Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diesel Fora
»
Turbo
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå ned
Forfatter
Emne: Turbo (Læst 3280 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
TONY
Hero Member
Indlæg: 2.868
T3 model: Yamaha FZ6
By: 8765 Klovborg
Turbo
«
Dato:
05. November 2006 kl: 00:33:58 »
Da jeg ikke har de store erfaringer med turboer, kommer der lige et dummespørgsmål til eksperterne.
Jeg har fået en anden "blikklokke" , den hvor der går et lille metalrør fra ned til turboen. Der sidder noget som ligner en justérskrue i enden af klokken og den har der været skruet på !
Hvad laver "klokken" og hvad justérer man med den lille skrue. Er det for "farligt" at bruge den jeg har fået, når der er pillet ved den.
Logget
Mobil 30111518
KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #1 Dato:
05. November 2006 kl: 08:39:30 »
"Blikklokken" er turboens wastegate.
Den har den funktion, at når det ønskede ladetryk er opnået (standard 0,65 bar), så leder den en del af udstødningsgassen udenom turbinehjulet, så ladetrykket ikke stiger yderligere.
Når man gerne vil tune sin motor, så øger man ladetrykket. Det gør man ved at skrue på den lille umbracho med kontramøtrik, som du omtaler.
Det ser altså ud til, at der er skruet på din turbo.
Med mindre du vil køre "tunet", så skal du have fat i et lille manometer, så du kan trimme turboen til det oprindelige ladetryk igen.
Om der sker noget ved at køre med det? Tja, det afhænger af, hvor meget den er skruet op. Jeg ville i hvert fald få det tjekket.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
TONY
Hero Member
Indlæg: 2.868
T3 model: Yamaha FZ6
By: 8765 Klovborg
Turbo
«
Svar #2 Dato:
05. November 2006 kl: 10:27:33 »
Ja så er det vist bedst at få det tjekket, så der ikke også går noget andet i stykker. Er det brugbart at måle trykket i den lille slange som går fra manifolden og om til klokken på dieselpumpen, og kan man måle ved alle omdr.tal.... eller..
? ( måske jeg snart skulle købe en rep.bog )
Logget
Mobil 30111518
KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #3 Dato:
05. November 2006 kl: 18:00:42 »
Ja, det er en fin måde.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
T3Sync
Gæst
Turbo
«
Svar #4 Dato:
05. November 2006 kl: 18:08:50 »
Hvor meget kan man skruge op :?: vil der ske noget ved at tune lidt :roll: hvem har prøvet det :?:
Logget
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #5 Dato:
05. November 2006 kl: 18:13:58 »
Der sker ikke noget, hvis man kan beherske sin højre fod, har LLK og OK. 1 bar er indenfor rimelighedens grænser. Dieselpumpen skal justeres med op, hvis ikke det bare skal blive varm luft. (- Varm luft - fik i den - måske man skulle overveje at slå sig på stand-up... :wink: )
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
T3Sync
Gæst
Turbo
«
Svar #6 Dato:
05. November 2006 kl: 18:25:07 »
Nu hved jeg ikke hvad mit ladetryk er , men er fristet til at tune lidt på den fordi jeg syntes at min syncro er noget svag mellem 3. og 4. gear :roll: årsagen er nok en slidt motor eller ?
Logget
TONY
Hero Member
Indlæg: 2.868
T3 model: Yamaha FZ6
By: 8765 Klovborg
Turbo
«
Svar #7 Dato:
05. November 2006 kl: 19:19:15 »
Min JXer kan man slet ikke mærke turbovirkning på ved lave omdr. I 4.gear skal den over 75-80 kmt. før man kan mærke at det er turbomotoren der sidder i. Men det håber jeg så man kan når den defekte wastegate bliver skiftet. Men skal den lille skrue så ind eller ud for at give større tryk... :?: Skrueprincippet er jo ikke altid "logisk", fandt jeg ud af første gang jeg skulle skrue på dieselpumpen, for at få min gamle bus synet :?
Logget
Mobil 30111518
KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #8 Dato:
05. November 2006 kl: 20:22:15 »
Ind-> mere ladetryk. De første par omdr. fra udgangspositionen giver ikke noget.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
TONY
Hero Member
Indlæg: 2.868
T3 model: Yamaha FZ6
By: 8765 Klovborg
Turbo
«
Svar #9 Dato:
05. November 2006 kl: 20:41:09 »
OK, så bliver det spændende at se hvor meget der er skruet på den jeg skal have sat i, den kommer fra en bil hvor motoren var totalt ødelagt !
Skruen i overtryksventilen på ind.manifolden var skruet helt ibund og der lå både alu og jern i bundkarret :shock:
Logget
Mobil 30111518
KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.
Jønne Ukendt
Hero Member
Indlæg: 3.382
By: 6600 Vejen
Turbo
«
Svar #10 Dato:
05. November 2006 kl: 21:42:01 »
Hej Buskov
I bagenden af indsugningsmanifolden sidder der en sort dims. Det er overtryksventilen, som ved "overtryk" 0,8-0,85 bar, lukker trykket af indsugningen.Måske kan du spænde den yderligere med en alm.skrue-trækker i midten af ventilen ellers skift den ud.Det er muligt at blokere
den ,men når du ikke kender ladetrykket er det uklogt.
MVH: Jønne Ukendt
Logget
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #11 Dato:
05. November 2006 kl: 21:44:35 »
Nej, dumpventil - aldrig på diesel - hvad skulle den med den? - Den har jo ikke noget gasspjæld, der bremser luftstrømmen.
Den sorte plastdåse på inds.manifolden er en livrem-og-seler-konstruktion, der standard er justeret til at lukke luften ud, når trykket overstiger 0,8 bar.
Enten er den galt justeret (skru ind på skruen i midten) eller også har du for højt ladetryk (fungerer din wastegate eller er den rustet sammen).
Du er med på målevognen.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #12 Dato:
05. November 2006 kl: 22:20:30 »
Lidt kærlige klask med en bolche-hammer plejer at hjælpe
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
jankjerbye
Hero Member
Indlæg: 2.356
T3 model: Caravelle CL R4i 1986
By: 8990
Turbo
«
Svar #13 Dato:
04. December 2006 kl: 14:20:20 »
Håber det lykkedes Busskov.
For ikke at starte for mange tråde der ligner hinanden:
Hvilke andre turboer i samme prisklasse (eller under) kan bruges til en T3? Findes der andre der har samme karakteristik?
Logget
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Turbo
«
Svar #14 Dato:
04. December 2006 kl: 20:41:58 »
Ja, Garrett laver en, der duer - men prisen er næsten den samme
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diesel Fora
»
Turbo