Forfatter Emne: Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?  (Læst 4680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #15 Dato: 28. November 2006 kl: 16:36:53 »
Skulle faktisk lige til at spørge om noget ala det samme...

Nemlig om man skulle forvente et lille springvand ;)

Men okay...Har fået den nye idag, når dog ikke at få den skiftet idag, men så bliver det nok imorgen :) Så må jeg jo se om jeg er hurtig nok...

Hvordan kan man bedst se om man har undgået en udluftning??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Claus N.

  • Gæst
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #16 Dato: 29. November 2006 kl: 13:51:53 »
Pas på når du sætter kabelskoen på igen, jeg har allerde ødelagt dem jeg købte ved howdiaudi, toppen smutter af for et godt ord.
 :!:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #17 Dato: 29. November 2006 kl: 18:21:26 »
Piece of cake og skifte den ;)

Nu nu tænder lampen heller ikke ved varm motor (ved ikke lige med kold motor, det kan jeg først teste imorgen :D)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #18 Dato: 18. April 2007 kl: 17:22:39 »
Jeg har siden jeg købte vognen haft ustabil, svingende og generel for lang glødetid (endda efter bilen er startet)

Jeg skiftede gløderelæet her til formiddag og der var ingen forskel.

Jeg vil lige prøve "ombytningstricket" og så se om jeg skal ha en ny kontakt  (Varenr:  175919501) http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=168240 fra howdiaudi.

Kan der være andre fejlmuligheder?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #19 Dato: 18. April 2007 kl: 22:13:24 »
--> Jan , var det et nyt relæ med samme nr. du satte i ?
Jeg har afmonteret ledningen til forvarmeren fra kontakten, men uanset hvor lang eller kort tid jeg lader den forvarme, så slukker den i det øjeblik motoren startes ! så der kan måske være en løs forbindelse til et af stikbenene på relæet, på din.

Hilsen Tony.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #20 Dato: 18. April 2007 kl: 22:46:10 »
Jaehøh det var et relæ med de samme forbindelsesnumre på benene. Relæet havde et andet hvidt nummer på toppen(det "gamle" var 06, det nye trehundrede etellerandet tror jeg) Menhavde virket fint da vi kørte prøvetur i Caravellen og har siddet og fungeret i Syncroen. Hvad betyder de numre egentligt?

Efter at have haft et andet relæ i. Have byttet om på ledningerne på følerne. Sat det gamle relæ tilbage igen og bytte ledningerne tilbage efter at have renset stikkene og kabelskoene er det nu endnu mere konsekvent. Den gløder og gløder og gløder. Meget længere tid end de normale 7-12 sekunder. Hvor længe ved jeg ikke, jeg gider ikke futte mine gløderør af i forsøget.

Det eneste uregelmæssige (udover nogle utætheder i smøre eller brændstofsystem, men det er en anden historie) jeg kunne se med det blotte øje var at der nok skal en ny kabelsko på det ene kabel.

..Hmm hvad nu? Nye termokontakter i begge "vandhuller" ? Et nyt gløderelæ? Måle på gløderørene?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Føler til \"forvamning\", hvor sidder den?
« Svar #21 Dato: 18. April 2007 kl: 23:56:56 »
Vær opmærksom på at der ikke er et 1-til-1-forhold mellem den gule lampe og glødning. Derfor kan man ikke slutte, at der er overensstemmelse mellem at den gløder og at lampen lyser. Den gule lampe indikerer den tid, det er hensigtsmæssigt at vente, før man drejer nøglen til start, men den gløder efter i en periode afh. af temp.

Glødetiden med gul lampe tændt styres af én kondensator i relæet, og glødetiden efter lampen er slukket styres af en anden kondensator. Afh. af årgang og udførelse varierer disse kondensatores størrelse, og der kan derfor ikke siges noget entydigt, om en præcis glødetid ved en bestemt temp. Til sammenligning har jeg lige tjekket min glødetid her til aften med kold motor -> 18 sek. med lampe og 40 sek. derefter.  

Der er ingen grund til at måle gløderørene. Starter den jævnt og pænt, så gløder de alle. Derimod er der grund til at tjekke, hvor længe de faktisk får strøm. Det kan man altså ikke via den gule lampe, men f.eks med en polsøger på kobberbroen mellem rørene. Du skal ikke være bange for at de futter af - der skal meget mere til. I eksperimenter med alternative brændstoffer har jeg indloddet meget større kondensatorer resulterende i glødetid på op til 5 min., uden at det kostede rørene. Selvf. skal det ikke være hverdagskost med alm. rør, men i enkeltstående testforsøg er det ufarligt.

Ellers er minutiøs rengøring af alle stikforbindelser - også dem, relæet fæstnes i - guld værd. Det er mit bedste bud. Og ang. relæer, så findes der 2 relæer til T3, som er indbyrdes kompatible. Det ene har et reservedelsnr., som starter med T3-karakteristika'et "251 ... ...", og det andet er adopteret fra Audi 100 type 44 og starter derfor med "443... ..." - de sidste cifre kan jeg ikke i hovedet og min onkel sidder på en anden computer, som er gået i seng.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!