Forfatter Emne: Dom på mit topstykke....NYT SØGES  (Læst 7172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #15 Dato: 04. December 2006 kl: 12:55:58 »
Man kan sagtens køre med et Golf topstykke, hvis det har samme ventilløftere, som blokken er beregnet til.

En JX er altid beregnet til mekaniske løftere. På den passer derfor toppe fra Golfer fra før 7/85 - de har nemlig også mekaniske løftere. Yngre toppe fra Golf, Passat og Audi 80 samt AAZ, !Y, 1X og hvad man ellers kunne finde på at kaste i bilen har alle hydro-løftere og passer derfor ikke sammen med en JX-blok.

Et topstykke med hydro-løftere har en ekstra returoliekanal der overlapper en vandkanal i blokken. Med andre ord - der bliver direkte forbindelse mellem kølekredsen og smørekredsen med de problemer det nu afstedkommer.

Faktisk kan man godt løse problemet - m an kan dreje et gevind i den ekstra returoliekanak og skrue en prop ind og bagefter planslibe, samtidig skulle man så montere mekaniske løftere - meeeen - det er vist kun rentabelt, hvis motoren er den sidste af sin slags i Europa...

Her er lige en "find-én-fejl" - prøv at kigge rigtig godt på undersiden af disse to toppe og tæl returoliekanalerne (Jeg kan afsløre, at man skal kigge på den side, der vender mod gløderørene):

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-VW-Transporter-Bus-T-3-1-6-D-TD-CS-JX-NEU_W0QQitemZ290057181324QQihZ019QQcategoryZ61369QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-Golf-II-GTD-TD-MKB-JR-SB-TOPZUSTAND_W0QQitemZ300055503772QQihZ020QQcategoryZ61369QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #16 Dato: 25. Maj 2007 kl: 00:48:47 »
Så fik Jønne og jeg pillet et topstykke af en JX... Hvad siger sagkundskaben til de to små sære grater ved to af kanalerne hen mod forkammeret.. Kan det genbruges med noget planslibning dether stykke?? Ud over de obligatoriske i midten syntes jeg ikke at kunne ane noget kriminelt?

Billeder efter hoppet -> http://martinelund.dk/jan/top/
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #17 Dato: 25. Maj 2007 kl: 07:35:12 »
Graterne ses på masser af topstykker. De er forsåvidt kriminelle, idet de jo laver en "kanal", der passerer toppakningens tætningsring (metalringen rundt om cylinderlysningen). Der er lidt svært at se dybden, men hvis det er mere end en planslibning kan klare at fjerne, så findes der også andre metoder omend planslibning er at foretrække.. Selvf. er en svejseklat en god mulighedf, men den kræver jo også specialudstyr og efterfølgende planslibning. På den anden side skal man jo ikke ofre alverden på et topstykke, der som nyt fåes til 240 €, og billige løsninger er derfor ønskværdige. Og nu siger jeg så det, som man ikke skulle forvente fra min side: Kemisk metal - a la plastpadding. Stedet bliver ikke overvarmt, paddingklumpen bliver spændt fast med mange tonstryk, og faktisk har jeg set det fungere flere gange. Det handler jo lidt om at få et år eller to ud af et topstykke, der måske burde erstattes af en nyt, så hvorfor ikke?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #18 Dato: 25. Maj 2007 kl: 13:09:59 »
Hm.. ok.. er der umiddelbart nogen forskel på en top til en CS og en til en JX? Kølekanaler?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #19 Dato: 25. Maj 2007 kl: 15:32:45 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hm.. ok.. er der umiddelbart nogen forskel på en top til en CS og en til en JX? Kølekanaler?


Nope- de er identiske. Blot skal du sikre, at udstødningsventilerne er til turbo - ellers kan man ved ekstreme belastninger - 2-hjulstrukne dokaer i fynske mosehuller f.x. :P  - risikere at de brænder. På eftermarkedstopstykker skelnes der ikke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

transpeter

  • Gæst
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #20 Dato: 25. Maj 2007 kl: 18:49:05 »
Hvis du skulle købe et nyt, anbefaler jeg at du får et kompl. Altså 'med knast/ventiler. Klar til brug. Så bli'r det hele slidt sammen.
Dem jeg plejer at ha', er komplette.

TRANSPETER

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #21 Dato: 25. Maj 2007 kl: 19:25:12 »
Hvorfor er det egentligt at vi snakker om topstykker nu? Er I bare ved at skille ad for sjov, eller er der seriøse projekter under opsejling?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #22 Dato: 25. Maj 2007 kl: 20:08:27 »
ja. vi vil da gerne følge med. -hvis ikke det kommer til at gå for stærk. :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #23 Dato: 25. Maj 2007 kl: 21:08:16 »
tempoet afhænger vel blot af hvormange af deres bolte der sidder som den slags Hawaiibussen og jeg normalt _kun_ skruer på :-D
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #24 Dato: 25. Maj 2007 kl: 22:12:31 »
dooooh... ja for søren..... sådan nogle kan godt sidde meeeeeget fast. Så mon ikke der bliver tid til at tage nogle fotos under vejs. :lol:  8)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #25 Dato: 25. Maj 2007 kl: 23:09:34 »
Hej Casper

Jeg kan udfordre din bolt-erfaring med min gearkasse :-P

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #26 Dato: 26. Maj 2007 kl: 10:57:17 »
Hej JJ.

Ja. super id'e. Hvis det kan lykkes for dig at få Team Supermario til at hjælpe med at pille gearkasse af, så ryger den mens du spiser det første thebirkes. (Hvis ikke boltene sidder URIMELIGT GODT FAST)   :lol:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Dom på mit topstykke....NYT SØGES
« Svar #27 Dato: 26. Maj 2007 kl: 21:22:34 »
:-)

Nu vil jeg jo ikke give al det sjove fra mig - jeg vil bare gerne mekke endag hvor der er andre til stede som har erfaringen til indimellem at guide mig i rette retning med mine 10 tommelfingre.

"Team Supermario" - jeg kan godt se hvor du hinter :-)

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
P.s. Den 2.1 og 5 gearkasse du nævner - har du nogen ide om hvadforen amagerhylde de skal på - og hvad valutaen er?

P.p.s Når du skræller dem, giv mig et praj, er jeg på hjul og har tiden - så kommer jeg gir en hånd

P.p.p.s Når du skræller den, husk at skræl tanken og benzinpumpen med.....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."