Hvis du tanker din bil helt op en varm sommerdag med kold diesel fra underjordiske tanke og derefter lader bilen stå nogle timer i bagende sol, så er der brug for udvidelsesrum. De to små plasttanke, der sidder i hhv. højre og venstre skærmkasse optager dette "overskud". Mange andre biler har et overløb placeret i tankstudsen, som er forbundet med en slange, der leder brændstoffet væk.
Hver af de to små tanke er forbundet med to små slanger, der går til tanken. Derudover er der etableret en "bro" mellem tankens to forhøjninger. Det er nødvendigt jf. loven om forbundne kar.
Mht din utæthed, så vil jeg næsten æde min gamle hat på, at den skyldes tæring på tankens overside - mellem de to forhøjninger. Sådan er det i 99% af alle tilfælde. Når man har tid og lejlighed kan man fornøje sig med at recitere følgende mantra: "T3 har verdens dårligst konstruerede tank, og da jeg er for doven til jævnligt at rustbeskytte den på oversiden, må jeg finde mig i, at den bliver utæt."
Det er besværligt, beskidt og væmmeligt at skifte tank på sådan en.
1)
Køb en ny (venlige folk med brugte tanke til salg ved godt selv, hvorfor man ikke skal montere en brugt) - ca. en tudse.
2)
Køb 2 meter passende slange - til de små studser.
3)
Find en varmepistol, så du kan blødgøre de små slanger
4)
Tøm tanken HELT - der er stadig 5-8 liter, når viseren er i bund.
5)
Af med studsen - den store påfyldningsstuds. Er gummimancheten ved tankdækslet totalt mør? Sikkert - det plejer den at være. Skift den! - Købes kun hos VW.
6)
Når du alligevel er hos VW, så køb ALLE de små gummipakninger til tankens forbindelser. - De gamle er garanteret møre.
7)
Af med de to tankholderbeslag - helt af.
Ryk alle de små gummi slanger af - eller klip dem - du sætter jo alligevel nye på.
9)
Ned med tanken.
10)
Kig op i hullet. Er der mere rustent end du troede? Er bremserøret ræverødt? Er håndbremsekablet tæt på døden?- Så er det nu chancen er der for at skifte det og få rustbeskyttet ordentligt. Har men planer om oliekøler, servostyring, ekstra el-kabler mellem motorrum og kabine, så er det nu, chancen er der. Man kan "sagtens" lægge disse slanger/kabler ind mens tanken er monteret - det afstedkommer bare 30 cm2 hudafskrabninger på venstre underarm.
11)
Montering af tanken giver nu sig selv - nu kan man jo se det hele.
Selvfølgelig kan man også skifte tank på andre måder - man kan lade påfyldningsstudsen sidde og så kante tanken ud - på den måde sikrer man sig også 300 g grus i dåbsgave til den nye tank, man kan også vælge at "overse de møre pakninger og den møre manchet - så er brændstofforbruget bare 20% højere, og kører man på benz., så bør man ikke ryge i nærheden af bilen.
Sådan er det med T3'ere - er man amatør eller entusiast - egentlig et spørgsmål, man skal stille sig selv før man køber den. Jeg vil ikke rippe op i gamle debatter, men et eller andet sted har WBX-manden jo ret - det er ikke en bil - det er en fuldtidslivshobby - og formentlig dyrere end at have en lystyacht i Egå Marina :wink: