Forfatter Emne: Mulle Multivan Odense - G:oteborg - Oslo T/R  (Læst 1968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pho2graph

  • Gæst
Mulle Multivan Odense - G:oteborg - Oslo T/R
« Dato: 02. August 2010 kl: 09:22:15 »
Midt i juli fik vi pakket Multivanen, de to store drenge på 14 og 16, kæresten og mig og kørte på ferie mod Norge. Op igennem jylland til Frederikshavn. Færge over til G:oteborg videre op til SydNorge og til sidst ind til Oslo og retur.

Og jeg kan allerede afsløre nu at det blev en feeed ferie og køretur Ingen væsentlige problemer. Dog er olielampen begyndt at lyse/blinke når jeg har kørt længe på f.eks motorvej og kører af og går ned i tomgang. Men et par stød på speederen, eller en pause med slukket motor får den til at stoppe.

Kan der komme kølervæske ind i motorolien og omvendt? Jeg synes oliepinden viser for meget olie og kølervæsken er noget fedtet i det.

Nå, men ellers var turen super. Den sidste time på vej mod Oslo regnede det meget kraftigt og der kom vand ind ved fødderne. Både ved piloten og passagersiden. Jeg tror det kommer ind ved forruden der ser noget rusten ud ved rammen hele vejen hen over instrument bordet. Nogen erfaringer, er det "nemmest" at skifte hele fronten i et stykke eller skal der laves plade arbejde stykvis?

Afslutningsvis vil jeg sige, at vi mødte siger og skriver 2 VW af samme race på hele turen! Hvor er alle vores T3 ´ere henne? Jeg plejer at se pænt mange på den tur. De var begge danske, den ene på vej ud af færgen ud i det svenske.

Fortsat go sommer :-)
Paul


Ps.Min kæreste havde set en kortege af T3 ere her i Odense i aftes. Har der været træf? (Er i sommer mode og ikke så opdateret:-)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.738
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Mulle Multivan Odense - G:oteborg - Oslo T/R
« Svar #1 Dato: 02. August 2010 kl: 09:46:24 »
Hej Paul.

Dejligt at høre om endnu en vellykket tur med T3'eren...

De røde lamper i instrumentbordet er advarselslamper - og lyser som regel, når noget er galt (eller hvis en føler er blevet træt).  Det lyder som noget, der skal tages alvorligt, så jeg ville nok overveje, at lade bilen stå indtil årsagen er fundet. Øget oliemængde kan tyde på brændstoffortynding pga slidte stempelringe eller alternativt en færdig toppakning, der lader kølevæsken finde vej til olien den vej. Jeg er ikke så skrap i benzinmotorerne, men det er der helt sikkert andre på sitet, der er. Er der mayonaise i ekspansionebeholderen er der helt sikkert en forbindelse mellem olie- og vandsystemerne i motoren, som ikke skal være der.

Med hensyn til de våde fødder, er det forruderammen, der er tæret igennem. Det starter under forrudens gummiliste, hvor sand og skidt pakker sig igennem tiden og slider lakken af, hvorefter rusten vælter frem. Man kan se det, hvis gummilistens anlæg mod pladen er ujævn - så er der fest hos de røde orme indenunder. Det er et velkendt problem på vores biler og der er kun én vej: Ud med forruden og genopbygning af ruderammen med frisk metal. Der er masser af tråde omkring dette - brug søgefunktionen og bliv klogere. Det er ikke unormalt, at toppen af instrumentbordet simpelthen ruster hele vejen under forruden som følge af denne utæthed. Kik samtidigt alle dine rudelister efter for "småbuler" - er de der, så er der også god grund til at hive ruderne ud og få bremset rustangrebet. Husk at reperationerne skal afsluttes med lak - en grundmaling er ikke nok, da vandet trænger igennem den.

God sommer... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Mulle Multivan Odense - G:oteborg - Oslo T/R
« Svar #2 Dato: 03. August 2010 kl: 17:16:45 »
Fedt at høre om en dejlig tur. Er noget nysgerrig. Det der tunneltelt. Hvor lang tid tager det at slå op og er det rimeligt vandtæt?
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.