Forfatter Emne: Turbo uden LDA  (Læst 1817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Turbo uden LDA
« Dato: 19. Februar 2011 kl: 09:14:02 »
Jeg er omsider ved at samle min 1y som jeg nu haft til at stå og hænge i et par år. Jeg skal have den strikket op som sugediesel, men rent faktisk er det jo en konstruktiv ændring at pille turboen af og sidste gang jeg lavede finten var synsfatter ikke ubetinget lykkelig. Rent faktisk må kommandørbussen også tage 2000kg på krogen og så kan det jo ikke nytte at man piller effekt af motoren.
Jeg overvejer nu at montere turbo og åndedrættet fra TD dog uden at skifte dieselpumpen. Det ville gøre synsfatter glad (læs: så opdager han ikke at der er fiflet med motorskift) OG jeg er ude over problemet med at 1,6D manifolden er lige i det mindste til en 1,9D (luftgennemstrømningsmæssigt).

Mine overvejelser går på følgende:
Man kunne frygte at motoren bliver næsten lige så varm som med alm turbo-setup. Jeg kunne forestille mig at jeg får en renere forbrænding, dermed må der også være en marginal (umålelig) brændstofsøkonomi (eller nærmere effekt, da det vel kun er i vollgas-situationer at turboen hjælper med at undgå røgfane, men igen... spørgsmålet er om det overhovedet kan mærkes)

Hvad mener panelet ????
Er det spild af turbo og unødig motorophedning, eller er det godt for gråspurvene? (jeg ved der engang var en Øko-golf med turbo og vistnok uden LDA.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Turbo uden LDA
« Svar #1 Dato: 19. Februar 2011 kl: 12:47:01 »
Med en intercooler og lidt nussen om manifoldet tror jeg du har en fin øko slæde (udledning) med 64-69 HK og et rimeligt bundtræk.

Det som for alvor varmer forkammermotorerne er når der er højt tryk og meget diesel pr. indsprøjtning. Uden LDA får den ikke mere diesel og den burde teoretisk køre koldere ved vollgass, men ved alm belastning er det det samme.

Du kan desuden overveje at geare den lidt højere for samme cruise fart som din JX.

Og så når du har kørt lidt med den er du moden til en TDi eller mTDi næste gang :)

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Turbo uden LDA
« Svar #2 Dato: 19. Februar 2011 kl: 17:50:50 »
turboen kører jo og den bliver vel også varm? Taler vi intercooler og modificering af indsugningsmanifold er vi laaangt ude over mine KISS ambitioner. jeg glæder mig til elmotoren kommer! to ledninger og færdigt arbejde!
mvh
Dokajønne

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Turbo uden LDA
« Svar #3 Dato: 19. Februar 2011 kl: 19:56:01 »
er ser i øvrigt nogen der kan linke til et foto af en 1,6 sugediesel udstødningsmanifold. jeg har tre forskellige??? måske er den ene fra en golf.....
mvh
Dokajønne