Forfatter Emne: Diesel tank under v. skærm?  (Læst 2466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Diesel tank under v. skærm?
« Dato: 05. Januar 2007 kl: 19:54:07 »
Hvis du tanker din bil helt op en varm sommerdag med kold diesel fra underjordiske tanke og derefter lader bilen stå nogle timer i bagende sol, så er der brug for udvidelsesrum. De to små plasttanke, der sidder i hhv. højre og venstre skærmkasse optager dette "overskud". Mange andre biler har et overløb placeret i tankstudsen, som er forbundet med en slange, der leder brændstoffet væk.

Hver af de to små tanke er forbundet med to små slanger, der går til tanken. Derudover er der etableret en "bro" mellem tankens to forhøjninger. Det er nødvendigt jf. loven om forbundne kar.

Mht din utæthed, så vil jeg næsten æde min gamle hat på, at den skyldes tæring på tankens overside - mellem de to forhøjninger. Sådan er det i 99% af alle tilfælde. Når man har tid og lejlighed kan man fornøje sig med at recitere følgende mantra: "T3 har verdens dårligst konstruerede tank, og da jeg er for doven til jævnligt at rustbeskytte den på oversiden, må jeg finde mig i, at den bliver utæt."

Det er besværligt, beskidt og væmmeligt at skifte tank på sådan en.

1)
Køb en ny (venlige folk med brugte tanke til salg ved godt selv, hvorfor man ikke skal montere en brugt) - ca. en tudse.
2)
Køb 2 meter passende slange - til de små studser.
3)
Find en varmepistol, så du kan blødgøre de små slanger
4)
Tøm tanken HELT - der er stadig 5-8 liter, når viseren er i bund.
5)
Af med studsen - den store påfyldningsstuds. Er gummimancheten ved tankdækslet totalt mør? Sikkert - det plejer den at være. Skift den! - Købes kun hos VW.
6)
Når du alligevel er hos VW, så køb ALLE de små gummipakninger til tankens forbindelser. - De gamle er garanteret møre.
7)
Af med de to tankholderbeslag - helt af.
8)
Ryk alle de små gummi slanger af - eller klip dem - du sætter jo alligevel nye på.
9)
Ned med tanken.
10)
Kig op i hullet. Er der mere rustent end du troede? Er bremserøret ræverødt? Er håndbremsekablet tæt på døden?- Så er det nu chancen er der for at skifte det og få rustbeskyttet ordentligt. Har men planer om oliekøler, servostyring, ekstra el-kabler mellem motorrum og kabine, så er det nu, chancen er der. Man kan "sagtens" lægge disse slanger/kabler ind mens tanken er monteret - det afstedkommer bare 30 cm2 hudafskrabninger på venstre underarm.
11)
Montering af tanken giver nu sig selv - nu kan man jo se det hele.

Selvfølgelig kan man også skifte tank på andre måder - man kan lade påfyldningsstudsen sidde og så kante tanken ud - på den måde sikrer man sig også 300 g grus i dåbsgave til den nye tank, man kan også vælge at "overse de møre pakninger og den møre manchet - så er brændstofforbruget bare 20% højere, og kører man på benz., så bør man ikke ryge i nærheden af bilen.

Sådan er det med T3'ere - er man amatør eller entusiast - egentlig et spørgsmål, man skal stille sig selv før man køber den. Jeg vil ikke rippe op i gamle debatter, men et eller andet sted har WBX-manden jo ret - det er ikke en bil - det er en fuldtidslivshobby - og formentlig dyrere end at have en lystyacht i Egå Marina :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Diesel tank under v. skærm?
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2007 kl: 22:57:39 »
:D
Du er nu en meget konsekvent, pessimistisk, OPTIMIST . Jarl.
ER DER NOGET VED EN T3 , du ike har prøvet. :D

 :D Har prøvet det med båd, Og det er væsentlig lettere at have T3 ern. holdende i garagen, end hele tiden at skulle til havnen :D
Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Diesel tank under v. skærm?
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2007 kl: 11:18:25 »
Citat fra: "Jarl"
8)
Ryk alle de små gummi slanger af - eller klip dem - du sætter jo alligevel nye på.


Klip dem endelig og skær resten at studsen. Studsene er af plastik og knækker nemt, har selv prøvet det og de er ikke så nemme at finde ved en hugger (ved ikke om vw har dem, jeg skulle bruge dem en lørdag formiddag)

Lennart

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Diesel tank under v. skærm?
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2007 kl: 19:40:29 »
Er der en venlig sjæl, der gemmer Jarls indlæg under kategorien Howto.

KH KHS
Kurt - 25115788

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Diesel tank under v. skærm?
« Svar #4 Dato: 28. Februar 2016 kl: 11:02:37 »
Et godt gammelt indlæg, der fortjener dagens lys  8)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D