Forfatter Emne: Utæthed i kølesystemet  (Læst 4353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jesp

• Gæst
Utæthed i kølesystemet
« Dato: 21. Juli 2010 kl: 09:43:04 »
Jeg har konstateret en utæthed ved kølesystemet på 1,6JX turbo diesel. Det drypper lige så stille når der bliver givet gas og kun når der bliver givet gas. Utætheden er mellem nr. 12 og nr. 33 på nederste flowchart (ved desværre ikke hvad "the auxiliary cooling pump" hedder på dansk?)
http://www.t3nettet.dk/index.php?module=wikula&tag=KolervaskeFlowDiagram

Nogen erfaringer? er det en udskiftning eller?

jeg står og er på vej til sverige ca. 300km og overvejer at vente med at gøre noget ved det til jeg kommer hjem og så bare sørge for at fylde vand på kølesystemet undervejs, men vil jo selvfølgelig også gerne have bilen med hjem igen.

Offline 4X4

• Sr. Member
    • Vis profil
Utæthed i kølesystemet
« Svar #1 Dato: 21. Juli 2010 kl: 10:17:01 »
Ekstra kølevandspumpe. Det er en elektrisk drevet pumpe der kan holde cirkulation i motoren for at undgå varmeophobning, hvis du f.eks. kommer kørende med 140 og smækker bilen ind til siden og drejer nøglen og spurter ind for at købe en is, så vil der ske det at du ikke længere har noget køling i din motor der lige har kørt med en forbrændingstemp. på over 1000 grader og denne varme vil stille og roligt forplante sig ud i blokken og toppen med div. skævheder, bustede topstykker og pakninger og miltbrand, rabies, herpes og det der er værere til følge. Hvorom alting er, den lille pumpe kører autonomt ved en temp. i toppen på over 100 grader (mener jeg at kunne huske ca.).
Ved alm. lad bilen stå 2 min i tomgang før vi slukker procedure, er der sjældent brug for den, og jeg tror at der er de færreste der har hørt deres pumpe i drift. Så hvis den er utæt ville jeg nok bypasse den, eller have en stump rør og et par spændbånd med før en længere tur.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæthed i kølesystemet
« Svar #2 Dato: 21. Juli 2010 kl: 10:20:15 »
Er du sikker på det er i den pumpe? Ikke bare vand der bliver trykket ud på pumpen p.g.a. en mør slangeende eller et uorg dårligt spændt spændebånd?

Ellers har jeg en ekstra pumpe liggende.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

jesp

• Gæst
Utæthed i kølesystemet
« Svar #3 Dato: 22. Juli 2010 kl: 10:25:12 »
Umiddelbart vil jeg sige pumpen, men jeg får tid til at gå den igennem i eftermiddag og så krydser vi fingre for et slapt spændebånd ;)

Offline brian

• Hero Member
    • Vis profil
Utæthed i kølesystemet
« Svar #4 Dato: 22. Juli 2010 kl: 11:17:59 »
Citat fra: "jesp"
Jeg har konstateret en utæthed ved kølesystemet på 1,6JX turbo diesel. Det drypper lige så stille når der bliver givet gas og kun når der bliver givet gas.

Altså, trykket i kølesystemet er nogle steder afhængig af hvor mange omdrejninger pr. minut. da vandpumpen jo skaber  tryk, men ikke meget i forhold til det der er i forvejen, som vel er ca. 1 atm.

Den elektriske pumpe ser ikke ud til at sidde på tryksiden af den store vandpumpe.

Så noget kunne tyde på overtryk i kølesystemet, altså begyndende tegn på revnet topstykke. At der slipper forbrændings gasser ind i kølesystemet ved høje omdrejningstal.

jesp

• Gæst
Utæthed i kølesystemet
« Svar #5 Dato: 25. Juli 2010 kl: 18:30:06 »
Så fik jeg tid til at få kigget på den og det ser heldigvis ud til at det var et lidt træt spændbånd som nu er skiftet. har muligvis fået revet lidt i pumpen da jeg havde min starter ude for et par uger siden.
Nu tager vi ihvert tilfælde chancen med sverige og så har jeg pakket et ekstra sændebånd og lidt slange hvis nu det skulle vise sig at første operation ikke var tilstrækkelig.
tak for input.