Forfatter Emne: Er min 4 trins gerkasse i virkeligheden en 5 trins?  (Læst 2751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

namtab

• Gæst
Er min 4 trins gerkasse i virkeligheden en 5 trins?
« Dato: 22. Juni 2010 kl: 01:44:10 »
Nu er camperen ved at være klar til vores roadtrip, vi har i weekenden været på tur til rømø. (det er ikke let at stille fortelt op med en vind der blæser 15 M/sek, men op skulle det :D ) Der ligger en ky motor i, og den er med højt tag, og i 4. gear går den maks 105 med vinden og solen i ryggen, og jeg syntes den tager mange omdrejninger. jeg ved det ikke præcist, der er ingen omdrejningstæller. Da jeg fortalte det til den gamle sagde han at det helt sikkert var en 5 trins gearkasse. Det føles ikke som om der er et gear mere, men hvis der er, er den ihvertfald ikke nem at få i 5. gear :) hvordan syntes i det passer med hastighed, højt tag osv.
Mvh Loui!

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #1 Dato: 22. Juni 2010 kl: 05:24:47 »
Hvis  du er så "heldig" at den har 5 gear, kan du være ganske rolig, for 4. og 5. gear ligger samme sted, forskellen fra 4 - 5 er pæaceringen af 1. gear.

Men du kan jo få andre gearinger i forskellige gearkasser, prøv at søg lidt på det herinde.

Offline Borre

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 22. Juni 2010 kl: 08:14:11 »
Hvis det er den originale gearkasse der ligger i, kan du læse gearkassekoden på den "label", dre er klistret på under dit instrumentbrædt ved sikringsboksen. Koden kan du så finde i dette link:

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf  

Der kan du læse, hvor mange gear den har og hvilken gearing.
Du har en meget fin maskine i og T3'eren er aldrig under nogen omstændigheder nogen jetjager. Hvis du finder, at du er indehaver af en lavgearet gearbox, skal du fryde dig over, at du vil have et godt sejt træk i din camper, der i et astadigt tempo kan forcere 99% af de bjerge du møder i europa. Nyd, at du cruiser ved en lavere hastighed og at du med KY'eren og din lavgearede gearkasse vil have en smule overskud i en overhaling. Det sker trods alt stadig, at man kan komme ud for at skulle overhale en traktor eller lignende :D
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 22. Juni 2010 kl: 08:30:47 »
Hastigheden lyder meget fint. Tag i betragtning, at du har 57 hk til at slæbe en bil på 2 t tjenestevægt og aerodynamik som en boligkarré. Glem alt om, at det er en 5-gears - som det allerede er skrevet, så er det ikke topgearet, der er forskellen, men derimod 1. gear, og en KY med campingudrustning kan definitivt ikke igangsætte naturligt i 2. gear. Vær til gengæld glad for, at du har seriens mest driftsikre motor, og husk: Det er ikke destinationen, der er målet - det er rejsen derhen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22. Juni 2010 kl: 09:21:17 »
Hvis du søger efter en højere slutgearing, så kig efter den 5 trins gearkasse, som hedder 3H. Den passer på Dieselmotoren. Hvis du skal ombygge skal du huske at have gearstangen med mekanismen neden under samt den forreste del af forbindelsesstangen ned til gearkassen.

Det er nemt at skifte.

Det du får er et lavere førstegear til at sætte i gang med trailer og på campingpladsen samt en højere slutgearing. Men du skal også forvente at det går ud over accelerationen, da der på trods at et ekstra gear alligevel kan blive længere imellem gearene.

Offline nels

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 22. Juni 2010 kl: 18:38:25 »
Man behøver nu ikke de ting i forenden, man skal bare trykke gearstangen "ned" til førstegear, ligesom til bakgear..
Ellers virker det fint.. :D

Nels
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

namtab

• Gæst
« Svar #6 Dato: 22. Juni 2010 kl: 19:39:39 »
Okay, så det er jo en 4 gears. vil prøve at kigge efter den label senere idag, kan jo håbe den er original, men tror den har været benziner førhen. Kessel bakker burde være en smal sag :) og ja som du skriver jarl så er det jo nærmest et helt hus på hjul, og ikke mange hk til at flytte den :)
Den får lov at beholde den 4 trins lidt endnu, der er andre ting på ønskelisten først..

Citér

Vær til gengæld glad for, at du har seriens mest driftsikre motor, og husk: Det er ikke destinationen, der er målet - det er rejsen derhen.

præcis, og der er ikke noget der hedder at køre forkert, det hedder, så får vi det med også :D

namtab

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22. Juni 2010 kl: 19:53:58 »
Det eneste der står på det label, der kan minde om en gearkasse kode er DJ, og den står selvfølgelig ikke i linket..

Hov, og AAP, men den er 5 gears, så den er nok fra den gamle motor :D

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #8 Dato: 22. Juni 2010 kl: 20:32:53 »
DJ er en motorkode: 112 hk benzin
AAP er en 5 trins benzingearkasse. Men der er benzinkoblingsklokke på og den er forskellig fra dieselklokkerne.

Har du et fremadgående gear under bakgearet?

Gearkassekoden står på selve gearkassen.

namtab

• Gæst
« Svar #9 Dato: 22. Juni 2010 kl: 20:52:34 »
okay, mente også jeg havde læst et sted i papirene at det var en benziner fra ny.
Nej, det har jeg ikke, 1 ligger lige frem til højre for bakgearet. Gav det mening? :)

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22. Juni 2010 kl: 20:57:45 »
Ja, så er det jo definitivt en 4 trins du har.
Det er lidt svært at forklare hvor du finder koden på gearkassen, men...

På venstre side på en af de skråt nedadvendte flader står koden. Tag en stålbørste med ind under bilen.

namtab

• Gæst
« Svar #11 Dato: 22. Juni 2010 kl: 21:57:02 »
Jep, så der ingen grund til jeg sidder og roder efter det 5. :)
Jeg fandt et billede af det her, jeg må ud og under bilen..
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-4845-highlight-3h.html

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #12 Dato: 22. Juni 2010 kl: 22:00:57 »
Præcis.