Forfatter Emne: Luft i bremsesystemet (MB W201)  (Læst 5007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Flyng

• Gæst
Luft i bremsesystemet (MB W201)
« Dato: 17. November 2010 kl: 00:02:56 »
Ja ja, ikke min T3, men har lige skiftet hovedbremsecylinder på min anden bil (gammel 190D). Der bliver ved at være luft i systemet (eller pedalen føles som om, der er). Følgende er sket:

Bilen har et par uger trukket svagt skævt under kørsel.

Kører på motorvej, bilen mister trækkraft. Regner med, at det måske er brændstoffilter eller ligende, der er stoppet, men da jeg trækker ud i nødssporet, kører motoren fint videre i tomgang. Jeg stiger ud og det ryger fra begge baghjul, hmm.

Regner med, at det er håndbremsen, der hænger, men finder ud af at bremsekalibre på begge sider klemmer. Render lidt rundt om bilen i vildrede og finder på at dreje udluftningsniplen på en af de bagerste kalibre. Vupti, hjulene kan igen dreje frit.

Ringer til ven, der mener, at det sandsynligvis er hovedbremsecylinderen, der har givet op (derfor har den muligvis trukket skævt under kørsel).

Finder anden hovedbremsecylinder hos hugger fra en bil, der har kørt væsentligt mindre end de 730000, min har trillet. Skifter den ud og begynder at lufte ud med 2 mandsmetoden (en træder på bremsen og en drejer udluftningsskruer).

Dårligt resultat. Får derfor fat i min bremseudluftningsdims (sætter bremsevæskebeholder under tryk) og lufter ud igen (samtlige kalibre hvergang).

Stadig dårligt resultat (dog bremser bilen ikke længere permanent på baghjulene og trækker ikke skævt længere).

Har kun en So wird es gemacht, til bilen. Her er hovedsætningen generelt: Dette er en opgave for et værksted.

Har nogle gamle Haynesbøger til andre bilmærker. I nogle foreslås det at udlufte hovedbremsecylinderen før den monteres i bilen.

Jeg har haft den "nye" hovedbremsecylinder vendt og drejet, skyllet ud med frisk bremsevæske osv. Der kan sagtens være kommet luft i den. Den har været tømt helt for bremsevæske i beholderen inden jeg monterede den i bilen.

Status pt er, at baghjul blokerer, hvis man trykker hårdt på pedalen, forhjul kan ikke blokere.

Har i nogle gode ideer? Det kan selvfølgelig være en helt anden defekt, men har jo ikke pillet ved andet (endnu).

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #1 Dato: 17. November 2010 kl: 00:34:55 »
udfra det du skriver har jeg svært ved at give hovedcyl hele skylden (nu ved jeg ik om det er et generalt problem til den bil)

det kan også være en defekt bremseslage der får bilen til at hænge i bremsen, det gir mening med løsne skruen!

har du prøvet med en stor tang eller specialværktøj(alt efter typen af bagcaliber) og trykke stemplerne tilbage?

generalt er jeg imod at genbruge bremsedele, de kan ik altid holde til at blive tømt for væske! så hvad koster en ny (men det er jo stadig ik bevist at det er den der er problemmet eller?)

normalt er bremsesystemmet 2kreds(det er faktisk lov) og normalt kryds forbundet dvs. hf+vb=1 kreds og vf+hb=1 kreds (ved ik om din MB er sådan opbygget)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 17. November 2010 kl: 03:23:13 »
Jeg hælder som Verner skriver også til en defekt bremseslange. Med tiden kan de svulme op indvendigt og lave en forsnævring som gør at det høje tryk fra pedalen med nød kan passere mens det lavere tryk / trykløs retur ikke kan lade sig gøre.

Lidt at sammenligne med åreforkalkning :-P Det er dog nemmere og mere lovligt at skifte bremseslangerne end at lave en ballon eller en bypass operation.

mht hovedcylinder og kalibrefindes der så ikke renoveringskit ved f.eks gørløse?

Når du er igang med at skifte slangerne så tag og skift pakninger i kalibrene og få fjernet ALT den gamle bremsevæske i systemet.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

gulf

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17. November 2010 kl: 08:47:20 »
Hej Flyng!

Jeg har haft næsten det problem du beskriver med min w123, - bare på forhjulene.

Det viste sig til sidst, at det var hovedcylinderen, og jeg købte en ny "uoriginal" til 1000kr (TRISCAN, så det er vel OK kvalitet). 1000kr synes jeg ikke er galt, når man tænker på hvad du sikkert allerede har brugt på bremsevæske og ellers bruger på andre driftsomkostninger hver måned.

Da baghjulene kører på samme bremsekreds kan jeg ikke se, at det kan være andet hovedcylinderen, der er defekt (igen). At begge de bageste bremseslager skulle svulme op på samme tid synes jeg virker utroligt.

Se evt. min tråd her: http://www.w123forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&KW=hovedcylinder&PID=5711#5711

Mvh Ulf.

Offline ThomasG

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 17. November 2010 kl: 14:47:06 »
Altså, jeg har haft et bremseproblem, som ligner det lidt.
Og det tog dæleme lang tid at finde fejlen. (MB 300 E TD med ), så vi er jo i samme familie.

Bilen trak og 'huggede'/vibrerede under bremsning, men kun under bremsning. Var meget igennem. Defekt hardyskive? dårlige trækaksler/bagtøj? osv osv

Og via en særdeles erfaren Mercedes mand fandt jeg fejlen.
Bilen bremsede alt for meget på bagbremserne og tog ikke ved foran.
Skiftede alle bremserne bagpå.
Og nye klodser foran (skiverne var ret nye)

Og vupti. Fejlen var væk.
Har aldrig oplevet noget lignende eller set sådan en fejl før

Tja, bare et input.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Flyng

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17. November 2010 kl: 16:28:12 »
Hej

Foreløbig tak for råd. Jeg har tænkt mig at finde nogle renoveringskit til kaliberne og hovedbremsecylinderen. Uanset er det meget godt at få renoveret disse.

Efter jeg skiftede hovedbremsecylinder blokerer den ikke på baghjulene under kørsen, denne fejl er forsvundet. Det er når jeg bremser (hårdt), at kun baghjulene kan blokere. Det var derfor, at jeg måske tænkte, at der var en speciel måde hovedcylinderen skulle udluftes på, når man skiftede denne. Pedalen virker som om, at der er luft i systemet (til de foreste kalibre, da forhjulene ikke kan blokeres). Forbremserne sidder på en kreds og bagbremserne på den anden.

Jeg har skiftet bremseslanger og kalibre bagpå for under 2 år siden, så jeg regner med at de er rimelig iorden.

gulf

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17. November 2010 kl: 16:40:48 »
Hmmm det lyder næsten som om der er byttet rundt på de 2 kredse oppe på hovedcylinderen. Er det muligt? Nogle af de MB hovedcylindere jeg har haft liggende har forskelligt stempelareal på de 2 kredse.
Jeg ville også oprindeligt renovere min hovedcylinder. Så prøvede jeg at skille den ad og opdagede at vejledningen til dette i WIS var påfaldende lang. Efter 10min kørte jeg på cykel ned for at købe en ny.

Mvh. Ulf

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #7 Dato: 17. November 2010 kl: 16:42:32 »
har du fået renset bagbremserne ordendtligt og tjekket at gliderne kører nemt?
bagefter skal de smøres efter foreskrifterne!
dvs. kobberfedt eller keramiskfedt til klodserne og siliconefedt til gummigliderene (husk ingen kobberfedt hvor der er kontakt med gummimancheter)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 17. November 2010 kl: 20:49:13 »
Jeg har lige haft en Polo, hvor manden selv havde skiftet skiver og klodser foran. Pedalen sad bogstaveligt talt nede i bunden og den rystede voldsomt i rattet. Ved rigtig hård opbremsning blokerede det venstre forhjul ( og den er fra en tid hvor ABS ikke var standard )  trak skævt og en mærkelig slæbende lyd fra baghjulene. Efter, at have skilt det hele ad fandt jeg ud af, at intet af det var smurt. Gliderne måtte hjælpes på vej med et par solide dask, inden de kunne fedtes ind i siliconefedt. Klodserne fik en gang kobberfedt på glideflader og på bagsiden. Bakkerne blev justeret op, - og hold da op hvor den kan nu.
Bremser snorlige og uden rystelser.
Prøv om du kan få en hjælper til, at træde hårdt på bremsen, mens du kigger på bremseslanger og calipere. Det er set før, at caliperhuset giver sig lidt, så man får en "gummiagtig" pedal, men det kan så sandelig også være en defekt slange. At de kun er to år gamle borger ikke altid for, at de er fejlfri.
SLET IKKE hvis de er fra Korea. De er billige i indkøb, men man får sågu heller ikke mere end man betaler for.