Forfatter Emne: Kobling osv  (Læst 2047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

def420

• Gæst
Kobling osv
« Dato: 22. September 2010 kl: 16:51:57 »
Min gode gamle CS'er er begyndt at "hakke" lidt når jeg sætter den i 1. gear og starter. Tror selv det enten er hele koblingen (næsten ny) eller også er det udrykkerlejet der er ved at stå af. Nogen ideer??

Og er der forskel på udrykkerlejer? Model og fabrikat og så videre - hvad skal man gå efter.

Og endelig: Er det en større operation at skifte sådan en kobling? Har aldrig haft motoren ude af en T3'er før.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Kobling osv
« Svar #1 Dato: 22. September 2010 kl: 18:21:00 »
Naeh, du kan vælge: A: Motor demonteres og hives ud, eller B: Gearkasse hives af og ned, mens motor bliver i bilen. Hvis koblingen lige er skiftet burde udrykkerlejet da også være det ?! Ellers er det da totalt fjollet, men når du har gjort A eller B, kan du se hvad det handler om: Koblingen sidder boltet på svinghjulet, og udrykkerlejet sidder ved højgearsakslen.

def420

• Gæst
Kobling osv
« Svar #2 Dato: 22. September 2010 kl: 19:01:54 »
Takker for svaret Aran. Er der forskel på fabrikater af koblinger + leje, eller skal man bare finde det billigste på enten E-Bay eller nogle af de andre steder (just-kampers osv.).

Tror ikke den forrige ejer har skiftet udrykker lejet, men det er bare noget jeg tror. Men når man køber en kobling følger der så ikke automatisk leje med??

Kan den "hakkende" oplevelse skyldes andet ?? Evt udluftning/skiftning af koblingscylindrere?

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Kobling osv
« Svar #3 Dato: 22. September 2010 kl: 20:15:16 »
Det kan også være hvis der kommer olie ud af pakdåsen , så kan den rykke lidt i starten , men det går væk når man har koblet ud nogle gange , kommer så igen næste morgen .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

def420

• Gæst
Kobling osv
« Svar #4 Dato: 22. September 2010 kl: 22:15:53 »
Takker for input Poul :-] Tror jeg lige smider sådan en pakdåse med i indkøbsvognen. Puha det er godt T3-Nettet findes, ellers havde jeg givet op for længe siden :-]

Er det en større sag at skifte sådan en pakdåse ??

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kobling osv
« Svar #5 Dato: 22. September 2010 kl: 23:42:21 »
Og hvis du er lige så doven som undertegnede, så løsner du forreste gearkasseophæng, gervælgeren og lidt andet små krimskrams, og så vipper du hele motor-gearkasseklumpen 20 cm nedad i den forreste ende, så adskiller du motor og gearkasse, og trækker gearkassen et lille stykke fremad, mens den hænger i trækakslerne, og så har du fint plads til at skifte koblingen. På den måde undgår du at løsne trækaksler og koblingsslavecylinder, og det hele kan gøres hurtigt og nemt. At tage motoren ud - og dermed tvinge sig selv til at afmontere kølesystem, ledninger, kabler mm. er i mine øjne det rene tidsspilde. Og alle de nævnte pakdåser og føringen til udrykkerlejet kan nemt skiftes uden al den afmontering.

LUK og Sachs koblinger dur. Ebay-koblinger dur måske, hvis kineseren, der lavede den ikke var for omtåget af giftige kemikalier, den dag han lavede den...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

def420

• Gæst
Kobling osv
« Svar #6 Dato: 23. September 2010 kl: 10:18:01 »
Takker Jarl :-) Tror jeg ofrer pengene og køber noget kram.

def420

• Gæst
Kobling osv
« Svar #7 Dato: 24. September 2010 kl: 11:42:59 »
Nogen der ved hvor man samlet kan købe sig til: Kobling, udrykkerleje, pakninger og den der flange-dims samt nåleleje ??