Forfatter Emne: Blot til orintering :-)  (Læst 1428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Blot til orintering :-)
« Dato: 11. November 2010 kl: 09:33:23 »
Metal til kamp mod dyr bil-reparation

Af Carsten Steno Hansen
Onsdag den 10. november 2010, 16:11

Frygter for mekaniker-job efter stramning af regler for registreringsafgift ved reparation af totalskadede biler.


Finanslovsaftalen om at gøre bilreparation dyrere vil koste mekaniker-job. Så klar er konklusionen fra mekanikernes fagforening, Dansk Metal, der kræver forslaget taget af bordet, inden det kommer i Folketinget.

Gårsdagens finanslovsaftale ændrer på grænsen for, hvornår man kan få repareret sin bil efter en ulykke uden at skulle betale ny registreringsafgift. I dag er grænsen 75 pct., men den sættes nu ned til 65 pct. Den ny grænse betyder, at hvis reparationen koster mere end 65 pct. af bilens værdi, så skal der på ny betales registreringsafgift.

Ifølge Dansk Metal vil det betyde, at mange gode biler ikke vil blive repareret, og dermed vil det koste arbejdspladser for mekanikerne.

- Vi er slet ikke i tvivl om, at den her nye regel kommer til at koste i hundredvis af job på de danske autoværksteder. Samtidig er der intet belæg for at ændre på grænsen. Det kunne vi også have fortalt regeringen, hvis de havde kontaktet os før de lavede ændringen, siger Claus Jensen, der er næstformand for Dansk Metal og formand for forbundets autoudvalg.

Regeringen letter i finanslovsaftalen momsen på virksomhedernes hotelovernatninger. Et forslag som koster 110 mio. kroner. De penge mener regeringen så at kunne hente ind på en lavere reparationsgrænse. Det undrer Claus Jensen:
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Blot til orintering :-)
« Svar #1 Dato: 11. November 2010 kl: 10:47:07 »
Jeg er godt nok hverken mekaniker eller fagforeningsmand, men jeg ville betakke mig for at få en bil der var repareret for 65- eller 75 pct af bilens værdi.
Og hvis det er korrekt at flere hundrede mekanikkere er beskæftiget med at reparere biler for mellem 65- og 75 pct. af bilen værdi, så er der vist ikke noget at sige til at danskere uden forstand på biler en gang imellem påstår at de ikke tør købe brugt.

Bjarne
Nu uden T3

carat245

  • Gæst
Blot til orintering :-)
« Svar #2 Dato: 11. November 2010 kl: 11:37:29 »
et interessant tankeeksperimennt: Caraten koster vel omkring 30.000 kr. Den bliver påført en skade, der i mekanikerregninger løber op i 20.000 kr ( det får man ikke meget karosseri og malearbejde for). Hvor stor bliver mon så den nye registreringsafgift???

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Blot til orintering :-)
« Svar #3 Dato: 11. November 2010 kl: 11:47:09 »
Mit indlæg var nok ikke med tanke på en ældre velkørende T3, men ud fra egen erfaring engang først i 90erne hvor jeg blev påkørt frontalt i en 4 år gammel Passat, der efterfølgende blev repareret for omkring 100.000. Jeg skulle ikke have den bil, når man betænker at der næsten altid er en kamp mellem forsikring og reparatør om hvor meget ( lidt) det må koste at få bilen på hjulene igen.

Bjarne
Nu uden T3

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Blot til orintering :-)
« Svar #4 Dato: 11. November 2010 kl: 13:29:45 »
Såvidt jeg har forstået skal en skade opgøres i nye reservedele, og derefter får reperatør så at vide, det og det og den ting der kan du købe brugt !
Derved får man en bil, repareret i brugte dele, dele som der er betalt reg.-afg. en gang af, og som nu skal betales engang mere !
Hvis bilen skal/kan laves.
Ret mig, hvis jeg er gal på den, men det er totalt urimeligt.
Men der er jo nogle af de nålestribede mappedyr, som ser det som deres fornemmeste opgave at hetze ældre biler, uden tanke for, at der kan være mennesker, som af bitter nød må nøjes, og andre for hvem det er en hobby.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Blot til orintering :-)
« Svar #5 Dato: 11. November 2010 kl: 18:30:02 »
Hvis ikke det har ændret sig voldsomt siden min læretid, laver man en taksering ud fra f.eks. SKAD`s timetabel, og ud fra nye reservedele. Hvis skaden er så stor, at den balancerer lige på vippen, kan taksator give tilladelse til, at benytte brugte reservedele ( og så skal der i reglen genbesigtigelse inden lakering ) og så er det, at der i nogle tilfælde dukker en overtaksator op.
Hvis arbejdet er korrekt udført og køretøjet er ordentlig udmålt efter opretning, ville jeg ikke have de store betænkeligheder ved, at købe / køre i den. Det er selvfølgelig en smags sag.
Men at man ændrer vilkårene for en stor faggruppe uden, at have belæg for det, kan kun tolkes som endnu et udslag af, at "nogen" for enhver pris vil markere sig. Kunne de så ikke bare for en enkelt gangs skyld gøre det i positiv retning ?