Forfatter Emne: Skifte motor/gearkasse.  (Læst 1537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skifte motor/gearkasse.
« Dato: 14. December 2006 kl: 21:13:07 »
Nu har jeg søgt og søgt, men ikke fundet en gennemgang af.

Pille motor ud.
Pille gearbox ud.
Sætte motor i.
Sætte gearbox i.

Kan det virkelig passe at det ikke har været beskrevet endnu, det nærmeste jeg kommer er det med at ligge med gearkassen på maven nedenunder. Det duer ikke i mit tilfælde.

Hvordan gør man, hvad går galt, hvad skal man passe på. ?

KH KHS - Ud og Ind
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skifte motor/gearkasse.
« Svar #1 Dato: 14. December 2006 kl: 21:28:06 »
Gearkassen i en Syncro kan Jan jo snakke med om, og om et par uger eller noget i den stil kan jeg også snakke med om det ;)

Skal lige have de sidste par småting hjem, og så skal den skiftes...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skifte motor/gearkasse.
« Svar #2 Dato: 14. December 2006 kl: 21:36:01 »
hmmmm  nu kan jeg da også snakke med om skift af syncro kasser, med defkete ophæng, tankbånd osv.......

Skal du have tips til at få omgangs-syncroen på hjul igen, eller tænker du på andre projekter?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skifte motor/gearkasse.
« Svar #3 Dato: 14. December 2006 kl: 21:39:34 »
Tja Kurt - der er mange veje til Nirvana, det gælder også for motor/gearkasse-ind-og-ud-processer.

Typisk er det jo kun den ene af delene, der skal ind eller ud, men selvfølgelig kan det være begge dele.

Er det kun motoren, så er min proces sådan:

Udstødning, strøm. slanger, kabler og alt andet tingeltangel (herunder startmotor, oliepindsrør og oliepåfyldningsstuds) af.

Gearvælger af gearkasse. Donkraft under bagerste del af gearkasse. Talje/donkraft på motor. Motorophæng væk. Alle bolte mellem motor og gearkasse væk. Vippe hele klumpen bagud. Forsigtigt krane motoren ud af gearkassen og vupti, så er den ude. Ind igen i omvendt rækkefølge.

Skal begge dele ud, så gøres det lettest ved at tage det hele ud som en samlet klump. Så skal der ikke vippes, men derimod skal det forreste ophæng i gearkassens næse løsnes, og trækaksler, rør til koblingsslavecylinderen, og ledninger til baklyset skal væk.

Sidste kombinationsmulighed nemlig solo gearkasse ligger vist beskrevet i et gammelt indlæg.

Jeg får nogle gange beskeder om, at du er ved at finde en blok - er der noget om det?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skifte motor/gearkasse.
« Svar #4 Dato: 14. December 2006 kl: 21:41:21 »
Du kom først, retter dette indlæg til.

Jeg har en blok (handlet under forudsætning af Jarls godkendelse)
Jeg har den gamle blok, der skal ud,men med stumper i.
Jeg har topstykke.
Jeg har penge til ringe O.S.V.

Så det er bare et spørgsmål om tid, men lige nu maler jeg værkstedet, og forsøger med lidt "No Feng svaje" indretning så der bliver bedre plads.

(lige en tak til dem der har tilbudt blokke, særligt sydfyn der ligger meget langt væk)

Omgangs syncroen har jeg ikke set,men jeg har en motor til den.

KH KHS - I will be back
Kurt - 25115788