0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Der er flere forskellige tilgange til dette. Man kan vælge den traditiionelle - klap hælene sammen, gør honnør, og følg manualen minutiøst. Så hedder det: 1) 40 nm2) 60 nm 3) 180 grader (kan deles i to træk - 90+90 grader) 4) start op og lad den blive mindst 50 grader i olietemp. og så spænd yderligere 90 grader 5) kør ca. 1000 km og spænd 90 grader igen.Alt det står typisk beskrevet i den lille lap, der følger med toppakningen - ellers er det tilgængeligt i VWs Reparaturleitfaden.Men - pragmatik er en vigtig bestanddel af livet. Jeg har flere gange set blokke, der er revnet ved gevindhullerne, og sådan en blok er skrot. Der kommer et enormt træk på boltene og gevindhullerne er truede, når der spændes langt ud i boltenes flydeområde. Og jeg snakker ikke om amatørkram, hvor bolthullerne ikke er blevet renset ordentligt op eller er fulde af olie. Der er altså en reel risiko, som man må tage i betragtning. Hvilken gevinst er der så? Ja, man kunne jo forestille sig, at toppakningen pakker bedre, når den er spændt hårdt sammen. Det er helt sikkert rigtigt, og der ses eksempler på, at en pakning lækker i utide, når den ikke er spændt tilstrækkeligt. Altså er der en situation, hvor det indebærer en risiko at spænde efter foreskrifterne og det indebærer også en risiko ikke at gøre det. Der er altså ikke nogen sikker vej til Himmerrige, men til gengæld en god chance for at vise mod og mandshjerte og træffe en personlig beslutning. Min beslutning er, at jeg ikke spænder de sidste 90 grader, og sprænger toppakningen af den grund, så skifter jeg den med et smil. - Hellere det end et revnet gevindhul.Heldigvis har alle de nyere motorer multilayersteel-toppakninger - der er efterspænding ikke et tema.Mit svar på dit spørgsmål er at du sagtens kan køre i den, men alt er på eget ansvar.
Ikke for at jeg skal læne mig op af "Jarlen af R4" men jeg spænder også 40, 60 og 2 x 90 grader og det er så det. Sjælden enighed iøvrigt Mvh Jønne Ukendt