Forfatter Emne: Hjælp !!! Bremsetromle løs???  (Læst 3612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

• Gæst
Hjælp !!! Bremsetromle løs???
« Dato: 26. December 2006 kl: 21:56:06 »
Nu har jeg sq brug for lidt hjælp drenge... og lidt af den selvtillid WBX-manden har punket mig for :wink:

Er pt. i Kolding, skal til bryllup imorgen, så konen og jeg har booket os ind på et hotel. Udenfor står min syncro på p-pladsen.
På turen herover kigger jeg på et tidspunkt i bakspejlet og får øje på mit nye lækre store venstre baghjul.
Men det ser ud som om det er ekset. Det slingrer en smule ud og ind af hjulkassen.
Har nu stået på p-pladsen, haft hjulet af, og fundet ud af at jeg kan "rokke" (trække)bremsetromlen frem og tilbage (ud og ind) et par mm.
1. Er det problemet :?:
2. Hvordan er tromlen fastgjort (er det de 2 små bolte på selve tromlen)  :?:
3. Kan jeg, med begrænset værktøj i bilen, regne med selv lige at kunne klare det på en p-plads  :?:

Svar søges snarest, da vi gerne skulle køre tilbage til Køge på torsdag :?

Ps. Har sagt til konen at nu skal hun bare se, hvorfor det er en god ide at bruge lidt tid hver dag på t3nettet, så svigt mig nu ikke
 :wink:

Offline Niels Erik Thing

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 26. December 2006 kl: 22:20:02 »
Hej Bo.
Det lyder som en være redelighed - jeg er i fredericia lige nu så jeg kan komme forbi i morgen tidlig onsdag - hvad er dit telefonnummer?
Du må gerne ringe til mig nu og indtil kl.24. på 24 45 40 16.
hilsen ne thing.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 26. December 2006 kl: 23:24:57 »
Definitivt KØRSELSFORBUD!

Før du ruller én meter skal du minutiøst undersøge om den store 46 mm kronemøtrik er spændt (500 nm! dvs. en 50 kg. 13 års dreng for enden af en 1 meter lang nøgle). Du risikerer at tabe baghjulet. En 46 mm nøgle fnder du i næsten alle 3/4 tommes topnøglesæt. (Hm - du er i Kolding - Hvem har vi der? - Harald Nyborg har sættet i en hæderlig kvalitet)  

De to små 7 mm bolte betyder intet - hjulboltene holder tromlen fast på navet - og hjulboltene er ordentligt spændt?

Hvis den har været løs længe, skal du desværre påregne ny akselstub og nav.

Endelig kan et leje selvfølgelig være gået, men et par mm er drastisk i den sammenhæng. Prøv at føle efter slør inde bagfra ved at flå i trækakslen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
« Svar #3 Dato: 26. December 2006 kl: 23:55:48 »
Hej Bo.
 Du er velkommen til at ringe i morgen tidlig efter kl. 8.
 MVH Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Bo

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27. December 2006 kl: 09:49:30 »
Tak for hurtig respons!!!!!!

Niels Erik ringede her til morgen, og vi fik snakket om symptomer m.m.
Går nu ud og river lidt i hjul og aksel, og har så aftalt at køre forbi Sydfyn på vej hjem imorgen, eller sætte den op på en falckvogn og få den kørt ned til ham, alt efter hvordan den føles.
@Jarl: Har bedt hotelleteceptionisten om at skaffe mig en nøgle som du beskriver, og den opgave påtog han sig sq!

Fortsættelse følger.

Ps: Konen blev sq lidt imponeret da Niels Erik selv ringede imorges og spurgte til bilen, fordi han havde set indlægget. :shock:  :lol:

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27. December 2006 kl: 11:09:28 »
Igen... Siden her er jo guld værd og folkene herinde er så rare :-)

Bo

• Gæst
« Svar #6 Dato: 28. December 2006 kl: 16:48:04 »
Problem løst! :D

Efter at have gået "tjecklisten" fra Jarl igennem, luskede jeg her i eftermiddag til sydfyn for at Niels Erik kunne kigge på baghjulet. Han kørte en tur i den, med hovedet ud af vinduet, og måtte give mig ret i at de så lidt sært ud. På det tidspunkt var diagnsen skæv fælg eller skævt dæk. Bilen op på liften og så en pind og en tommestok, mens vi drejede baghjulet rundt: 7mm slør :shock

Mekanikkeren Brian, der arbejder hos Niels Erik, kom så lige med guldkornet: Kunne det ikke være at fælgen ridder på de to bolte der holder tromlen? 8)

Efter 2 sekunder kunne vi på bagsiden af fælgen konstaterer at dette nok var problemet :!:

Boltene blev afmonteret og hjulet på igen.

Problem løst

:oops:  :oops: Lidt flov over panikken..... :D  :D  :D Men rigtig glad for hjælpen og for at det ikke var værre :!:

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 28. December 2006 kl: 21:43:10 »
tsk. TSK. Tsk tsk, Nye fælge, Brian, Johnny, Brede, TSK tsk tsk.

KHS
Kurt - 25115788

Bo

• Gæst
« Svar #8 Dato: 29. December 2006 kl: 10:11:27 »
:oops:  :oops:  :oops:  Øhh ser du........ :?