Forfatter Emne: En sorgens dag...eller....  (Læst 2358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En sorgens dag...eller....
« Dato: 31. August 2010 kl: 22:51:32 »
Ja man forstår simpelthen ikke at det skulle kunne lade sig gøre, men for første gang svigtede Bastler-Bussen i morges.  :shock:
Her til aften blev den så sparket i gang og sendte i protest en stor grå sky bagud.
Lidt senere skulle det så vise sig at der kommer en lind strøm af små luftbobler i ekspantionsbeholderen, og så er det jo at man står
 og ligner et stort spørgsmålstegn....... det kan simpelthen ikke passe, det er jo en 1,9D og sådan en kan sgu da ikke gå i stykker.  :?
Det må simpelthen være den gamle tørre toppakning som er sprunget...... for det kan da ikke være andet...... vel...?  :roll:

Tony  :cry:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
En sorgens dag...eller....
« Svar #1 Dato: 31. August 2010 kl: 22:54:16 »
Skal vi slå halv skade om en billedserie om konvertering til ABS? Eller vil du købe en 1Y og tage en masochisttur mere i dieselland?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En sorgens dag...eller....
« Svar #2 Dato: 31. August 2010 kl: 23:13:50 »
Jeg tager en tur mere i dieselland.  8)

Den fik frisk olie og filter i aftes, det må være dét den ikke kunne tåle.....
Bilen har flere gange forsøgt at blive sluppet løs på de evige jagtmarker, men den blev ( på trods af sit udseende ) nysynet i torsdags,
så den får ikke lov at slippe så let, nu er det tid til endnu et eksperiment.  8)

Men hvad mon sådan en 1Y motor kan koste, i tilfælde af at eksperimentet mislykkes.....  :roll:
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
En sorgens dag...eller....
« Svar #3 Dato: 31. August 2010 kl: 23:24:47 »
Nu skal man jo ikke skyde bjørnen, før ABS'en er renoveret, og monstro ikke du slipper med en toppakning.? I modsat fald er det nok alligevel billigere at snuppe et andet topstykke end at forkøbe sig i en hel motor....

I øvrigt: Har du ståltoppakning i den havarerede maskine?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En sorgens dag...eller....
« Svar #4 Dato: 01. September 2010 kl: 00:20:33 »
Jeg ved faktisk ikke hvilken toppakning der er i maskinen.

Det "fantastiske" ved den motor er, at den blev pillet ud af en T3 som havde stået længe ved en hugger, og stort set kastet direkte i Bastleren.
Selvfølgelig med den obligatoriske service med remme-strammerhjul-vandpumpe-lidt pakninger og smånusseri, det er nu over et år siden,
og siden har den bare kørt stabilt. De eneste "større" operationer har været at sætte en Bosch-pumpe på og skifte et dyserør.  :wink:

Nu får den lige en optankning med kølervæske og forsvinder der ikke noget ved at køre med "trykløs" kølesystem,
og hvis der ikke kommer vandperler i olien, så får den nok lov at køre sådan til den udånder.
Jeg ved det er utilgiveligt men motoren er nok ved at være udtjent, og bilen kan ikke bære at der ofres ret meget på den, hverken tid eller penge,
så en sund komplet motor vil være at foretrække hvis bilen skal leve videre, sådan en motor vil jo kunne genbruges i min Whitestar.

På den anden side set, kræver det jo ikke meget lige at tjekke om det kun skulle være toppakningen.......  :roll:  ...så hvis der lige bliver tid en dag....
...men så skulle man nok have et topstykke liggende klar for en sikkerheds skyld, motoren har jo trods alt startet hver gang, indtil i dag.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En sorgens dag...eller....
« Svar #5 Dato: 04. September 2010 kl: 15:49:47 »
Nå, så blev der tid til at kigge lidt på Bastleren.....
Der er stål-toppakning i motoren, så det tolker jeg som at det med 90% sikkerhed er topstykket som er revnet, men det bliver ikke skiftet, fordi
underkompressionen i motoren er ved at være kraftig nok til at puste luftmadrassen op med, men den kører og trækker stadig overraskende godt.
Da gearkassen også kunne trænge til en udskiftning og dieselpumpen skulle have været skiftet til en ombygget JX-pumpe, syntes jeg hellere
at jeg vil skifte en komplet motor/gearkasse enhed (som så ofte før) i stedet for at bruge tiden på reparationer.
Kølesystemet er nu genopfyldt og grundigt udluftet, og så er der lavet trykløs kølesystem med hævet ekspantions-beholder, 24 km. testtur viser
 ingen vandforbrug og ingen varmeproblemer, så motoren får lov at bruge sine sidste kræfter på at arbejde, så den kan dø lykkelig.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
En sorgens dag...eller....
« Svar #6 Dato: 04. September 2010 kl: 16:25:31 »
Nu skal jeg jo ikke prøve at puste til din beslutning, men ståltoppakninger sprænger altså også, og 1,9'ere har notorisk et kæmpemæssigt blow-by, uden at motoren nødvendigvis er slidt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En sorgens dag...eller....
« Svar #7 Dato: 04. September 2010 kl: 17:15:40 »
Jarl, du bringer mig i tvivl om det nu også er den rigtige beslutning... :?
...du er tydeligvis ikke nået helt over på den anden bred endnu... :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
En sorgens dag...eller....
« Svar #8 Dato: 04. September 2010 kl: 18:56:32 »
Er han så mulat, hvis han kun er tre kvart ovre ???  :lol:  :lol:  :lol:

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.382
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
En sorgens dag...eller....
« Svar #9 Dato: 04. September 2010 kl: 18:58:58 »
Han har altid været neger. Bare se hans hænder!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
En sorgens dag...eller....
« Svar #10 Dato: 04. September 2010 kl: 20:41:24 »
Og var han ikke kommet i dårligt selskab, så havde han nu bare trampet pedalen i bund og hørt gearene skifte af sig selv... ;-)

Nå, men tilbage til emnet: 1,9'eren og dens blow-by. Det er altså påfaldende så meget, de pruster. Jeg har selv haft tre 1,9'ere kørende, og det har været bemærkelsesværdigt, så meget det er på dem alle - inkl. den jeg kører med nu. 2 af dem har været renoveret, og som den neurotiske perfektionist, jeg er, så har jeg gjort alverdens undersøgelser, bl.a. kompressionstest på alle. jeg har i alle tilfælde haft samme scenarie, som du ser tony - intet olieforbrug, fuldstændigt fine kompressionstal, fin koldstart, masser af power, men alligevel prusten som fra toppen af en gammeldags Nilfisk. Derimod kan en 1,6'er være slidt, så stempelringene er papirstynde, uden at den pruster.
Det kunne være interessant - hvis jeg må invitere til at forurene din tråd - at høre om, det er generelle erfaringer. Altså folkens: Meld ind om, hvordan I oplever, at underkompressionen i jeres 1,9 TD/D er.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
En sorgens dag...eller....
« Svar #11 Dato: 04. September 2010 kl: 20:49:26 »
Apropos pusten fra toppen. Min ABS puster også som en rockstjerne med fast slag på både 1 og 3 og 2 og 4 - i tomgang.
Giv den en lille smule gas, og der intet er?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
En sorgens dag...eller....
« Svar #12 Dato: 12. September 2010 kl: 00:51:09 »
Nå, det er vist lidt begrænset med erfaringer på underkompression på 1,9D/TD motorerne... :?:

Efter at have kigget grundigt i motorrummet er beslutningen blevet at der skal tages en kompressions-måling på motoren,
og kun hvis den er ok bliver motoren stillet i garagen til senere reparation hvis det lykkes at finde en anden køreklar 1,9D
Årsagen er at der er ved at være meget som lige skal fikses på- og omkring motoren, så en komplet udskiftning er at foretrække.

I mellemtiden kører AEF-motoren med trykløs kølesystem, og det gør den faktisk godt.
ca 400 km. med den løsning har været problemfrit, der er ingen problemer med temperaturen og der er intet vandforbrug.

At motoren for første gang nægtede at starte samtidig med opdagelsen af at den puster luft i kølesystemet, viste sig at være en tilfældighed.
Et defekt gløderør var ganske enkelt skyld i at bladsikringen var sprunget.

Så nu mangler jeg kun en køreklar 1,9D og et topstykke til den anden motor, i tilfælde af at det er der fejlen ligger.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.