Hej Djurs
Generelt er der vist ikke meget tvivl om at baghjulstræk giver de bedste køreegenskaber overordnet set, men jeg vil til hver en tid satse på en bil med motoren over den trækkende aksel hvis man skal ud og prøve M/S dækkene af. En tom transit eller hiace taber i hvert tilfælde hurtigt vejgrebet.
I øvrigt havde jeg en anelse problemer under snestormen sidste år i min syncro. på vej over en bakke havde sneen fastpresset en laaang drive, jeg opdagede den ikke da den samtidig var meget flad og dermed bare lignede vej. Først da driven bliver så høj at bilen kommer op at kælke på pladen der beskytter geatskiftet (der hvor alm dødelige t3 har reservehjul) og forhjulene slipper kontakten med kørebanen indser jeg at løbet er kørt. Hele vognen slæder hen over driven og da den stopper, ligger dem på maven og der er min 5cm mellem hjul og fast køreunderlag. Det tog lige 4x4 peter og jeg selv halvanden time med en skovl og hans syncro. Men så gik den dag jo godt. (Jeg kørte jo faktisk også ud, for at se hvad der skulle til før den sad fast.)
Har tænkt på om man kunne lave en anden plade til snekørsel. det ville være en fordel om man bare skubbede sneen foran sig i stedet for at blive løftet op på den. Så kunne man jo bakke ud når modstanden blev for stor. (måske ikke ligefrem en sneplov meeeeen)
Ved senere drengerøvskørsel i sneen, viste det sig faktisk også at det ind i mellem er en fordel, at kunne rutche over kortere driver. (fuld skrue og så bare igennem til forhjulene får fat igen)
Jørn
(psyko on wheels)