller hvor der nu ligger TDI motor

så det er ikke lykken at sætte en TDI motor i en T3 med mindre man også laver gearingen om også

og det er ikke så nemt i en syncro og man skal huske at tage det foreste dif med også, men det kan lade sig gøre ved jeg

Mvh Djurs  :lol:

Et par MEGA BF Goodrich kan måske gøre det på en Syncro  :wink:

Jeg har talt med Chistian, som har talt med Mike Busman, der for øvrigt har fået fat i en 3,2 oettinger til sin syncro og han ville faktisk gerne ha en lidt lavere gearing, pga. de kæmpe hjul han kører rundt med.

Det kommer selvfølgelig også an på om man vil bruge sin Syncro til vejkørsel el. det den er beregnet til !?

Christian har næsten samme udveksling i sin Syncro 16" med kæmpe hjul, som jeg har med Renault gearkassen. (3000 rpm @ 120 GPS km/t)

Jeg har for øvrigt T3 gearkasse beregningsprogrammet liggende, kunne vi få det lagt et sted på siden ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 02. November 2006 kl: 13:39:18 »
Lige for at følge op på den der TDI/TD snak...

Det er indlysende, at en TDI er en skøn maskine. Den har et bundtræk, så guderne må sig forbarme, og som skrevet er lyden formidabel - og også driftøkonomien.

Når jeg alligevel hælder til den anden side skyldes det en række praktiske forfold.

1) TDI og raps er grundlæggende en kritisk blanding. En TDI skyder brændstoffet ind med et monstertryk. Samtidig har den en laaang opvarmningsfase - energien går jo til kraft fremfor varme. Det øger risikoen for nedsivning af rapsolie forbi stempelringene. Når rapsolie blandes længe nok med motorolie opstår polymisering. Det lyder meget fornemt, men det er det ikke. Motorolien får konsistens budding - og der betyder i værste fald totalt haveri.- Selvfølgelig kan problemet løses med 2-tank-system og oliefyr, men hvor fedt er det?

2) Der er ufravigelige krav om indbygning af både oliekøler og LLK. LLK indbygningen kan ikke bare være vores "for sjov" konstruktion, men skal helst være en frontmonteret vandbåret LLK - ekstra udgift 1000 - 1500 €. Da turboen ikke sidder, hvor den plejer og der skal LLK på, så skal man have fat i rør og slanger til at føre ladeluften frem med. Siliconeslanger findes til formålet. Deres kilopris overstiger gulds.

3) Hvis ikke gearkassen skal kværnes på dag 1, så skal bilen have zweimasseschwungrad - et todelt svinghjul, der virker som en gigantisk svingningsdæmper. Koblingspladerne til det har en fortanding, der kun passer på TDI-gearkasser, altså skal der købes/laves en anden gearaksel. Man kan også købe den - til kun 130 €

4) Hverken det højre eller venstre motorophæg passer. TDI'ens turbo hænger og flagrer midt på manifolden - lige der hvor vores motorophæng passerer. I den anden side har TDI-motorblokken en helt anden geometri i bolthullerne. Selvfølgelig kan også det problem løses - de kan købes færdigtilpassede til en bagatel af 200 € stykket.

5) Så er der hele kabelombygningen - heldigvis findes der et sæt, som man kan monmtere plug'n'play - kun 150 €. Vil man samtidig have sin omdrejningstæller og sin dynamiske olitrykskontrol til at virke, så skal man bare bruge en dags tid på at lodde og skifte komponenter i dem.

6) Når man så har underholdt sig med ovenstående fornøjelser, og næsten er klar til at køre, så venter udstødningen, der ikke længere passer. Der skal laves en adaptor, så forrøret kan komme på TDI-turboen. Selvfølgelig kan man det - og hver gang den er rustet i stykker, så bruger man bare 3-4 timer på at finde passende emnerør og svejse en ny.

7) Til sidst - som diskuteret ovenfor - så er det tvivlsomt, hvor længe gearkassen kan overleve det store moment. Man kan montere SA-Ölleitblech - for dem som endnu ikke har været der kan jeg oplyse at adskillelse og indbygning af ekstrakomponenter i en T3 gearkasse kræver megaaftrækkere i Kikku-kvalitet, specialværktøj til justering af dobbeltkeglelejet, og måleur til justering af differentialet - værktøj til en 3-4000 kr. Samtidig tager det en dags tid for en hardcore gearkassemand at lave sådan en - det er altså ikke noget man bare lige gør, selvom man er rimelig skrap hjemmemekaniker.  - Selvfølgelig kan man - som jeg selv agiterer for - beslutte sig for at køre pænt og skåne transmissionen, men hvad skal man så lige med det ekstra moment.

Spørgsmålet melder sig: Er Jarl ekstra mavesur idag? Nej ikke særlig meget mere end almindeligt. Han synes bare, vi alle skal kende de faktiske realiteter bag den besnærende myte om TDI'ombygning og forholde os til om vi virkelig ønsker at lave en ombygning, der i omkostninger overstiger bilens værdi flere gange.

Derfor er mit råd til alle, der ønsker mere power i deres diesel - 1,7 TD, som er det billigste og nemmeste eller 1,9 TD som er det mest kraftfulde og stadig til at overskue for os amatører.- Eller måske skulle man bare starte med at få sin trofaste 1,6'er til at gå optimalt...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #17 Dato: 02. November 2006 kl: 18:33:17 »
Jarl, det er nederen... lyseslukker... (tsk tsk) :-D

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #18 Dato: 02. November 2006 kl: 19:00:52 »
Velbegrundet fyldigt svar! Altid en glæde at læse dine indlæg Jarl. Man føler sig helt vidende bagefter når du giver din mening til kende!

/Jan der lige har fundet en ekstra turbo i en kasse i værkstedet!! Woohoo.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 02. November 2006 kl: 19:07:22 »
Hvad er kikku kvalitet  :roll:

Btw. har du værktøjet Jarl ?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 02. November 2006 kl: 19:21:25 »
Citat fra: "WBX Manden"
Hvad er kikku kvalitet  :roll:

Btw. har du værktøjet Jarl ?

Ja, det er mig, der ikke kan ramme tastaturet i farten  :oops: . Aftrækkeren hedder selvfølgelig Kukko - en monster prof aftrækker med så lav stigning på gevindet, at man dårligt nok kan mærke modstand, når den trækker mange ton.

Faktisk kan man jo også bruge en værkstedspresse, hvis man gider at afmontere gearakslerne helt, men det bliver processen hverken lettere, hurtigere eller billigere af...

Jeg har aftrækkeren, der skal til for at hive synkronhovederne af, og jeg har selv lavet en primitiv fixtur, så jeg vha. en flaskedonkraft kan komme ind i gearkassen fra forenden - så sparer man afmontering af gearkassen og diff. Jeg har også måleuret, men værktøjet til dobbelkeglelejet har jeg ikke. Jeg har lavet en primitiv erstatning selv, og den virker, men er i øvrigt en håndværksmæssig skændsel.
Bedste hilsner

Jarl

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 02. November 2006 kl: 19:22:32 »
Jeg takker, er landet igen........, tror jeg vil kigge efter en aaz´er når tiden bliver til det.
Mvh. Casper

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 02. November 2006 kl: 19:44:07 »
Citat fra: "WBX Manden"
Jeg har for øvrigt T3 gearkasse beregningsprogrammet liggende, kunne vi få det lagt et sted på siden ?

Slet igen !?

Casper har du overtaget siden ?

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: 02. November 2006 kl: 20:58:30 »
nej, jeg skrev til SoLow som opfordret, men har ikke fået noget svar på mail eller pm, ved ikke helt om han ombestemte sig og lod det løb ud i sandet  :?:
Mvh. Casper

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #24 Dato: 02. November 2006 kl: 21:44:38 »
@Rasmus: Jeg kan godt hoste det hvis det er!

@Jarl: lyseslukker...Nu havde jeg lige glædet mig til at monterer SA-plader og renovere min syge gearkasse, og så smider du lige den bombe!! Måske skulle jeg bare kører en tur til Jylland hvis gearkassen kan redes :idea:  Så jeg kan låne dine "skændsel"....

/Mads

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: 02. November 2006 kl: 22:29:17 »
Rolig nu Mads, ikke græde  :cry:

Du skal da bare ta' det stille og roligt og skaffe værktøjet hen ad vejen..

Sig til hvis jeg kan hjælpe, der er en del sjovt værktøj ude på værkstedet, mon ikke der er noget af det til VW  :roll:   :P

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #26 Dato: 02. November 2006 kl: 22:32:08 »
Takker Rasmus, Nu starte jeg med at splitte, så må det vise sig om det kan betale sig!

/Mads

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: 02. November 2006 kl: 22:36:28 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Takker Rasmus, Nu starte jeg med at splitte, så må det vise sig om det kan betale sig!

/Mads

Du kommer desværre ikke langt uden det rigtige værktøj  :?

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #28 Dato: 02. November 2006 kl: 22:48:49 »
GEARKASSE BEREGNINGS PROGRAM:

http://www.gust.dk/t3bibliotek/GetriebeApplet.rar

Tak til Rasmus

/Mads

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: 02. November 2006 kl: 22:49:02 »
Jamen, det var slet ikke meningen... :oops:

Jeg vil ikke være lyseslukker, og jeg vil bakke op om alle vilde projekter og seriøse operationer, som folk kan finde på.

Jeg vil bare gerne have - hvad hedder det i hospitalssproget - "informeret samtykke" - man skal sgu kende omfanget og omkostningerne - ellers bliver der så let meget stor afstand mellem den hygge man havde ved at snakke om projektet og og den ruin man befinder sig i, når man opgiver på halvvejen, fordi penge, tid eller evner alligevel ikke helt kunne stå mål med ambitionerne.

Det er langt hen ad vejen personlige erfaringer, jeg belemrer dette forum med, og jeg ved det godt - man kan ikke lære af andres erfaringer, men måske har man et bedre udgangspunkt for at gå i gang - eller stå af.

Det er slet ikke umuligt at renovere en gearkasse, og slet ikke, når man som du kan have det som deltidshyggeprojekt, mens bilen er kørende med en anden kasse. Men det er bare ikke noget man lige gør med venstre hånd, mens man "alligevel lige er ved at smide en TDI i sin bus".

Og du er altid velkommen til gearkassesnak her på adressen i Jylland
Bedste hilsner

Jarl