Forfatter Emne: Topstykke  (Læst 1153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

brj

  • Gæst
Topstykke
« Dato: 21. December 2010 kl: 18:43:08 »
Da min JX motor bruger vand, er jeg begyndt at se mig om efter et andet topstykke.
Der er mange der sælger nye/renoverede topstykker til vw 1,6/1,6td.
Mit spørgsmål .. passer alle 1,6 topstykker på min, eller kan jeg recikere at det er til at golf  med hydrauliske ventilløfter... for så er der vel noget med nogle oliekanaler??

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Topstykke
« Svar #1 Dato: 22. December 2010 kl: 00:24:31 »
Det er nok nemt at finde svaret på dit spørgsmål med søge-funktionen, men kig efter et topstykke til en 1.6 TD til en JX.  Du kan circa skrue alle 1.6 D og TD topstykker på en JX blok, men det er ikke det samme som at de virker når du starter motoren...... JX har mekanisk betjente ventiler, så det er klart at et topstykke til en 1.6 JR ikke vil fungere pga. hydroløftere. Tag et kig på MKG-Motoren i tyskland, eller Motorensuche som det samme firma vist også kalder sig på nettet, der kan du finde en ny top med eller uden knast og ventiler, fjedre osv. til ret gode priser. Husk at se efter i  den tabel der beskriver topstykket på deres sider, at det er kompatibelt med en JX, da den kræver andre ventiler og ventilsæder, end sugedieselerne, og vist også en anden knast.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykke
« Svar #2 Dato: 22. December 2010 kl: 14:16:44 »
Skillelinjen går mellem, om det er med eller uden hydroløftere. Er det et topstykke uden hydroløftere, så passer det på JX, er det med hydroløftere, så kan det mekanisk set godt monteres, men så er der en oliekanal i topstykket, der bliver forbundet med en vandkanal i blokken, og så behøver man ikke have den store kedelpassereksamen for at regne ud, hvad der sker.

Forskellen ses på, hvor mange olietilbageløbskanaler, der er i toppen. Uden hydroløftere er der 3 - én i hver ende på manifoldsiden og én i midten på dysesiden. Med hydroløftere er der 4 - de samme som lige nævnt + én på dysesiden mellem cyl. 1 og 2.

Oprindeligt var der desuden forskel mellem CS (1,6 D til T3) og JX (1,6 TD til T3). Det er korrekt - som Leif skriver - at der var forskel på ventilerne - JX havde natriumkølede - det havde CS ikke. De natriumkølede kendes på deres nuprede overflade på undersiden af ventiltallerkenen. Eftermarkedstopstykker er identiske mellem CS og JX.

Alle Golf/Jetta/Passat/Audi 80 topstykker produceret efter 7. måned 1985 er med hydroløftere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

brj

  • Gæst
Topstykke
« Svar #3 Dato: 23. December 2010 kl: 09:38:31 »
Tak for svarene og for Jarls fine beskrivelse af forskel på hydro/mekaniske topstykker.
Jeg har mailet til nogle Tyske forhandler... og bl.a. fået følgende nummer: 068 103 373Q... jeg har søgt her og på nettet.. uden det store held..hvor kan jeg mon finde VW reservedels-nummer?.(ud over vw-forhandler  :D )
Og så toppakningen... tykkelsen kan jeg forstå, men hvad er det for noget med  1,2 eller 3 riller/hakker?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.382
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Topstykke
« Svar #4 Dato: 23. December 2010 kl: 10:25:55 »
Hvis du kigger godt efter, kan du se et stykke af toppakningen der stikker frem. I dette lille stykke er der et antal hak eller
 huller. Disse er et udtryk for pakningens tykkelse og skal erstattes af en magen til.
 I øvrigt må Bornholm da være drømmeland lige pt med den bilpark du har :)

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

brj

  • Gæst
Topstykke
« Svar #5 Dato: 23. December 2010 kl: 12:09:22 »
Citér
I øvrigt må Bornholm da være drømmeland lige pt med den bilpark du har Smile

Ha ha ...ja vi har/får så meget sne, at min bilpark lige nu ikke kan bruges til andet end pynt  :cry: ....meen jeg har endnu et trumfkort....den ultimative 4x4  :)