Forfatter Emne: Klogeåge sofa-fejlfindings væddemål  (Læst 4375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Klogeåge sofa-fejlfindings væddemål
« Dato: 05. August 2010 kl: 11:17:05 »
Hej!

På en af mine gamle dieselbiler er der opstået en særhed jeg ikke har mødt før.. Men der er GARANTERET en af jer der har et kvalificeret bud..

Hvis man (som jeg altid plejer at gøre af gammel vane) træder koblingen ned før og under aktivering af starteren.. så klikker den bare (min teori er at det betyder solinoiden ikke kan trække drivakslen ud af bøsningen). Lader man være med at træde koblingen ned og starter den bare i frigear.. så tager den fat og starter fint. Er man kommet til at træde koblingen ned så kan man ved at være lidt voldspalle med gearstangen og sætte den i 1. og bak et par gange, NOGLE gange fremprovokere en start. Ellers får den bare et DASK med en forhåndværende.. og så plejer den at starte. Altsammen noget jeg jo syntes peger RET kraftigt på solinoiden/akslen.

Jeg har naturligvis sludret med et par kammersjukker om det og der opstod lidt uenighed om hvordan og hvorledes sådan en kontruktion kunne fejle. Det er en automatgears bil der er konverteret til manuel.

Jeg kunne selvfølgelig bare skifte starteren og så var det måske løst, men jeg er sådan indrettet at jeg får et lille trip når jeg ved HVAD der er galt og måske hvordan det kan laves...

Der skal nok en anden længere gearkasse og dermed også ny kobling, udrykkerleje, bøsninger, pakdåser o.s.v på i år.. og så løser det sig nok.. men det er jo altid hyggeligt at sidde lidt tilbagelænet og teoretisere med en kop kaffe i hånden uden at få sorte fingre.. ikke at det løser noget..

Slå jer løs i teorier :)

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
« Svar #1 Dato: 05. August 2010 kl: 12:46:07 »
Hvordan har i så nu fikset at vælgeren til automatgearet giver signal til startkredsen; altså når den står/stod i P.

Hinze

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #2 Dato: 05. August 2010 kl: 13:51:53 »
Stelforbindelse, er min første tanke. Prøv at sætte et stelkabel direkte på starteren, efterspænd plus-forbindelserne på starteren,
start den derefter 30 gange uanset om du træder på koblingspedalen eller ej. Vil den ikke det, så smid starteren ud og sæt en anden på.

Fordi :
Ir imellem starter og koblingshus, løse bolte på starteren, rust på starterboltene og rust på beslaget til slavecylinderen,
er blandt de ting som kan fjerne stelforbindelsen til starteren. Det er de samme ting som kan give en utilregnelig "on-of" stelforbindelse
til starteren forårsaget af beslaget til slavecylinderen som vrider sig når koblingspedalen aktiveres.

Bare et skud i tågen....  :wink:   ....(tjek også lige ledningen til magnetventilen og stelkablet på gearkassen og bundstykket i tændingslåsen)

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Mølle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05. August 2010 kl: 14:25:16 »
Citat fra: "TONY"
Stelforbindelse, er min første tanke. Prøv at sætte et stelkabel direkte på starteren, efterspænd plus-forbindelserne på starteren,
start den derefter 30 gange uanset om du træder på koblingspedalen eller ej. Vil den ikke det, så smid starteren ud og sæt en anden på.

Fordi :
Ir imellem starter og koblingshus, løse bolte på starteren, rust på starterboltene og rust på beslaget til slavecylinderen,
er blandt de ting som kan fjerne stelforbindelsen til starteren. Det er de samme ting som kan give en utilregnelig "on-of" stelforbindelse
til starteren forårsaget af beslaget til slavecylinderen som vrider sig når koblingspedalen aktiveres.

Bare et skud i tågen....  :wink:   ....(tjek også lige ledningen til magnetventilen og stelkablet på gearkassen og bundstykket i tændingslåsen)

Tony

Uden at vide det med sikkerhed, så gætter jeg på, at der her ikke er tale om en T3???

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 05. August 2010 kl: 15:16:20 »
det sikkert et Hamborg komfur med 5 plader :0) de kan sku aldri køre... lissom alfa
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #5 Dato: 05. August 2010 kl: 15:16:28 »
Fa..... også, så passer det jo ikke en skid.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #6 Dato: 05. August 2010 kl: 23:59:33 »
Det er en 5 cyl Diesel MB med forkamre der hygger sig i et støbejerns topstykke.. Og som har kørt 4 gange så mange km som opelhajens sarte sommer-doka :) Jeg rundede selv 1,2 mil i den her i sommers. :)

Ok.. jeg tjekker stel og stel og stel og ir.. først..  Det  er også hvad en af mine "opponenter" i væddemålet foreslår, men jeg syntes bare det er SÅ sært at det konsekvent kan omgåes ved ikke at holde koblingen nede ved start??!?!

M.h.t. Auto->manuel så er sådanne ting styret at vacuum på en MB, så det ben på kredsløbet er ganske enkelt proppet af.

Kom endelig med flere sære konspirationsteorier.. :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #7 Dato: 06. August 2010 kl: 00:16:58 »
en automatgearsbil skal jo normalt stå i "P" for at kunne starte evt med nedtrådt bremse, det er lidt forskelligt afhængigt af bilmærke.
så måske sidder der en koblingskontakt og driller dig ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 06. August 2010 kl: 06:22:58 »
hva er der nu galt med min SOMMER doka... :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 06. August 2010 kl: 07:36:49 »
Sidder starteren på gearkassen? (ligesom den gør på FEDE biler)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it