Forfatter Emne: Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?  (Læst 6735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Dato: 05. April 2011 kl: 16:25:34 »
Hej,

Hvad er obs-punkter og arbejdsgang ved skift af gearkasse på en diesel?

1. Af mod +pol på batteri
2. Af med starter (nemt eller svært?)
3. Af med trækaksler (husk den lille rørtang til unbracoerne)

4a. Understøtte gearkasse
4b. Understøtte motor

5. Af med gearskifte
6. Af med slavecylinderen - løsne hele beslaget så der ikke er fikumdik med slanger, udluftning osv

7. Løsne store bolte mellem motor og gearkasse. Er de ligetil, eller svære?

8. Løsne beslag ved næsen

9. Ned med den og lidt fremad, et vippe motor lidt.

Er det det?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.738
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #1 Dato: 05. April 2011 kl: 17:12:01 »
- og måske et kamera til at tage billeder af projektet...???   ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline nels

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #2 Dato: 05. April 2011 kl: 18:07:01 »
1. ja
2. kan drille lidt pga plads mangel til poterne
3. gør dem godt rene, indeni med en lille skrue trækker, og slå evt toppen ind med en lille hammer og ikke sikkert det er umbraco, måske torx bolte
4. behøves ikke, der er dårlig plads i forvejen..
5. ja
6. ja
7. nemt
8. ja
9. ja, motoren vipper med ned..

Der er forskel på beslaget i forenden af gearkassen, så brug det du har på nu, hvis de ikke er ens.., tror det er hvis det er en benzin gearkasse man sætter på..
Hilsen Nels.

T3 Caravelle AAM 1,8i 1988 Solgt
Kawasaki Eliminator 1200  1987
Kawasaki z 650  1978
Octavia (vinterbil)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #3 Dato: 05. April 2011 kl: 18:17:18 »
3. ja, vw siger man skal bytte boltene fra unbraco til torx (som Nels nævner); afmontering af de bolte anser jeg for den mest "risikable" øvelse ved gearkasse skiftet.
5. Den store møbasse kan sidde fast, så brug også her din lækre vandpumpetang med forsigtighed :wink:

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #4 Dato: 05. April 2011 kl: 18:32:02 »
Citat fra: "Hinze"
3. ja, vw siger man skal bytte boltene fra unbraco til torx (som Nels nævner); afmontering af de bolte anser jeg for den mest "risikable" øvelse ved gearkasse skiftet.


Det er vel de her 8 mm spline:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Spline

eller triple square:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Triple_square

Hvis der da er nogen forskel.

Men de toppe findes heldigvis i Harald Nyborg sættet.

Citat fra: "Hinze"

5. Den store møbasse kan sidde fast, så brug også her din lækre vandpumpetang med forsigtighed :wink:


Den forstod jeg ikke. Er det ikke bare at løsne den langsgående stangs fæste til gearkassen (med 13 mm nøgler), og så kan man trække den kop ned  der sidder uden om den store plastkugle?

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #5 Dato: 05. April 2011 kl: 19:27:16 »
Når du på et tidspunkt står med et par af de der torx/unbrako aksel-skruer hvor de indvendige kanter er røget, er det vidundeligt hvis du har en god lille rørtang med (En af dem på ca. 20 cm. længde) med, den kan løsne dem uden problemer selv om det ser helt umuligt ud.  HUSK DEN JJ .....

Leif

Kig lige tilbage JJ ang.  pakdåsen

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-128942.html#128942
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #6 Dato: 05. April 2011 kl: 21:39:42 »
Citat fra: "brian"
Citat fra: "Hinze"
3. ja, vw siger man skal bytte boltene fra unbraco til torx (som Nels nævner); afmontering af de bolte anser jeg for den mest "risikable" øvelse ved gearkasse skiftet.


Det er vel de her 8 mm spline:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Spline

eller triple square:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_drive#Triple_square

Hvis der da er nogen forskel.

Men de toppe findes heldigvis i Harald Nyborg sættet.

Citat fra: "Hinze"

5. Den store møbasse kan sidde fast, så brug også her din lækre vandpumpetang med forsigtighed :wink:


Den forstod jeg ikke. Er det ikke bare at løsne den langsgående stangs fæste til gearkassen (med 13 mm nøgler), og så kan man trække den kop ned  der sidder uden om den store plastkugle?



joo, det kan man da også, men jeg vil nu mene det er lettere med møbassen.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #7 Dato: 05. April 2011 kl: 22:45:25 »
Husk at du ikke behøver at pille trækakslerne af ude ved tromlerne. Bare af med dem inde ved gearkassen - det er rigeligt godt.

Bare tag selve slavecylinderen af, og lad beslaget sidde. Det er en mindre mareridt at tage det af.

Når du vipper motoren, så tjek om udstødningen går på bagpanelet, og hvis du har oliefælde oven på ventildækslet (kan ikke huske, om du har den på der), så tjek, at den ikke slår på motorbrønden. Tjek også, at der er plads til at indsugningshatten oven på monomotrinic'en har plads til at vippe med.

Hvis det skal foregå på gaden, så er det godt at have to donkrafte - én under motoren og en under gearkassen - det bliver man glad for, når det skilles ad.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #8 Dato: 18. Maj 2011 kl: 13:54:49 »
Citat fra: "nels"

4a. Understøtte gearkasse
4b. Understøtte motor

4. behøves ikke, der er dårlig plads i forvejen..


Hejsa, Er det virkeligt rigtig forstået, at jeg kan vippe hele arrangementet (efter potten er taget af) skille det ad og lade motor hænge i sit eget ophæng samt lade gearkassen hænge i trækakslerne alene - UDEN - nogen form for understøttelse?

Det foregår på en lift, så der er langt ned, hvis noget går galt.

I VW manualen benytter de en kæde, der understøtter motoren og jeg vil være ked af at belaste trækaksler mv i en retning de ikke er beregnet til.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #9 Dato: 18. Maj 2011 kl: 14:04:10 »
Hej Jesper

1. Motoren kan vippe i sine ophæng.
2. NEJ - du kan ikke lade gearkassen hænge i trækakslerne.

Det forudsætter selvfølgelig at dine motorophæng ikke er mørnede ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #10 Dato: 18. Maj 2011 kl: 16:16:00 »
Er der et hemmeligt sted man kan købe de der trækaksel-bolte? Jeg skal have skiftet den ene, så jeg kan lige så godt skifte alle boltene med det samme.
VH
Morten
61 78 74 02

Bo

  • Gæst
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #11 Dato: 18. Maj 2011 kl: 16:50:58 »
Mon ikke www.howdiaudi.dk har dem ??

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #12 Dato: 18. Maj 2011 kl: 17:11:45 »
Jeg købte mine hos Kaefer
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #13 Dato: 18. Maj 2011 kl: 17:37:53 »
Howdiaudi har dem.

Tak for hjælpen ;-)
VH
Morten
61 78 74 02

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Gearkasse skift på en Diesel - obs punkter?
« Svar #14 Dato: 18. August 2011 kl: 14:52:35 »
[
Jeg er ved at skifte gearkasse, uden at tage motoren af.

Jeg har afmonteret alt, så gearkassen kun sidder fast i motoren, og i den forreste del.

Jeg har ikke afmonteret udstødning.
Jeg har en forholdsvis slank JX potte på, så håber at kunne undgå den.

Trækakslerne ligger på et par ølkasser nu, men mon ikke bare jeg kan laden den hænge frit ned mod bagsvingerne?

Når gearkassen er løsnet fra motoren, så hænger motoren jo kun fast i 2 punkter, og vil kunne vippe enten forover, eller bagover.
Det er vel noget man må tage højde for på en eller anden måde.

Jeg frygter altid når gearkasse og motor skal separeres og samles,
da det er tunge og uhåndterlige ting.