Forfatter Emne: batterispørgsmål  (Læst 1766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

carat245

• Gæst
batterispørgsmål
« Dato: 04. Marts 2011 kl: 11:54:00 »
Tiden er kommet hvor den tohjulede igen kan komme ud og snuse til asfalten og udsætte sin betvinger for alskens farer.
Men først skal batteriet på igen. Et fornemt, dyrt og ikke ret gammelt BWW-gel-batteri. Måleren siger, at der er 12 volt. Men laderen giver næsten intet udslag. Kan man forestille sig, at en af cellerene er faldet sammen?? Hvordan tester jeg det??

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
batterispørgsmål
« Svar #1 Dato: 04. Marts 2011 kl: 14:44:57 »
Hvilken måler siger 12 volt ? Hvis det er sådan en indbygget sag, ville jeg ikke lægge alt for meget i det. Et nøjagtigt digital voltmeter kan fortælle en hel del mere. Hvis laderen ikke spytter meget ud kan det skyldes, at batteriet er næsten fuldt opladet. Tilbage står så den egentlige afprøvning: Monter batteriet og drej nøglen. Starter den villigt og problemfrit, er du klar til en ny sæson.
Hvis en celle er klasket sammen, er du ikke længere i tvivl.

carat245

• Gæst
batterispørgsmål
« Svar #2 Dato: 04. Marts 2011 kl: 15:09:20 »
ja, jeg er godt klar over, at det kan være proceduren, men der var jo noget med, at den javde svært ved at trække ABS'en igang i sidste sæson, så et effekttab er der formentlig et eller andet sted!

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
batterispørgsmål
« Svar #3 Dato: 04. Marts 2011 kl: 20:22:51 »
Hvis du har adgang til et ordentligt digital voltmeter, kan du måle spænding en time efter endt opladning.
Skriv resultatet ned, og mål igen efter tre - fire timer. Er spændingen dykket på så kort tid, er der noget galt, og dyrt batteri eller ej, så er det lige til skrotkassen.
Og ellers må du nok tænke lidt i kabler m.v. hvis den har svært ved, at komme i gang.
For nysgerrighedens skyld: Hvad er ABS` en for en størrelse ????

skiveae

• Gæst
batterispørgsmål
« Svar #4 Dato: 04. Marts 2011 kl: 22:28:36 »
Du skal have belastningsprøvet dit batteri, for at se om ydelse og spænding ser fin ud.... Hvilespænding på et alm. 12 volts akkumulator, SKAL være 12,79 V efter 12 timers stilstand, tjek evt. alle forbindelser til hhv. motor, stelpunkter,batteri...
Hvis en celle er "faldet" sammen, skal du kunne måle 10,5 V ml. polerne.
Husk at i en T3 burde batteriet kunne holde min. 4 år v. alm brug/drift. hvis det vel at mærke er et anerkendt fabrikat.