Forfatter Emne: ombygning af KY til TD  (Læst 21059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #30 Dato: 28. Januar 2007 kl: 09:59:16 »
@Mølle: Jamen så er det vel lige før du ikke får brug for et lift til "spark-dæk-træf" hos KHSalvesen, alligevel :?:  Men vi kan vel stadig følges, os fra hovedøen :?:  :lol:

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #31 Dato: 28. Januar 2007 kl: 10:19:14 »
ja. lad os nu se, hvor stabil den er. Der er jo stadig lidt der skal pusles med. fx. en bagerste trækaksel.

men enten bliver det convoy, eller også bliver det socialt. Det kan næsten ikke gå galt.

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #32 Dato: 31. Januar 2007 kl: 20:59:40 »
Knæk sagde det...

da jeg var i gang med at skrue dysser i.

jeg synes ellers at jeg var meget omhyggelig med at sætte dysserne lige i med fingrerne og skrue dem godt ned, inden der kom værktøj på. Og en lille bitte smule kobberfedt. Nye flammeskiver.

jeg var ikke en gang nået til at sætte momentnøglen på, da der fra cyl. 2 lød et "knæk". en metallisk lyd, der kunne høres i hele værkstedet.

og så kørte dyssen alt for let rundt. Soklen var knækket, næsten lodret ned igennem, og den del, som vender væk fra motoren, var skubbet udad/løftet opad.

Så nu får jeg også prøvet at skifte topstykke. (troede ellers at jeg skulle prøvekøre i dag efter at jeg havde fået tilsendt de sidste stumper fra JønneUkendt. -endnu en gang tak for hjælpen)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
ombygning af KY til TD
« Svar #33 Dato: 31. Januar 2007 kl: 21:10:54 »
Satans Alupis.. jeg føler med dig, jeg har været der.. Har du et topstykke liggende?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #34 Dato: 31. Januar 2007 kl: 21:38:29 »
Det var da li' godt grov'e.
Er det noget der er typisk eller forekommer det ofte på vw?
Jeg er jo gammel toyota diesel mekker og der har jeg aldrig lavet det nummer.
Det var sku' da rart at vide inden jeg lægger overarmene i stilling til tilspænding, når jeg engang skal til topstykke/dyse.

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #35 Dato: 31. Januar 2007 kl: 21:41:32 »
Jeg har både donormotoren og mili-dokaens topstykker. håber at et af dem duer.  

Det var sgu godt nok ikke lige det jeg regnede med, da jeg tog på værkstedet her i eftermiddags.

jeg var nok mentalt i færd med at hænge prøveskiltene på, og tøffe derudaf. NÅ-men man bliver jo helt skrap til det til sidst. Det gode ved det er, at alle bolte og møtrikker er friske, og lige til at skrue ud. Så den del bliver ingen sag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #36 Dato: 31. Januar 2007 kl: 21:41:54 »
Ja, der har vi alle været! Satans pis! De gyldne ord i denne fornbindelse hedder: Brug en T-nøgle. Den kan trække lige rundt - ellers risikerer man at belaste det tynde gods på ydersiden af toppen. Og gevindet på både top og dyse kan ikke være for rent.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #37 Dato: 31. Januar 2007 kl: 21:45:56 »
Jeg var godt nok slet ikke nået til at spænde for alvor.

til gengæld sad de gamle dysser EDDERMANEMER fast. Det var med den lange forlænger og den lange ½tomme. Og så føltes gevindet knastørt. Skruede lidt ud, og lidt ind igen hele vejen, men det var en knastør jammer hele vejen ud. Der er vel ikke noget galt i at give lidt kobberfedt el. lign. ved montering??

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #38 Dato: 31. Januar 2007 kl: 22:07:52 »
Det kniber lidt med billederne.

Jeg troede du havde forstået budskabet. ? :lol:

Jeg har beklageligvis ikke forstået hvad der knækket. :cry:
Når toppen skiftes, er det vel ikke dysen der er knækket.
Er det alugodset rundt om dysen, nederst. ?

Jeg har prøvet at sende god karma mod Solrød, men det reflekteres af værket. You know. Sun shine.

Du må op på hesten igen, inden skindet bliver koldt, og bjørnen står for skud.

KH KHS - Kan ikke dysses ned.
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #39 Dato: 31. Januar 2007 kl: 22:38:05 »
Alu-pasta er bedre, men i MEGET beskedent omfang. Jo mere snask der sidder og tørrer ind i gevindet, jo mere træls bliver den at skrue ud. Tit er det også forbrændingsrester grundet manglende tætning ved flammeskiverne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #40 Dato: 01. Februar 2007 kl: 18:01:05 »
et billede af skaden. med mit super-fotoudstyr.

desværre. Så her er mit bedste bud.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #41 Dato: 01. Februar 2007 kl: 18:07:27 »
Uden at have ornitologiske fingre.

Er det så ikke en skadet skade. Hvis det er en skade, så er det vist en totalskade.

KH KHS - Holdes skadesløs
Kurt - 25115788

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #42 Dato: 01. Februar 2007 kl: 18:11:02 »
nej. Det kan aldrig blive en totalskade. Det kræver som minimum at den er en blanding af en husskade, en skovskade og en dysserørgevindskade. Eller hva????

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #43 Dato: 04. Februar 2007 kl: 18:33:15 »
topstykket fra donormotoren virker ok. får det planslebet i morgen og sliber derefter ventiler og sætter nye olietyve i. Regner med at være klar til at montere tirsdag. så må jeg se, hvor mange justeringsbrikker jeg kommer i bekneb for. Har jo 2 sæt, så lidt af vejen kan jeg vel komme?

Kan man justere ventilerne inden man monterer topstykket?

Er der nogle strækbolte, som skal skiftes, eller kan de gamle bolte benyttes.

hvor hårdt skal boltene spændes???

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #44 Dato: 04. Februar 2007 kl: 19:58:00 »
Ja, du kan sagtens justere ventiler inden toppen monteres, I følge min erfaring kommer du til at mangle justerbrikker, hvis du kun har 16 at vælge imellem, men måske er du heldig. Og samtidig med at du skifter olietyvene tjekker du også lige ventilstyrene - de er nemlig så forbandede at skifte, når først toppem er monteret....  :wink:

Når du køber dine NYE strækbolte til toppen og din nye Victor Reinz toppakning (hvis tykkelse du selvfølgelig har fastsat på baggrund af stemplernes overstand, og allerede har taget stilling til skal være en KY-pakning grundet cylindrenes boring selvom du bruger JX-top), så medfølger der en lille folder med tabel over moment og tilspændingsvinkel.

Btw.: Skal det planslibes, fordi du sover bedre om natten hvis det bliver det, eller er det faktisk skævt?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!