Forfatter Emne: Tændspolens spænding  (Læst 8798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Dato: 12. December 2010 kl: 18:08:14 »
Hej Alle

Hvor mange volt skal tændspolen på et alm 12 net levere?

Det er på En T4 2,0 benziner hvis det gør nogen forskel..

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Svar #1 Dato: 12. December 2010 kl: 18:11:31 »
Altså ikke hvor meget der skal ind i den mere hvor meget der skal leveres til fordeleren?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tændspolens spænding
« Svar #2 Dato: 12. December 2010 kl: 18:15:45 »
På højspændingen vil der typisk ligge et sted fra 10 -12 Kv og helt op til 20 - 25 Kv, alt efter spole.
Absolut noget man bør omgås med en vis respekt.

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Svar #3 Dato: 12. December 2010 kl: 18:20:32 »
Dvs når jeg sætter tænding på og går ud og piller tændkablet af og målr på udgangen på tændspolen og multimeteret måler 4,6V er den helt gal?

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Svar #4 Dato: 12. December 2010 kl: 18:24:29 »
Lavede dette indlæg i et andet forum der ikke vil svare..:)

Jeg har købt en bil der kørte og inden for den sidste uge er det blevet værre og værre. Det startede med ujævn tomgang og huggende trækkraft ved meget over 1/5 del gas.

Nu vil monsteret slet ikke starte...

Hvor mange volt skal Tændspolen levere? Den laver 4,6V

Se videoen og se om i bliver klogere af det.
http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=39553

Der er lavet service på den i fredags da det var ved at blive slemt og jeg tænkte det måske kunne hjælpe.. Men nej.. Lørdag morgen.. Ikke om den ville starte...

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Tændspolens spænding
« Svar #5 Dato: 12. December 2010 kl: 18:25:17 »
Citat fra: "Mads2600"
Dvs når jeg sætter tænding på og går ud og piller tændkablet af og målr på udgangen på tændspolen og multimeteret måler 4,6V er den helt gal?


Det er nok ikke mulig at måle på  de spændingspulser med en almindeligt multimeter, og jeg tror let at det kan være øddelæggende for instrumentet.

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Svar #6 Dato: 12. December 2010 kl: 18:27:27 »
Hmm. Hvordan kan jeg så udelukke tændspolen?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Tændspolens spænding
« Svar #7 Dato: 12. December 2010 kl: 20:03:02 »
Citat fra: "Mads2600"
Hmm. Hvordan kan jeg så udelukke tændspolen?


Hvis det var en benzin plæneklipper ville jeg skrue tændrøret ud, sætte ledningen på tændrøret igen og så se om der springer en gnist når jeg trækker i snoren, tændrøret skal selvfølgelig holdes på stel.

Det samme må kunne lade sig gøre med en bil, her drejer man bare nøglen i stedet foe at trække i snoren.

Nok lettest at være 2 personer om det.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Tændspolens spænding
« Svar #8 Dato: 12. December 2010 kl: 20:26:59 »
du kan ikke måle højspænding med et multimeter! der skal du have fat i en bosch tester eller lign.
men du kan tjekke gnisten med en skruetrækker i tåndrørshætten og til stel, så skal den trække en god flot gnist på ca 1cm!
har du tjekket om tandremmen står på mærkerne?
får den benzin?

dvs:
1: er der gnist?
2:er der benzin?
3: står tandrem på mærkerne?
er de 3 ting iorden vil 90% af alle benzin biler starte :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Svar #9 Dato: 12. December 2010 kl: 20:38:42 »
Kender i det når man har gloet ned i den lorte motor så længe i frostvejr at man glemmer de helt basale ting?

Jeg Undersøger selvfølgelig disse ting i morgen.. Jeg takker for hjælpen indtil videre..

Vender tilbage med nyt når der er en opdatering...

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Tændspolens spænding
« Svar #10 Dato: 12. December 2010 kl: 20:44:55 »
er der strøm på batteriet?? hvis den kommer under 12v i start øjeblikket fucker det hele op og så er der intet der virker
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Tændspolens spænding
« Svar #11 Dato: 12. December 2010 kl: 23:03:39 »
Citat fra: "opelhaj"
er der strøm på batteriet?? hvis den kommer under 12v i start øjeblikket fucker det hele op og så er der intet der virker


nå ja den glemte jeg helt ;)
der skal selvfølgelig bare være juice nok på batteriet :D
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tændspolens spænding
« Svar #12 Dato: 12. December 2010 kl: 23:11:04 »
Og så er der jo i øvrigt den finte med en tændspole, at den leverer sin power netop, når strømmen på primærspolen afbrydes - det er jo derfor at man i gamle dage interesserede sig for, hvornår platinerne åbnede. Af den grund er det hundesvært at måle på den med almindelige husmandsmultimetre - det bedste man kan gøre er faktisk en modstandsmåling, hvor man måler gennemgang både på primær- og sekundærsiden - på den måde kan man afgøre, om der er forbindelse gennem vindingerne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Tændspolens spænding
« Svar #13 Dato: 12. December 2010 kl: 23:46:47 »
Fuldstændigt korrekt, Jarl. Jeg ville ikke under nogen omstændigheder rode med et multimeter på højspændings siden. De tyndbenede prøvepinde vil alligevel ikke isolere tilstrækkeligt, hvis spolen afgiver sine mange Kv, og for dælen hvor det kan snurre i poterne, og du vil ikke have en kinamands chance for, at aflæse en så høj spænding, da den kun optræder meget kortvarigt ( og vær glad for det, hvis uheldet er ude )
Du kan gøre som allerede beskrevet: Sæt et gammelt tændrør / skruetrækker i hovedkablet til fordeleren og læg det på et sted, hvor der er stelforbindelse. Lad en anden om, at dreje nøglen og kig / lyt om ikke der springer en stribe gnister med små smæld ?
Og ellers kan du jo prøve med en anden spole.

Mads2600

  • Gæst
Tændspolens spænding
« Svar #14 Dato: 14. December 2010 kl: 21:30:04 »
Selve bunden af tændspolen/modulet, skal det forbindes til stel? Der skal være god forbindelse mellem bunddelen og tel?