Forfatter Emne: VW GOLF 3 1,8 CL 1992 PRE-HEATER  (Læst 2572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mogens8000

• Gæst
VW GOLF 3 1,8 CL 1992 PRE-HEATER
« Dato: 02. Februar 2011 kl: 19:35:18 »
Hej hjælp

min golf vil ikke varme ordentlig op, kan en hjælpe hvodan man
undersøger pre-heater der sidder under i insugningsmanifold.
Ved nogen hvor man kan finde et elektrisk diagram

V. H fra

MP

mogens8000

• Gæst
« Svar #1 Dato: 02. Februar 2011 kl: 19:49:01 »
Har fundet tegning der viser denne nr.16
http://www.wagenstad.com/index.php?modid=182&page=1-129-51

V.H MP

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 02. Februar 2011 kl: 21:08:05 »
Det ligner "pindsvinet" på en wbx. Det er såvidt jeg husker styret af en termoføler via et relæ ( altså på wbx ) så mon ikke du har en føler et sted, der skal melde når kølevandet er under 60 grader - er det vistnok ? Og hvis vw ellers er tro mod parolen: Det der virker fastholder vi, er der givetvis et relæ monteret et sted i nærheden.
Kan du måle en 12 volt spænding på ledningen ? Ellers skal du nok have fat i et ledningsdiagram, men som regel kan man låne Haynes manualer på bibliotekerne.
For, at virke skal den have plus på ledningen og ordentlig stelforbindelse. Kan ikke lige huske hvor meget strøm den trækker, men vil dog tro, at du hurtigt kan teste den ved, at forlænge den med en ledning i samme kvadrat, og kortvarigt berøre + polen på batteriet. Hvis det slår gnister er det tegn på forbrug. Ellers skal du have den ud og sætte strøm på, så du kan mærke fysisk, om den afgiver varme.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 02. Februar 2011 kl: 21:17:51 »
Hvad mener du med at den ikke vil varme ordentligt op? Hvad er symptomerne? årsagen til at jeg spørger så frækt er, at jeg selv kører med en Golf motor ABS 1,8 90 hk, og den har det samme pindsvin, som du udpeger. Det har ikke været tilsluttet endnu, og det har ikke givet nogen som helst problemer - selv ikke i minus 17 grader. Det er min opfattelse, at dette varme element er installeret af hensyn til økonomi frem for alt. Det er styret at styreboxen via et relæ, og det er rigtigt, som Aran skriver, at styreboxen regulerer det, med baggrund i den info den får fra kølevandstemperatursensoren. Hvis du skal til at pille i det, så vær opmærksom på, at det er et af de relæer, der er stelstyrede - altså med permanent + på spolen og afbrudt stel
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

mogens8000

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. Maj 2011 kl: 21:13:15 »
Hej Alle
Nu er det endelig blevet forår og jeg vil svare hvad jeg fandt ud af.
Billen gik som sagt meget dårligt i opvarmningsfasen.
jeg fandt ud af når iat sensor den som sidder oven på dysen var afbrudt 2 M ohm før jeg startede bilen om morgenen, men så når den havde været startet et stykke tid så var der godt nok forbildelse 57 k ohm. Jeg kunne så fremprovokere fejlen med kuldespray.
Jeg har nu købt en ny i Tarp i Tyskland som er 200 kr. billigere inklusive bankgebyr og forsendelse.
desuden fandt jeg ud af at klap i luftfilter ikke lukkede som angivet i manual og har anskaffet.
ny vacumslange og sensor til plasthuset over gasspjældhus.
kostede nogle timer da jeg lige skulle læse om hvordan en sådan motor fungerer.
Nu kører den så, med de små fejl der er tilbage. :D

mogens8000

• Gæst
« Svar #5 Dato: 02. Maj 2011 kl: 21:15:38 »
tak for jeres gode svar