Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Diesel Fora
»
Metalspåner i servo
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå ned
Forfatter
Emne: Metalspåner i servo (Læst 4972 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
m
Gæst
Metalspåner i servo
«
Dato:
08. Februar 2011 kl: 18:01:16 »
Hej, min gamle bil har efter mange års hylen, ædt sin servopumpe op indefra - hvilket har resulteret i at der nu er aluspåner i hele servosystemet.
Jeg har ingen værksted og lift til rådighed, og det ville være første gang jeg skulle rense en tandstang og indstille hjulene. Så jeg tænkte på, om det ville være muligt at springe over hvor gæret er lavest, og montere et filter, som så kunne opfange alle spånerne. I så fald, hvilket filter har så stor en nok gennemstrømning?
Med venlig hilsen Milos
.
Logget
Mary
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #1 Dato:
08. Februar 2011 kl: 18:06:37 »
Har du kørt uden servoolie på systemet? Hvis ja, så er pumpen stået af.
Jeg ville ikke filtrere olien med derimod udskifte olien. Dersom pumpen stadig virker, kan du jo spørge lokale værksteder om du må få noget brugt servoolie, da levetiden for dit system nok er begrænset inden du renoverer det hele.
Den nemme løsning er at tage remmen til pumpen af og køre uden servo. Det er lidt hårdt i starten og når man holder stille. Men det kan sagtens lade sig gøre, og efter lidt tilvænding, så bemærker man det ikke.
Denne løsning kan du bruge indtil du får en ny tandstang, eller får renoveret den gamle. Det er dog ikke noget man bare sådan lige går i gang med selv.
Logget
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.
Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.
Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på
www.dennisbager.dk
m
Gæst
Metalspåner i servo
«
Svar #2 Dato:
08. Februar 2011 kl: 19:27:34 »
Den har ikke været tør for olie, pludselig satte den sig bare, og det lugtede grimt af varm rem.
Jeg har købt ny pumpe og olie, men køre pt. uden servo.
Tror det hele er monteret i '93 og havde ingen planer om at renovere tandstangen umiddelbart. Jeg har fisket hvad der svare til en spiseskefuld aluspåner ud af servovæskebeholderen, og har prøvet at filtrere med et lagen, mens den nye pumpe var aktiv. Det virker ikke ordentligt.
Tror det skal skylles igennem på en måde??? Hvilke slanger kan man med held løsne?
Hvad er tegnene på at en tandstang skal renoveres?
Kan det renses for spåner uden komplet adskildelse?
Logget
Jarl
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #3 Dato:
08. Februar 2011 kl: 19:31:07 »
Av, av, av!
Styretøjet er et helt centralt sikkerhedselement. Der er ingen springen over, hvor gærdet er lavest.
Den servopumpe er definitivt død. Årsagen skal sikkert søges i en defekt sikringsring for enden af medbringerakslen. Nye servopumper kan findes på ebay. Ydermere er det temmelig katastrofalt, at hele rørsystemet og tandstangen står fuld af spåner. Rørene kan man skylle igennem med diesel/petroleum, men det skal dælme gøres grundigt! Selve tandstangen er efter mit bedste skøn hinsides. Den indeholder nogle helt crusial shimmmerringe, som skal tætne under et tryk på 150 bar. Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvad der sker med shimmerringens læber, når der kiler sig små skarpe spåner ind i mellem den og tandstangen. Tandstangen kan muligvis reddes med en renovering - et rep.kit kan købes hos Kaefer&co, men det er ikke begynderkram at skifte det - jeg gjorde det i efteråret på min, og jeg vil sige, at man skal holde tungen lige i munden. Glem alt om filter - intet prisbilligt filter kan håndtere olie under det tryk, servoen laver, og det er alligevel for sent.
Hvilke muligheder er der så nu:
1) Man kan jo bare køre videre uden servopumpen. Det er i mine øjne dybt uansvarligt og tilmed pisseulovligt. Udvekslingen i styretøjet med servo er helt anderledes end i styretøjet uden servo. Forskellen ligger i placeringen af boringen til styrekuglen i spindelleddene. Bilen får en meget lumsk karakteristik, hvor den er overdrevet tung i styringen omkring midterpositionen og bliver pludseligt let ved store ratudslag. Desuden mister bilen absolut sin selvopretningsevne. En decideret farlig cocktail, og bliver det opdaget, ryger bilen direkte til syn.
2) Du kan konvertere helt til ikke-servo. Det undebærer udskiftning af styrespindler, tandstang, sporestænger og hardyskive. Det er en OK løsning, hvis du kan leve uden servo.
3) Du kan konvertere til Golf 3 servopumpe - den koster en tudse og kan fås allevegne. Den laver 110 bar, men det er alt rigeligt. Vælger du det, så kan du med fordel få Golf 3 multiribrem-set-up med. Du skal så stadig renovere tandstangen og skylle slanger.
4) Du kan finde et komplet brugt servosæt på ebay. De kan findes til et par hundrede €
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
m
Gæst
Metalspåner i servo
«
Svar #4 Dato:
08. Februar 2011 kl: 20:10:27 »
Løsningen nr. 1 er jo en nødløsning. Jeg går ud fra det er hårdt ved styretøjet, og bilen kan ikke synes.
Ville være ked af at konvertere til ikke-servo, da den jo har servo, og jeg har indkøbt ny servopumpe.
Jarl, kunne du lokkes til at renovere endnu en tandstang ved lejlighed? Eller evt. andre der har lidt erfaringer og overskydende tid?
Føler ikke for selv at gå i gang uden en ordentlig donkraft og erfaring, og et wv-værksted er nok heller ikke sagen, når jeg er på su.
Logget
Mary
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #5 Dato:
09. Februar 2011 kl: 17:34:36 »
Om løsning nr. 1 er lovlig eller ej, ved jeg ikke. Men vi var nødt til det i Sydamerika da vi ikke havde noget valg langt langt ude i ørkenen hvor der er flere tusinde km til nærmeste mulige reservedel.
Mine erfaringer skal ikke tages som en lovprisning af løsningen, men blot som et bidrag til "erfaringskataloget".
Da vi havde pillet remmen af og kørte uden servo mærkede vi ikke den store forandring. Styretøjet var hårdt hvis man holdt stille, så vi lærte hurtigt at man kun drejer når bilen ruller stille og roligt som minimum. Når farten var omkring 30km/t kunne vi ikke mere mærke forskel.
Da vi så fik renoveret tandstangen og igen havde en velfungerende servostyring var det igen ikke de store forandringer, bortset fra at vi nu kunne "vride" dækkene rundt med tøffende motor og uden at trille afsted.
Logget
Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
www.dennisbager.dk
Jarl
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #6 Dato:
09. Februar 2011 kl: 19:20:31 »
Defekt og eller utilstrækkelig servostyring er umiddelbart årsag til at dumpe en bil til syn. Se fejlliste på eSyn fra Trafikstyrelsen i nedenstående link - øverst på side 3:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/Syn/Vejledning_om_syn/Fejlkoder.ashx
Hele humlen ligger i, hvilke spindelled, der er på bilen. Hvis bilen er født med servostyring, så er spindelleddets boring til styrekuglen rykket 8 mm ind, hvorved udvekslingen i styretøjet er radikalt forandret. Imidlertid er masser af T3ere eftermonteret med servostyring, men har fortsat de oprindelige spindelled, hvor udvekslingen passer til manuelt styretøj. I det tilfælde vil det føles som en almindelig T3 uden servostyring, når pumpen står af, mens det i det førstnævnte tilfælde vil være en absolut modbydelig oplevelse. Ikke desto mindre er ingen af scenarierne altså lovlige, for, som det står i starten af "Detailforeskrifter for motorkøretøjer", skal køretøjers indretning og udstyr virke. Desuden er der den særlige omstændighed, at ingen vist ønsker at opleve konsekvenserne af et styretøj, som i forvejen er trægt grundet uvirksom servo, og som tilmed yderligere træges af en bunke metalspåner, der kiler sig ind mellem shimmerringene og tandstangen.
Jeg kan desværre ikke tilbyde at renovere din tandstang, men jeg vil gerne være behjælpelig med online assistance, hvis du kaster dig ud i det.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
m
Gæst
Metalspåner i servo
«
Svar #7 Dato:
09. Februar 2011 kl: 19:43:45 »
Rart at vide man kan få hjælp, men har ikke mod på at kaste mig ud i den opgave, uden et sted at kunne lave det.
Hvordan skyller man systemet grundigt igennem med diesel?
Hvis man piller pumpen af, kan man så skylle kraftigt med en eller anden "pumpe" mens man drejer rattet fra side til side? Jeg har ingen ide om hvornår der er fuldstendig åben flow i tandstangen.
Logget
m
Gæst
Metalspåner i servo
«
Svar #8 Dato:
10. Februar 2011 kl: 13:13:51 »
Jeg kunne virkelig godt bruge nogle ideer med hensyn til hvordan man spuler sit system igennem. Er temelig blank!
Ved godt spåner er spåner, men dem jeg fandt var virkelig mikroskopisk små bløde aluspåner, ligesom glimmer til ansigtet, og ikke som skarpe fræsespåner.
Er der ikke en, der kan skrive et indlæg, om hvordan man får skyllet godt? Hvordan skal hjulene skal stå imens? Hvad kan man bruge som pumpe?
Logget
Jarl
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #9 Dato:
10. Februar 2011 kl: 14:27:25 »
I forhold til den skrøbelige læbe på shimmerringene er småbitte alupartikler store og flænsende.
Først og fremmest skal du vurdere kritisk, i hvilken tilstand dine rør/slanger er. Typisk er rørene i en sådan forfatning, at det ikke kan betale sig at ofre mange sekunder på dem. Hvis de er OK, så afmonterer du dem både for og bag. Så tager du eksempelvis en rensepistol til en kompressor, fylder den med diesel og spuler igennem - adskillige liter - begge veje. Tjek, det, der løber ud af den anden ende. Så længe det ikke er klart rent diesel uden "grums", så er du ikke færdig. I det ene rør sidder en drosselventil, som måske kan være besværlig. I givet fald må du skille røret ad foran den, så du kan skylle alligevel. Når du er færdig med at skylle, så skal det hele blæses rent med trykluft og til sidst skyller du lige en gang servoolie igennem for at fortrænge det sidste diesel.
Tandstangen kan du ikke skylle ren indvendig - der er for mange ventiler og for mange krinkelkroge. Den skal afmonteres og adskilles - og så kan den jo ligeså godt blive renoveret ved samme lejlighed.
Logget
Bedste hilsner
Jarl
m
Gæst
Metalspåner i servo
«
Svar #10 Dato:
10. Februar 2011 kl: 18:26:50 »
http://www.guloggratis.dk/biler/reservedele/tandstang/annonce/9954685?bigimages=1#images
Er det noget der passer lige på?
Kunne man ikke ellers montere servopumpen og lade den suge 10 liter diesel ind og spytte det ud i en spand. Give den noget gas, og dreje fra side til side for at få noget flow i tandstangen?
Logget
Mary
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #11 Dato:
10. Februar 2011 kl: 21:59:25 »
En god og en dårlig information.
Den gode
Jeg kender et par firmaer der laver en total renovering af tandstangen.
Den dårlige :lol:
De ligger alle i Sydamerika :wink:
Logget
www.dennisbager.dk
Rabundus
Hero Member
T3 model: doka syncro m.m.
By: 4733 Tappernøje
Metalspåner i servo
«
Svar #12 Dato:
10. Februar 2011 kl: 22:32:37 »
Der kan leveres en renoveret tandstang fra elstock i Silkeborg se deres hjemmeside for forhandler. :?
Logget
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864
Jarl
Hero Member
Metalspåner i servo
«
Svar #13 Dato:
11. Februar 2011 kl: 00:53:49 »
Tandstangen skal være fra en T3 - naturligvis.
Hvis du vil redde din tandstang, så skil den ad, rens den og renovér den. Om så du står på hovedet på en bibel og afsynger nationalsangen med højre hånd på hjertet, alt imens du skyller litervis af diesel igennem tandstangen, så får du ikke aluglimmeret ud af den. Olien passerer gennem en kompliceret drejeventil, gennem et ydre rør, ind i den store cylinderog ud igen gennem ventilen. Og når du så samler den igen, så har du forprogrammeret utætheder, for som nævnt, så er shimmerringe og aluglimmer ikke en optimal cocktail. I bund og grund er en servotandstang bare en præcist styret hydraulikcylinder med nogle meget tynde tætninger af gummi og plast. Så længe, det arbejder i ren fin servoolie, holder det tæt på evigt. Lige så snart, der er skidt med i olien, så kan man godt starte nedtællingsuret.
Men du kunne jo også prøve at eftersøge en brugt servotandstang her på nettet - hvem ved, hvad der gemmer sig?
Logget
Bedste hilsner
Jarl
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum