mht bremsekraftfordelingen så er ALB-ventilen jo opfundet....... den kan du bare tage fra en T4 hvis du får problemer...
Ja, det har jeg også overvejet.. men det er jo ikke sikkert ALB-ventilen passer til T3’ens bremser og affjedring.
Derfor ville jeg modificere en ALB-ventil, så den kan justeres med en fingerskrue eller lign.
Alternativet kunne være at købe en justerbar ventil hos rallycenteret, men nu kan jeg jo godt li’ at modificere ting og spare penge
jeg vil stadig holde på at du vil få en væsentlig bedre føling med bremsen ved at forøge diametren på masteren alene ud fra den betragtning at du har brug for mere vædske i kaliperne....
Hvad mener du med føling ?
Med en større diameter på masteren skal man træde hårdere på en pedal, som jeg i forvejen synes godt måtte være lettere at træde!?
Det er ikke hvad jeg forstå som føling !?
Ud fra din beskrivelse af problemet, er du så helt sikker på at alle stempler arbejder som de skal ?? for hvis du skifter fra 1- eller 2 stemplede kalipre til 4 stemplede, så skal der være en forøget vandring alene baseret på det ekstra stempel areal ! og hvis du ikke har mere vandring end før så tyder det da på at der måske er et stempel der hænger !?
Faktisk er volumen på de nye kalibrer næsten 30% mindre (org: 1stk 60mm stempel, AMG: 2 x 38mm + 2 x 34 mm (det tal skal divideres med to fordi de virker på begge sider af skiven)), hvis vi antager vandringen på de originale 1-stemplede flydende kalibrer er det dobbelte af hver af de 2 sider på den 4-stemplede.
Dette skyldes at den flydende kaliber skal kompensere for spillerummet på begge sider af skiven.
Tjekkede ikke om alle stempler kørte frit, men kalibrene var nye da jeg fik dem…
Men prøv da for sjov at chekke hvilken master-diameter din donorbil kører med for at få en ide om behovet for væske......
Tjaaa, nu er jeg ikke 100% hvor kalibrene kommer fra, men mener det er en AMG Mercedes 500 S-klasse fra 90’erne kan bare ikke finde specs på sådan en vogn nogen steder.
Vedhæftet finder I de noget usikre beregninger på bremserne.
Hvis man kigger på andre biler med samme størrelser bremser, er det sjældent masteren er større.. og søger man efter ”hovedbremsecylinder” på Hovwdiaudi’s hjemmeside, findes der kun 1 master cyl. som er større.
Jeg tænker nu på grunden til den manglende bremsekraft skyldes et mindre hydraulisk forhold pga. et mindre areal på stemplerne !?
Undskyld hvis jeg et sted har skrevet, at arealet var større… men det troede jeg faktisk, fordi der var flere stempler…