Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diesel Fora
»
Når nu batteriet aflader.....
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå ned
Forfatter
Emne: Når nu batteriet aflader..... (Læst 3474 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
TONY
Hero Member
T3 model: Yamaha FZ6
By: 8765 Klovborg
«
Dato:
20. November 2010 kl: 20:25:16 »
Bastleren aflader batteriet i løbet af en dag, så jeg forsøger at fejlfinde med det eneste brugbare jeg har lige pt : en prøvelampe.. :?
I løbet af forsøgene med at lokalisere fejlen, kom jeg lige i tvivl om der skal være stel på ledningen til gløderørene
og på ledningen mellem starter og starterrelæ, når tændingen er slået fra... ?
Er der nogen som lige har svaret, og måske nogle ideer til alternative måleforsøg, når jeg nu kun har dette "professionelle" måleinstrument. :roll:
Tony
Logget
Mobil 30111518
KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.
verner
Hero Member
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
«
Svar #1 Dato:
20. November 2010 kl: 23:12:34 »
mange relæer går tilbage og steller når de slåes fra, med mindre der er en diode der spærer for det, men om der lige er det i dine 2 tilfælde kan jeg ik svare på stående fod
men hvis du har en gammeldags prøve lampe, kan du afmont din plus og forbinde prøvelampen mellem batteri og polsko, hvis den lyser er der et forbrug!
dernæst kan du pille sikringer ud til lampen går ud (husk at slukke kabinelys inden
)
radioen er tit en synder, men det kan jo os være et defekt relæ!
jeg har også set generatorer der er skyld i afladning, men aldrig startere (men derfor er det jo ik umuligt)
en dårlig forbindelse er os en mulig årsag til afladning!
så nu har du lidt at arbejde med i nat, vi snakkes ved i morgen
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
Aran
Hero Member
«
Svar #2 Dato:
21. November 2010 kl: 00:12:09 »
Jeg har en notorisk mistanke til generatorer, når en bil pludselig aflader. Det er til gengæld nemt, at efterprøve: Ud med stikket, eller frakobling af den fede + ledning. Indskyd prøvelampen og se, om den lyser op. Gør den det, er det diodebroen = en klassiker.
Hvis du hiver + kablet af batteriet og det gnistrer, er der givetvis et forbrug. Lad det evt. røre + polen nogle gange, da en radio godt kan have et kortvarigt forbrug til back up, men det bør ikke være af længere varighed. Også her kan du benytte prøvelampen som "måleinstrument" indskudt, men test generatoren inden du river sikringer ud ( og hårene af hovedet ) i fortvivlelse.
Logget
TONY
Hero Member
T3 model: Yamaha FZ6
By: 8765 Klovborg
«
Svar #3 Dato:
21. November 2010 kl: 02:39:52 »
Tak for forslag og målemetoder, jeg vil arbejde lidt videre med det i morgen. Jeg fik da lokaliseret 2 dårlige forbindelser,
og fandt ud af at blinkrelæet sad og klikkede bare jeg skubbede lidt til det, så der kom et andet på.
Nu kan batteriet lade resten af natten og så må jeg lige have testet generatoren i morgen.
Tak for hjælpen.
Tony
Logget
Mobil 30111518
KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.
pho2graph
Gæst
«
Svar #4 Dato:
12. Juli 2013 kl: 18:06:42 »
Hey guys. Tusind tak for jeres gode tip. Beviser igen igen hvor vigtig denne sides eksistens er.
Jeg har lige haft et spritnyt Exide batteri der afladede og var total dødt efter en nat. Efter opladning og et multimeter på kunne jeg se det stod det og brugte strøm på fuld tryk selvom alt var slukket(undtaget digitalur ved instrumenterne). Af med to røde mellemtykke, (den ene med hvid streg) og den slog gnister da det rørte ved plus. Gjorde som I foreslog med prøvelampe fra batteri plus til den mellemtykke røde med hvid. Lys!. Alle sikringer og reelæer ud. Stadig lys i lampen. Videre over til relæ ved campingbatteri under chaufførsædet. Og bingo! Den mellemtykke røde med hvid streg sad og var ved at smelte plastikken omkring klemmen. Har afmonteret både camping batteri og forbindelse til relæet da det øjensynligt ikke benyttes til noget?!, hverken køleskab, vandpumpe eller stor lampe i bagkabinen.
Som et PS. Har jeg købt en CTEK lader. Den er fed fordi den impulslader, kan få ladet gang i et fladt batteri og kan sidde fastmonteret til batteri.
Og ikke mindst en EINHELL BT-PS 1700 Energi station.
Den havde simpelthen kræfter til at sparke min T3 i gang selvom batteriet var dødt for strøm. Overraskende. De foreskriver ellers at den ikke kan, men fuldt opladet leverer den 600 ampere i 3 sekunder og det er nok. Det er min nye ven bag førersædet
God sommer.
Pho2graph
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»