Tja Kurt - der er mange veje til Nirvana, det gælder også for motor/gearkasse-ind-og-ud-processer.
Typisk er det jo kun den ene af delene, der skal ind eller ud, men selvfølgelig kan det være begge dele.
Er det kun motoren, så er min proces sådan:
Udstødning, strøm. slanger, kabler og alt andet tingeltangel (herunder startmotor, oliepindsrør og oliepåfyldningsstuds) af.
Gearvælger af gearkasse. Donkraft under bagerste del af gearkasse. Talje/donkraft på motor. Motorophæng væk. Alle bolte mellem motor og gearkasse væk. Vippe hele klumpen bagud. Forsigtigt krane motoren ud af gearkassen og vupti, så er den ude. Ind igen i omvendt rækkefølge.
Skal begge dele ud, så gøres det lettest ved at tage det hele ud som en samlet klump. Så skal der ikke vippes, men derimod skal det forreste ophæng i gearkassens næse løsnes, og trækaksler, rør til koblingsslavecylinderen, og ledninger til baklyset skal væk.
Sidste kombinationsmulighed nemlig solo gearkasse ligger vist beskrevet i et gammelt indlæg.
Jeg får nogle gange beskeder om, at du er ved at finde en blok - er der noget om det?