Forfatter Emne: Bærekugler sikke meget rust  (Læst 3751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Knas

  • Gæst
Bærekugler sikke meget rust
« Dato: 23. Juni 2010 kl: 11:10:27 »
Vi har nu fået lavet rust i undervognen. Så mangler bare begge bagerste bærearme og højre bærekugler. Jeg gik i gang i dag med bærekuglen, men opdagede til stor skuffelse at alle skruer og bolte sidder urokkeligt fast i rust. Der er her især tale om skruerne der holder kaliberen Hvad skal jeg dog stille op. Er der håb forude eller skal jeg i gang med vinkelsliber og boremaskine. Håber der er nogen der gjort nogle gode erfaringer.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bærekugler sikke meget rust
« Svar #1 Dato: 23. Juni 2010 kl: 11:54:54 »
Rustløser.
Varme.
Slag med mukkert.
LANG momentarm på T-nøglen.

Samt - du kan skifte øverste bærekugle uden at fjerne kaliber.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bærekugler sikke meget rust
« Svar #2 Dato: 23. Juni 2010 kl: 12:02:21 »
Der er to bærekugler ved hvert forhjul - øverste og nederste.

Øverste: Den er fastgjort på øverste bærearm med 2 stk. M10 bolte og sidder fast i spindelleddet med en konus, der er sikret med en stor møtrik på undersiden. Start med at løsne den store møtrik. Det sker ikke med en urmagersæt, men gerne med et robust 3/4" topnøglesæt. Nøglevidden er 24 mm. Så skal du have konussen fri af spindelleddet. Det gøres med to mukkerter hold den ene som modhold med et fast pres på den ene side af det gods, som konussen går igennem, og giv et par solide klask med den anden mukkert på den modsatte side. Derved deformeres godset kortvarigt og konussen går fri. Så er der de 2 M10'ere tilbage. Hvis de er bare lidt besværlige, så barber dem væk med vinkelsliberen, men pas god på bærearmen - den skal jo bruges igen. Det var den øverste - det plejer at være en smal sag.

Nederste: Det er absolut no fun! På oversiden har den ligeledes en konus med en Motherfu..... stor møtrik som sikring - nøglevidde 27 mm. Start med at løsne den - og der sker altså heller ikke med fruens pincet til øjenbrynene. Brug noget voksent værktøj - ellers bliver det lort. Forneden sidder den fast i spindelleddet vha. adskillige tons ipresning og en sikringsring. Hvis du ikke har adgang til en værkstedspresse, så glem at gøre det selv det allerede nu. Har du det, så afmonter spindelleddet helt (væk med styrekugle og caliper - evt. speedometerkabel) og find et passende ørr, der kan bruges som land i pressen. Tag sikringsringen væk og pres. Vær ikke overrasket, hvis der skal bruges 10 t. Når den nue skal i, skal du bruge et andet rør med en diameter svarende til kraven på bærekuglen. Når du ser det, giver det sig selv. Pres i og sæt ny sikringsring på. Monter motherfuc..-møtrikken, når konus er igennem bæreartmens øje - så er du klar.
Men monstro den nederste bærekugle fejler noget? Min bil har kørt knap 600.000 km og de nederste bærekugler er som nye. Jeg har i over 20 år med T3 haft behov for at skifte den 2 gange.

Boltene til caliperen plejer ikke at volde problemer. - Igen voksent værktøj - gør godt rent i sekskanterne og tjuhej, hvor det går. God fornøjelse.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bærekugler sikke meget rust
« Svar #3 Dato: 18. April 2012 kl: 16:51:22 »
10 tons - tak - ledte efter den information.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Bærekugler sikke meget rust
« Svar #4 Dato: 18. April 2012 kl: 20:14:35 »
Og når du skal "lege" med de store møtrikker: WD 40 eller lignende i massevis. Og gerne noget varme. Hvis du har taget styrekuglen kan du dreje spindelen så meget, at du evt. kan flække møtrikken med en vinkelsliber ( men absolut kun, hvis du ikke skal bruge gevindet bagefter ) ellers er det den hårde metode:
Velvoksen nøgle, rustopløser og frem og tilbage.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bærekugler sikke meget rust
« Svar #5 Dato: 18. April 2012 kl: 21:33:43 »
Klarede du det med eller uden vinkelsliber idag?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Bærekugler sikke meget rust
« Svar #6 Dato: 19. April 2012 kl: 22:01:23 »
Både og.... De to store kom af på normal vis, men styrekuglen måtte "bearbejdes" med den hurtigt roterende.  :D