Forfatter Emne: Vand eller luftkølet?  (Læst 5154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nielslejre

  • Gæst
Vand eller luftkølet?
« Dato: 07. Oktober 2010 kl: 19:12:04 »
Kigger på to T3'ere som har fanget min interesse. Vi skal bruge den til at køre sydpå i og til småkørsel herhjemme også.
Den ene er fra 81 og er luftkølet, mens den anden er fra 84 og vandkølet. Hvad er plus og minus ved det ene og andet?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Vand eller luftkølet?
« Svar #1 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 19:40:46 »
du prikker til to forskellige "religioner".

Luftkølet (LBX) er enkelt, ingen varme i kabinen om vinteren. Reservedele er dyre, men færre stumper.
Vandkølet (WBX) er "ofte" utæt i gummipakningerne ved topstykkerne; der er flere HK, er nok lidt mindre støjende, reservedele er dyre f.eks udstødning, pakningssæt.

De har begge hydrauliske ventil-løftere der måske er trætte og klapre. De er nemme at skifte på den luftkølede, men toppene skal af på den vandkølede.

Du spurgte til motor, men jeg er vild med den "cleane" front på den luftkølede. De luftkølede er ofte lettere i egenvægt (vægtafgift).

Du kunne evt. linke til dem, så vi kunne se med.

Hinze

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Vand eller luftkølet?
« Svar #2 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 19:48:06 »
Hej,

2100Ø - det er jo mit "hood". Kig forbi og se på en T3 med række-4 -det er også en mulighed.

Spark lidt dæk, få en god snak, kom godt igang med T3 :-)

Med gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

nielslejre

  • Gæst

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Vand eller luftkølet?
« Svar #4 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 20:03:56 »
Hej Niels,

Hvor på Østerbro bor du -lad os mødes og få en T3 snak, jeg tager gerne med ud og kigger på bil med dig - eller viser dig på min egen bil de steder du skal være særligt opmærksom.

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Vand eller luftkølet?
« Svar #5 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 20:16:59 »
1.9 DG keeps on running :0) du ska huske at netop de årgange kan klassisk forsikres til billige penge hvis du kun agter at køre sommer kilometer
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Vand eller luftkølet?
« Svar #6 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 20:38:07 »
Citat fra: "nielslejre"
Her er 81'eren http://www.dba.dk/vw-20b-camper-1981-km/id-68099829/

Her er 84'eren http://www.dba.dk/vw-westfalia-camper-1984-km/id-68901668/


Ud fra billederne er den luftkølede da klart den flotteste.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Vand eller luftkølet?
« Svar #7 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 21:22:23 »
Udfra billederne er den sølvfarvede da klart den flotteste ;-)

DG!

Det kan jo også være en DF...?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Vand eller luftkølet?
« Svar #8 Dato: 07. Oktober 2010 kl: 23:15:03 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Udfra billederne er den sølvfarvede da klart den flotteste ;-)

DG!

Det kan jo også være en DF...?


Er sælgeren en du kender :shock:

Kkrogsgaard

  • Gæst
Vand eller luftkølet?
« Svar #9 Dato: 08. Oktober 2010 kl: 05:44:17 »
Nej, jeg synes bare den har mere patina... Og så er jeg vild med sølvmetallic T3

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Vand eller luftkølet?
« Svar #10 Dato: 08. Oktober 2010 kl: 06:03:05 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Nej, jeg synes bare den har mere patina... Og så er jeg vild med sølvmetallic T3


 :wink:  så giver det jo mening

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Vand eller luftkølet?
« Svar #11 Dato: 08. Oktober 2010 kl: 13:17:16 »
Jeg er ikke helt enig i dine betragtninger.

Citat fra: "Hinze"
du prikker til to forskellige "religioner".

Luftkølet (LBX) er enkelt, ingen varme i kabinen om vinteren. Reservedele er dyre, men færre stumper.
Vandkølet (WBX) er "ofte" utæt i gummipakningerne ved topstykkerne; der er flere HK, er nok lidt mindre støjende, reservedele er dyre f.eks udstødning, pakningssæt.

Rigtigt at de kan være utætte, men et sæt nye toppakninger og den rigtige kølevæske, så ser du aldrig det igen.
Reservedele er ikke dyrere end til alle mulige andre biler, hvis de købes de rigtige steder.
f.eks. komplet pakningssæt til hele motoren: 375 kr. Kompl. Udstødningssystem: 3500 kr.


De har begge hydrauliske ventil-løftere der måske er trætte og klapre. De er nemme at skifte på den luftkølede, men toppene skal af på den vandkølede.

Hvis man har de justerbare stødstangsrør (kan evt. tilkøbes hvis løfterne trænger til at blive skiftet) behøver topstykkerne ikke af på WBX.


Du spurgte til motor, men jeg er vild med den "cleane" front på den luftkølede. De luftkølede er ofte lettere i egenvægt (vægtafgift).

Min har en egenvægt på 1200 kg (indregistreret som skrabet kassevogn)


Du kunne evt. linke til dem, så vi kunne se med.

Hinze
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Vand eller luftkølet?
« Svar #12 Dato: 08. Oktober 2010 kl: 14:54:01 »
Citat fra: "WBX Manden"
Jeg er ikke helt enig i dine betragtninger.

Citat fra: "Hinze"
du prikker til to forskellige "religioner".

Luftkølet (LBX) er enkelt, ingen varme i kabinen om vinteren. Reservedele er dyre, men færre stumper.
Vandkølet (WBX) er "ofte" utæt i gummipakningerne ved topstykkerne; der er flere HK, er nok lidt mindre støjende, reservedele er dyre f.eks udstødning, pakningssæt.

Rigtigt at de kan være utætte, men et sæt nye toppakninger og den rigtige kølevæske, så ser du aldrig det igen.
Reservedele er ikke dyrere end til alle mulige andre biler, hvis de købes de rigtige steder.
f.eks. komplet pakningssæt til hele motoren: 375 kr. Kompl. Udstødningssystem: 3500 kr.


De har begge hydrauliske ventil-løftere der måske er trætte og klapre. De er nemme at skifte på den luftkølede, men toppene skal af på den vandkølede.

Hvis man har de justerbare stødstangsrør (kan evt. tilkøbes hvis løfterne trænger til at blive skiftet) behøver topstykkerne ikke af på WBX.


Du spurgte til motor, men jeg er vild med den "cleane" front på den luftkølede. De luftkølede er ofte lettere i egenvægt (vægtafgift).

Min har en egenvægt på 1200 kg (indregistreret som skrabet kassevogn)


Du kunne evt. linke til dem, så vi kunne se med.

Hinze


Det behøver du heller ikke at være  :wink:

Selvfølgelig kan gummipakninger skiftes.

Men hvor fand... køber du komplette pakningssæt til 375 kroner?

jada, men teleskoprørene er heller ikke gratis.

Egenvægt, ok, men nu taler vi campere ikke skrabede kassevogne.

Hinze

Bo

  • Gæst
Vand eller luftkølet?
« Svar #13 Dato: 08. Oktober 2010 kl: 18:10:04 »
Nøjjj LBX´eren er flot..... Brug den men hold den ved lige og jeg tror sq at den vil holde prisen i mange år, og derefter blot stige.....

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.783
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Vand eller luftkølet?
« Svar #14 Dato: 08. Oktober 2010 kl: 19:05:03 »
Den letteste T3 overhovedet vejer 1275 , det er en 60 hk pick-up , den luftkølede er klart den der holder prisen bedst hvis den bliver passet .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982  ,
Skoda roomster 1,4 ,16v ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700