Forfatter Emne: Dieselpumpe  (Læst 2620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Dieselpumpe
« Dato: 04. November 2006 kl: 18:28:49 »
Ja der er altid overraskelser når man går hygger om sit vogntøj!

Efter jeg skiftede udstødning igår var motorrummet ganske beskidt - derfor rengjorde jeg motorrummet grundigt! Jeg har tidligere haft lidt diesel lekage v. et overløbsrør på en dyse og v den klassiske turbosvingarm. Efter den var blevet tør kørte jeg en tur i den og da jeg havde kørt 20 km så jeg ned til motoren og opdagede at der er en utæthed på selve pumpen, umiddelbart der hvor dyserørne og magnetkontakten sidder.



Jeg har et parkningsæt liggende til pumpen - men er det lige til at skifte?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dieselpumpe
« Svar #1 Dato: 04. November 2006 kl: 18:39:46 »
Ser ud til det er mellem pumpens hus og højtryksdelen.

Tror vist ikke det er så svært, men kræver at pumpen bliver taget ud af bilen.....

Er det rigtigt, så er der jo alt det der tandrems halløj at tage højde for, men hvad, den skulle jo alligevel af
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Dieselpumpe
« Svar #2 Dato: 04. November 2006 kl: 19:09:39 »
For søren jeg vidste det! Pumpen af......det er næsten som at lave en hjerteoperation!

Jeg håbede på at den ikke skulle af! Men det er rigtigt nok tandremmen SKAL skiftes, diesel guden Jarl har talt og det går jeg ikke på kompromis med!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dieselpumpe
« Svar #3 Dato: 04. November 2006 kl: 19:14:55 »
:-) tæt på,

Men med samme mangel på angst som jeg kastede mig over skift af tandrem vil jeg da gerne melde mig på holdet der skilder en pumpe ad og takter den bagefter. I det lys virker detaljen med tandremmen jo forsvindende lille :-)
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dieselpumpe
« Svar #4 Dato: 04. November 2006 kl: 19:43:08 »
Jeg er nu sikker på, at der er delte meninger om det guddommelige... spørg Tine - min kone :wink:

Jeg er enig med Casper i diagnosen, og du tager jo bare tingene lidt på forskud. Når du starter op med at køre på raps, så bliver pumpen alligevel utæt, hvis den ikke er pakket om fornylig. Selvfølgelig er det surt, men på den anden side - kan man forvente mere end 15-20 års levetid af en gummiring?

Skiftet er muligt, men ikke helt ukompliceret. Jeg kan ikke kraftigt nok betone kravene til renhed under processen. Et par sandkorn eller en metalsplint kan skrotte pumpen på 5 min., når den bliver startet op igen. Der er ikke for sjov, at et dieselfilter filtrerer til 3 my.

Der er en fin billedbeskrivelse på modersmålet her:

http://www.uwereimann.de/poel/esp-hd.htm

Skriv endelig ved tvivl - dette her er ikke grovkornet hjertekirurgi - det er neurokirurgi...  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!