Forfatter Emne: Mærkelig temperatur og olielampe  (Læst 4296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rasmus137a

• Gæst
Mærkelig temperatur og olielampe
« Dato: 25. December 2010 kl: 17:43:55 »
Ja jeg har jo haft lidt problemer med min nye t3 1,6td hvergang jeg har ramt motorvejen er mit kølersystem frosset nu er det ordnet jeg har tømt systemet helt og fyldt næsten ren kølervæske på. nu har jeg så det problem at den ikke blæser rigtigt varm luft og slet ikke før det er på sin viletemperatur som er lige over halv. kan det være den elektrisk vandpumpe der sidder i motorrummet er den der ikke for at sørge for at der er perfekt cirkulation eller tager jeg fejl.

min olielampe blinker også når jeg kører i lave omdrejninger dette forstår jeg ikke da olietrykket er fint på den jeg har ladet mig fortælle det er et normalt problem på de modeller men ham der fortalte mig ku ikke fortælle mig hvad problemet var...
er det et normalt problem eller hvordan

Mvh Rasmus

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 26. December 2010 kl: 00:12:26 »
De lange rør frem til køleren kan ruste på de udgaver, der ikke kører med plastrør. Slangerne kan være utætte ved samlingerne på selvsamme rør. Og hvad med vandpumpen ? Een ting er, at den tilsyneladende ikke drypper, men hvis vandet siler ud et meget varmt sted, kan det fordampe i ekspresfart. Prøv at lade motoren køre, mens du holder stille i sneen, mon så ikke den afslører noget ?
Evt. giv den lidt omdrejninger.

rasmus137a

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02. Januar 2011 kl: 20:06:45 »
så har jeg lige ændret overskfiten og problem forklaringen håber i kan hjælpe mig

Mvh Rasmus

Offline jbjerrum

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
« Svar #3 Dato: 02. Januar 2011 kl: 21:18:20 »
Hej Rasmus.

Er du sikker på, at du har luftet fuldstændigt ud...?
Det er ikke bare lige, at udlufte kølesystemet på en T3.

Jeg vel gerne hjælpe dig med det - vi er jo næsten naboer... :-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

rasmus137a

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. Januar 2011 kl: 23:38:37 »
dav Jeppe jamen det ville da være skønt nej jeg er bestemt ikke sikker på den er udluftet ordentligt pga. nytårs travlheden kørte jeg den bare ind på min lift løftede den en smule i bagenden lod den køere i 40 minutter iment jeg laved med ahah og så efterfyldte jeg da den var kølet ned.

Hilsen Rasmus

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #5 Dato: 03. Januar 2011 kl: 00:20:49 »
okay der har du svaret!
en T3 skal stå højest med forenden! da det er her udluftningsskruen er, den sidder i top af køleren :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 03. Januar 2011 kl: 16:11:58 »
I øvrigt har ren kølervæske højere frysepunkt end tilblandet (50/50)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

BTL

• Gæst
« Svar #7 Dato: 03. Januar 2011 kl: 17:36:58 »
Citat fra: "dokajønne"
I øvrigt har ren kølervæske højere frysepunkt end tilblandet (50/50)
hmm, mener du ikke lavere frysepunkt.

Offline jbjerrum

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
« Svar #8 Dato: 03. Januar 2011 kl: 18:11:21 »
Kølervæske skal ideelt blandes 50/50 med vand (gerne demineraliseret aht kalkbelægning i kølesystemet) for at opnå størst mulig effekt.
Er der for meget af den ene del stiger frysepunktet - dvs væsken fryser ved en højere temperatur end de -37gr C, som er opnåelig med de gængse typer kølervæske.

Rasmus, jeg tror ikke, at din køler har været frosset - der har nok bare være rigeligt luft i systemet til at give varme...
No sweat - man kan godt udlufte ene mand - det er bare lidt sjovere at være 2.

Hvis du har næsten rent (ublandet) kølervæske i dit system, skal du blot fylde efter med rent vand - så går det nok. Køb evt en glycolmåler i en tilbehørsforretning og mål frysepunktet. Den koster vist ikke alverden, sådan en.

- og du har lift...!!!  I Helsinge...???  Ring....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 03. Januar 2011 kl: 20:22:43 »
Citat fra: "rasmus137a"
Ja jeg har jo haft lidt problemer med min nye t3 1,6td hvergang jeg har ramt motorvejen er mit kølersystem frosset nu er det ordnet jeg har tømt systemet helt og fyldt næsten ren kølervæske på. nu har jeg så det problem at den ikke blæser rigtigt varm luft (Den varme luft, kommer fra radiatoren, og har intet med køleren at gøre. Forsynes vha de to slanger.) og slet ikke før det er på sin viletemperatur som er lige over halv. kan det være den elektrisk vandpumpe der sidder i motorrummet (Nej.:  Zuzatswasserpumpen er autonom, og starter kun hvis den syntes topstykket er for varmt, når du slukker bilen.)  er den der ikke for at sørge for at der er perfekt cirkulation eller tager jeg fejl.

min olielampe blinker også når jeg kører i lave omdrejninger dette forstår jeg ikke (Prøv at fylde en liter mere på. Hold dig fra moderne olie, det er tyndere) da olietrykket er fint på den jeg har ladet mig fortælle det er et normalt problem på de modeller men ham der fortalte mig ku ikke fortælle mig hvad problemet var...
er det et normalt problem eller hvordan

Mvh Rasmus
Kurt - 25115788