Forfatter Emne: Dieselpumpens ABC - Fra SB-Motor  (Læst 4999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads2600

• Gæst
Dieselpumpens ABC - Fra SB-Motor
« Dato: 27. September 2010 kl: 21:00:39 »
Hej Alle

Nu har jeg søgt og søgt og kan ikke rigtigt finde noget sammenfattet. Jarlpaulsen.dk er der nærmeste vi kommer men der er en del anderledes på denne pumpe. Jeg håber i vil hjælpe med at fastlægge funktionerne ved de forskellige ting på pumpen.

Grunden til at det er oprettet her og ikke på golf2.dk (pumpen er fra en SB motor fra en golf) er at jeg har erfaret i herinde er Skide skarpe til diesel!  :D

Jeg retter lidt herunder som der kommer lidt svar,..:)

Jeg har prøvet at lægge ud og i retter mig endelig hvis jeg er galt på den:

1: Regulatorarm / Speederarm - Justerer mændgen at diesel og hermed omdrejningstallet.

2: Fuldgasskrue - Justerer max omdrejningstallet.

3: LDA dåsen -  Bliver påvirket af trykket i indsugningsmanifolden skabt af turboen og trykket giver en ekstra mængde diesel i takt med at Ladetrykket stiger ekspotentielt. Hvordan justeres denne?

4: Tomgangsskrue - Grundlæggende tomgangsanlæg.

5: Tomgangsskrue på pumper med tomgangshævning ved koldstart.

6: Afgrænser det det maximale udsving af 5)

7: Afgrænser det det maximale udsving af 5)

8: Koldstarterkablet der trækker i armen ved koldstarteren –  Forstiller indsprøjtningstidspunktet ca. 0,20 mm - aftager til ingenting op mod 2000 rpm.

9: Magnetstopventil – styrer hvornår pumpen skal give diesel eller ej (tænd/sluk knap)

10: Mængdeskruen – Justerer Mængden af diesel der bliver leveret til dyserne. Ind giver mere Brændstof og ud giver mindre. Drej 1/16 – ¼ af gangen. Den er MEGET følsom. Masterfader på alle reguleringer. Juster til røggrænsen - sort røg giver ingen power, men derimod hetz mod gamle dieselbiler.

11: Returslangen – Returnere diesel fra dyserne, og tilbage til tanken. Dieselpumpen cirkulerer mellem 20 og 60 liter i timer - altså langt mere end den bruger. Den overskydende olie (lækolien) samles op fra pumpe og dyser og returneres.

12: Trykslange fra indsugningsmanifolden til LDA dåsen - her "informeres" om trykket i indsugningsmanifolden, så LDA-dåsen kan regulere ekstraindsprøjtningen i forhold til luftmængden.

Og så mangler vi en anden meget vigtig del: Symmetrisk overfor dieselfremløbet sidder trykreguleringsventilen, der styrer den indre tryk i pumpen. Årsagen til at den er vigtig er, at pumpen forstiller sit indsprøjtningstidspunkt i forhold til det indre tryk. Lavt omdr.-tal=lavt tryk=sen indsprøjtning. Mange omdr=højt tryk=tidlig indsprøjtning. Når man trækker koldstarteren, så "tvinger" man pumpen til at forstille sig maximalt i tidlig retning. Denne maximale forstilling nåes naturligt (pga trykstigningen) ved 1800-2000 omdr. - herover er koldstarteren altså uvirksom.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 27. September 2010 kl: 21:13:09 »
1) Hvis det skal være blæret, så hedder det "regulatorarm".
2) Jeps
3) Jeps
4) Jeps - grundlæggende tomgangsanslag
5) Tomgangsskrue på pumper med tomgangshævning ved koldstart
6) + 7) Afgrænser det maximale udsving af 5)
8 ) Koldstarterkabel (forstiller indsprøjtningstidspunktet ca. 0,20 mm - aftager til ingenting op mod 2000 rpm)
9) Jeps
10) Jeps - virker som masterfader på alle andre reguleringer. Juster til røggrænsen - sort røg giver ingen power, men derimod hetz mod gamle dieselbiler
11) Jeps - Dieselpumpen cirkulerer mellem 20 og 60 liter i timer - altså langt mere end den bruger. Den overskydende olie (lækolien) samles op fra pumpe og dyser og returneres.
12) Ja - trykslange - her "informeres" om trykket i indsugningsmanifolden, så LDA-dåsen kan regulere ekstraindsprøjtningen i forhold til luftmængden.

Og så mangler vi en anden meget vigtig del: Symmetrisk overfor dieselfremløbet sidder trykreguleringsventilen, der styrer den indre tryk i pumpen. Årsagen til at den er vigtig er, at pumpen forstiller sit indsprøjtningstidspunkt i forhold til det indre tryk. Lavt omdr.-tal=lavt tryk=sen indsprøjtning. Mange omdr=højt tryk=tidlig indsprøjtning. Når man trækker koldstarteren, så "tvinger" man pumpen til at forstille sig maximalt i tidlig retning. Denne maximale forstilling nåes naturligt (pga trykstigningen) ved 1800-2000 omdr. - herover er koldstarteren altså uvirksom.

PS - jeg ved ikke, hvorfor denne tråd bliver så sært bred - er det noget, jeg har gjort?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads2600

• Gæst
« Svar #2 Dato: 29. September 2010 kl: 11:06:41 »
Du Er altid knivskarp Jarl.:) Jeg har tyvstjålet din tekst og sammenfattet det i første indlæg. Håber på tilgivelse.

Men HVordan justerer man LDA-dåsen? Det fik vi aldrig opklaret?

Mads2600

• Gæst
« Svar #3 Dato: 29. September 2010 kl: 23:25:51 »
Jeg kom i tanke om et tillæg til dette spørgsmål nåren LDA ekspert kommer ud af sin hule..:)

Hvordan fungere en LDA dåse sådan rent mekanisk?

Crapz

• Gæst
« Svar #4 Dato: 29. September 2010 kl: 23:36:55 »
jo mere din turbo "puster" jo mere bliver LDA armen skummet ud ;), jo mere den kommer ud jo mere Diesel til din motor :D

er den ikke tæt så kommer armen ikke ud ;) eller ikke nok ud

man kan skrue på armen så den bliver længer eller korter, korter .... skal der mere turbo tryk til, og længer skal der mindre turbo tryk til

så man skal passe på med skrue for meget rundt ellers får man bare røg ;)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 29. September 2010 kl: 23:52:41 »
Mads, til jul ønsker du dig bogen "Kantengesteuerte Diesel-Verteilereinspritzpumpen". BOSCH Gelbe Reihe.

LDA-dåsen virker ved at overtrykket fra turboen påvirker en membran i LDA-dåsen. Denne membran er forbundet med en såkaldt boost pin - en pind med en kegleformet neddrejning. Når membranen flytter på boost pin'en påvirkes reguleringsvippen, og der fordre ekstra diesel ind. På en SB-motor justerer man ikke på LDA-dåsen for at regulere mængden - man skifter boost pin'en. Imidlertid er den i forvejen ekstremt aggressiv på en SB.
http://www.4crawler.com/Diesel/SAE/figure_13.jpg

PS: jeg tror, at Crapz snakker om en JX-motor, der har en anden type LDA-dåse
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads2600

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01. Oktober 2010 kl: 13:39:41 »
Puha. Den bog lyder tysk. Det er ikke lige min stærke side.. :S

Hvor kan man købe denne boost pin henne?

Mit problem er nemlig at når turboen laver tryk ryger den ikke men trækker rigtigt fint. Men inden turboen kommer i omdrejninger oser den helt vildt.

Jo så kan jeg skrue den ned med mængdeskruen til røggrænsen. Her går den rigtigt fint og ryger ikke. Men den er pludseligt slet ikke nær så aggressiv når den laver tryk.

Så derfor tænker jeg jo . Hvis LDA dåsen kan give ekstra brændstof ved turbotryk må det jo være løsningen? Ikke for meget brændstof uden tryk men en del ekstra når der kommer tryk på?

Eller er jeg galt på den?

Mølle

• Gæst
« Svar #7 Dato: 01. Oktober 2010 kl: 13:53:05 »
Jeg vil foreslå, at du monterer en trykmåler i kabinen, så du kan følge med i trykudviklingen. Du kan nemt blive ramt af, at nedjustering på mændeskruen giver mindre af den aggresive udstødningsgas, som er fundamentet for ladetryk.  Men en ordenlig måler i kaninen kan du følge med i hvilket tryk du til enhver tid kører med.

Mads2600

• Gæst
« Svar #8 Dato: 01. Oktober 2010 kl: 14:43:21 »
Aha...

Men hvordan kommer jeg uden om røgen hvis jeg stadig ønsker ladetryk? Kan godt se at de to ting hænger sammen. Men ville jo gerne kringle mig uden om dette problem?

Mads2600

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01. Oktober 2010 kl: 19:31:39 »
Nu er der bestilt Boost, Olietryk og olietemperatur-ur,..:)

Crapz

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02. Oktober 2010 kl: 20:28:03 »
Citat fra: "Jarl"
Mads, til jul ønsker du dig bogen "Kantengesteuerte Diesel-Verteilereinspritzpumpen". BOSCH Gelbe Reihe.

LDA-dåsen virker ved at overtrykket fra turboen påvirker en membran i LDA-dåsen. Denne membran er forbundet med en såkaldt boost pin - en pind med en kegleformet neddrejning. Når membranen flytter på boost pin'en påvirkes reguleringsvippen, og der fordre ekstra diesel ind. På en SB-motor justerer man ikke på LDA-dåsen for at regulere mængden - man skifter boost pin'en. Imidlertid er den i forvejen ekstremt aggressiv på en SB.
http://www.4crawler.com/Diesel/SAE/figure_13.jpg

PS: jeg tror, at Crapz snakker om en JX-motor, der har en anden type LDA-dåse

aaah okay ;) så ønsker jeg da mig også den bog hehe