Forfatter Emne: Motoren standser ikke, er det magnetventilen?  (Læst 4768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Dato: 20. September 2010 kl: 17:17:41 »
Jeg har fået min T3 ud at køre, men den har et par gange ikke ville slukke motoren. Jeg gik så om og trak ledningen til magnetventilen, men det hjalp ikke, og heller ikke gentagen af og på med ledningen. Så jeg måtte sætte i gear og slippe koblingen for at få motoren standset. Jeg prøvede også at lette på låget til ventildækslet, men der kom ikke oliedampe op af betydning.

Så er det symptom på defekt magnetventil?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #1 Dato: 20. September 2010 kl: 19:17:47 »
ja
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #2 Dato: 20. September 2010 kl: 19:56:04 »
jeg vil mene det en boxer fordi de bare kører og kører MUAAAHHHAHAHAHAHAHAHA :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #3 Dato: 21. September 2010 kl: 13:57:16 »
Citat fra: "verner"
ja


Slet ikke så simpel en opgave at skifte den magnetventil:

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-2264-highlight-magnetventil.html


Dyserør skal af. (17 mm gaffelnøgle)
LDA-dåse skal af. (5 mm unbraco+10 mm gaffelnøgle.)
koldstartskabel skal af. (skruetrækker)
Speederkabel skal af.
Beslag skal af. (Torx 30, 2 korte skruer som er våde af diesel på enden, 2 lange som er tørre)

Disse torx skruer, er vel med til at holde punpen sammen på langs og skal spændes med et vist moment?

Først da kan ventilen skiftes med en 24 mm gaffelnøgle.
Her skal man være ekstrem renlig da man er på "ind" siden af pumpen formoder jeg..

Er der ingen genveje?

Det er der nok ikke.
De magnetventiler, har de det ikke med magisk at reparere sig selv?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #4 Dato: 21. September 2010 kl: 15:09:09 »
Typisk er gummidutten på spidsen blevet utæt (og det var ikke en metafor ;-)) eller også bevæger stemplet sig ikke frit. Desværre har det ikke tendens til at reparere sig selv, så du må have værktøjet frem. God arbejdslyst
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #5 Dato: 21. September 2010 kl: 15:50:16 »
Citat fra: "Jarl"
Typisk er gummidutten på spidsen blevet utæt (og det var ikke en metafor ;-)) eller også bevæger stemplet sig ikke frit. Desværre har det ikke tendens til at reparere sig selv, så du må have værktøjet frem. God arbejdslyst


Tak, jeg forsøger at mobilisere arbejdslyst, selv om jeg er ved at være udtrættet for et stykke tid af T3 mekanik.

Magnetventil deltes 2, nederste del blev holdt nede af en O-ring.
Den ser også snavset og korroderet ud, er det normalt?
Der er metalspåner op gummidutten for enden, nogle ses på billedet, men det meste har jeg fjernet. Hvad betyder det?
Den dieselpumpe den er taget af er muligvis noget korroderet indvendig?

Er der som regel synlige defekter på sådan en ventil?

Torx skruerne der holder beslaget på enden af pumpen, skal de spændes med et bestemt moment?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #6 Dato: 22. September 2010 kl: 11:52:56 »
Jeg er igang med at tage den defekte magnet ventil af.¨
Det vil ikke rigtig lykkes, den sidder så hårdt at jeg ikke kan få den af med en 24 mm gaffelnøgle og en 1 kg hammer.
(gaffelnøglen er fra Biltema)

Egentlig er jeg ikke så glad for at slå på den, dieselpumpens ophæng er jo ikke andet end i 4 små bolte.

Den ventil jeg tog af igår sad også hårdt, men slet ikke som den jeg er igang med nu.

Er det almindeligt at de ventiler sidder så hårdt?


Hvad gør man i den situation?
Varme er vel knap en mulighed?

EDIT:
Jeg har nu prøvet med varme ind på enden af pumpen der hvor ventilen sidder fast, men lige meget hjælper det.

Ideer:
Jeg kan skære en 24 mm ringnøgle op og svejse den til ventilen?
Eller svejse en gaffelnøgle fast på ventilen?
(og kommer den løs ved det, så må nøglen skæres af for at kunne skrue ventilen af)

Eller jeg må simpelthen skifte dieselpumpe. (et drastisk skridt for sådan en ventil)

Eller tage pumpen af, og den bagerste 3 centimeter tykke skive af, for at kunne få en 24 mm topnøgle på ventilen, meden s den bagerste del er i en skruestik.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #7 Dato: 22. September 2010 kl: 14:00:09 »
kan du ikke få en 24mm lang top (1/2") ned over?
og en passende forlænger samt skraldenøgle, som du gir et par dap med håndfladen!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #8 Dato: 22. September 2010 kl: 14:13:23 »
Citat fra: "verner"
kan du ikke få en 24mm lang top (1/2") ned over?
og en passende forlænger samt skraldenøgle, som du gir et par dap med håndfladen!


Desværre ikke, for mængdeskruen sidder i vejen.

Se billeder.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #9 Dato: 22. September 2010 kl: 15:12:38 »
Men en gigantisk rørtang?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #10 Dato: 22. September 2010 kl: 15:50:29 »
Citat fra: "Jarl"
Men en gigantisk rørtang?


Jo, det har jeg lige forsøgt, men ventilen skal den vej rundt, hvor man ikke får så godt fat med en rørtang. Men jeg kan eventuel prøve at låne en anden nyere. Min er antik (men god til visse ting).

Jeg må vel have dieselpumpen af. :-(

De bagerste 3 centimeter af pumpen er er det du står med i hånden her:


Er der kompliceret at tage af og på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #11 Dato: 22. September 2010 kl: 16:17:04 »
Ja, det er den bagerste del - højtryksdelen.

Det er almindeligt, at magnetventilen sidder godt fast, og jeg ved godt, at en rørtang "vender den forkerte vej", men med et ordentligt svin af en Bacho rørtang eksempelvis 144 eller 147, der kan man jo lave et pres, der er så stort, at man kan løsne ankermøtrikkerne på Storebæltsbroen - også den forkerte vej.

Du må endelig ikke varme på pumpen - så sikrer man sig retten til at skifte alle pakninger i den, hvis ikke man sikrer sig retten til at skifte hele pumpen, fordi der er brændt belægninger fast på højtryksstemplet, der derefter knækker.

Man kan godt afmontere højtryksdelen, men det er ikke let, og det forekommer at være overkill for at løsne magnetventilen. Find en rørtang i herrestørrelse, tag ved med begge hænder, pres til du er mørkeblå i hovedet, så skal den give efter.

Vælger du alligevel at adskille pumpen, så er der bileder her:

http://www.uwereimann.de/poel/esp-hd.htm
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #12 Dato: 22. September 2010 kl: 21:38:02 »
Host, host -    købe en løs magnetventil til 2-300 kr og montere på diesel-slangen, det kan vel også gøre det?
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=320400
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #13 Dato: 22. September 2010 kl: 23:34:32 »
Nja - det tror jeg ikke man skal lege med, for så stopper den vel efter en 4-5 minutter, når den har suget dieselpumpen tør og dermed udryddet enhver form for smøring af pumpens indre... Der bliver nemlig ikke noget vacuum i pumpens reservoir, for den kan bare suge luft/diesel via returløbet. Pointen ved magnetventilens placering er, at den afbryder tilførslen af brændstof umiddelbart ved kanalen til højtryksstemplet, så "pulsen" ophører øjeblikkeligt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motoren standser ikke, er det magnetventilen?
« Svar #14 Dato: 23. September 2010 kl: 00:20:35 »
Jamen, var det egentlig ikke sagens kerne, at den netop IKKE ville stoppe ?   :lol:  :lol:  :lol: