Forfatter Emne: ombygning af KY til TD  (Læst 21054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #45 Dato: 04. Februar 2007 kl: 21:08:13 »
aaargh. Pis. tænkte ikke på forsk. tykkelser. Kan overstanden direkte overføres til pkn. tykkelse, eller skal der lægges lidt til??

Nye strækbolte - forstået.

Victor Reinz toppakning??? Var opmærksom på at det skal være KY pkn. som med øjemål synes af være ca 4 mm større i diameter pr. cyl. Havde nok bare regnet med at bestille hos VW. er det helt sort???

Vedr. skiver, så var min plan, at sætte dem i, som passer, og så udmåle resten og bestille dem fra nye hos howdiaudi??? er det ikke måden???

topstk. planslibes alene for at sikre min nattesøvn.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #46 Dato: 04. Februar 2007 kl: 22:00:49 »
Citat fra: "Mølle"
aaargh. Pis. tænkte ikke på forsk. tykkelser. Kan overstanden direkte overføres til pkn. tykkelse, eller skal der lægges lidt til??

Der findes tabeller for forholdet mellem stempeloverstand og pakningstykkelse. Pakningen kan have 1, 2 eller 3 hakker. Find tabellen i en rep.håndbog eller skriv målet på højeste stempel her.  

Nye strækbolte - forstået.

Victor Reinz toppakning??? Var opmærksom på at det skal være KY pkn. som med øjemål synes af være ca 4 mm større i diameter pr. cyl. Havde nok bare regnet med at bestille hos VW. er det helt sort???

Ikke sort, men dyrt. Alle andre leverandører - f.eks. cylinderservice er betragteligt billigere

Vedr. skiver, så var min plan, at sætte dem i, som passer, og så udmåle resten og bestille dem fra nye hos howdiaudi??? er det ikke måden???

Jo, fint

topstk. planslibes alene for at sikre min nattesøvn.

Og hvorfor så gøre det, hvis det er pænt lige?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #47 Dato: 05. Februar 2007 kl: 17:27:05 »
vedr. Topstykke tilspænding:

Bentley skriver noget i retning af:

spænde moment over 3 gange.
derefter ½ omgang.
motor startes og varmes til drifttemp.
nok 1/4 omgang
1000 miles
nok 1/4 omgang

kan det virkelig passe????

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #48 Dato: 05. Februar 2007 kl: 20:24:25 »
Det lyder helt rigtigt. Men her på kontinentet plejer vi at sige 1000 km :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #49 Dato: 05. Februar 2007 kl: 21:56:56 »
aargsåskudaosse. jeg troede faktisk, at den tid var forbi, hvor man skulle efterspænde?? noget med at toppakninger i dag selv klarer mosten.

Har sgu ikke meget lyst til at adskille igen, når først den kører. Men når nu jarl og bentley siger det... så er der jo nok ingen vej uden om.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #50 Dato: 05. Februar 2007 kl: 22:06:27 »
Ja, den er sgu god nok. AAZ/1Y'erne slipper fordi deres toppakning er af multi-layer ståltypen. Vores 'gamle' af bølgepap må desværre have et par ekstra træk. - På den anden side - du skal jo alligevel have efterjusteret dine ventiler, når nu du vælger at slibe dem, så dækslet skal af alligevel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #51 Dato: 05. Februar 2007 kl: 22:10:29 »
Ja. ok. ingen vej udenom. Topstykket er til gengæld blevet rigtigt fint med nyslebne ventiler. I morgen får jeg pakninger og strækbolte (toppkn. med 3 hakker, da flere af stemplerne havde omkring 1 mm overgab.), og så bygger jeg manifold og knast på. justerer ventilerne og går i gang med ilægning, hvis jeg kan nå det

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #52 Dato: 07. Februar 2007 kl: 22:11:43 »
så kom JX topstykket på. Med nye bolte og tykkeste toppakning. Genopfrisket gevind til dysserne. Ummm. Det spiller. Er lidt selvfed over den modificerede bundtap jeg lavede.

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #53 Dato: 13. Februar 2007 kl: 20:05:36 »
Yes..

SÅ startede den endelig. Har nu haft den til at stå i tomgang i 1 minuts tid.

prøvede også lige at gi lidt gas. men uden potten er det ingen nydelse.

Måtte bide i det sure æble, og stikke den en anden pumpe fra mili-dokaen. men så sprang den også i gang med det samme.

Næste skridt er 1. efterspænding, når jeg har haft den driftvarm. Skal også lige have timet pumpen. Det kommer Morten og gør. (han har måleuret)

Så skal den eddermanemer ud og køre. de 1. 1000 km. skal bare tygges hurtigst muligt, så den kan blive efterspændt for sidste gang + ventilerne tjekkes.

Og så i gang med det kosmetiske. Min ven Mads pladesmed er ved at rigge en malerkabine klar til sin Herbie, så min ryger lige med og får en byge sandfarve. og så bøjler, spil, trækøjer, beskyttelsesskærme, fede dæk, dørkplader alle steder og og og...... ud og køre.

jeg skal nok huske at knejse med nakken...........


og en stor tak til dem der har hjulpet indtil nu, bla. Jan Paaske, Jønneukendt og Jarl....

fortsættelse følger

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #54 Dato: 13. Februar 2007 kl: 20:48:14 »
Hej Mølle
det lyder godt at du er kørene igen
så kan du jo selv køre næste gang
vi skal til spark dæk træf
eller til Hjøring til marst
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Carsten

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #55 Dato: 02. Juni 2007 kl: 12:01:50 »
Hej Mølle,

Skal man købe et kit for at kunne sætte turboen fra en 1.6 JX TD på en 1.7 KY? Og har det givet noget i topfart i forhold til 1.6 TD'eren, taber den feks mindre fart op af bakke? Kunne være fedt for mig da vi tit passerer Kassel......

Carsten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #56 Dato: 02. Juni 2007 kl: 14:06:53 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
ombygning af KY til TD
« Svar #57 Dato: 02. Juni 2007 kl: 14:36:23 »
Der er jo også andre veje til mere motoreffekt. Til en syncro tænker jeg straks på en 1,9 TD, men der er prisen en ulempe iforhold til fx. en 1,7TD.

Men en oliekøler og en intercooler burde du også kunne hive din jx´er op på en 90 HK uden de store problemer, og uden de store problemer med holdbarhed. Den rute er da absolut den billigste, hvad er dit budget ca. til "mere effekt projektet" ?
Mvh. Casper

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
ombygning af KY til TD
« Svar #58 Dato: 20. Januar 2012 kl: 02:56:27 »
fandt lige denne skønne motortråd frem igen :)

@mølle, hvordan kørte motoren egentlig sammenlignet med JX og AAZ? kan se du har haft den oppe på 125 gps km/t :)

og hvor langt nåede den at køre, for den blev da så vidt jeg husker ikke solgt sammen med omgangssyncroen i sin tid

er det en ombygning der er holdbar eller kan KY'eren ik holde til at køremed turbo i længden??
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mølle

  • Gæst
ombygning af KY til TD
« Svar #59 Dato: 20. Januar 2012 kl: 08:00:58 »
Den kørte bedre end JX. Mere arbejdsvillig i alle områder. Efter omgangssyncroen røg den i Brandbilen. De 125 kmt. var ved alm. ladetryk 0.65 bar.. Efterfølgende fik den 1 bar og lidt på mængdeskruen. Så var den rigtig fin til at trække de 2 t. efter syncroen... men men... blæste toppakningen imellem to foringer og blev pillet du... John Svalen har overtaget den.