Forfatter Emne: Tilspændingsmoment, stålbolte  (Læst 2834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tilspændingsmoment, stålbolte
« Dato: 30. Maj 2011 kl: 00:29:18 »
[code:1]Gevind - Stigning -   8.8 - 10.9 - 12.9
     6           1       -   9,8 - 14   -  17
     8           1,25   -   24  - 33   - 40
    10          1,5     -   47  -  65  - 79
    12          1,75    -   81 -  114  - 136
[/code:1]

Sakset herfra:
http://www.abc-bolte.dk/teknik/teknik-indhold-her/tilspaendingsmoment-staalbolte-millimeter/
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Tilspændingsmoment, stålbolte
« Svar #1 Dato: 30. Maj 2011 kl: 10:35:37 »
En interessant side.

Kobber/messing skal helst ikke i forbindelse med andre amlindelige overflader.
http://www.abc-bolte.dk/teknik/teknik-indhold-her/hvilke-overflader-passer-sammen/
(men det vidste vi vel, spændingerækken)

Så når man bruger kobberbelagte møtrikker til at spænde udstødningsmanifold på,
så går det vel fordi det er i et tørt miljø.

Men bremserør af kobber resulterer nok i noget galvanisk korrosion.
Ligeledes med det koblingsrør der går oven over tanken,
hvis det er udskiftet med kobberrør, som jeg har gjort.
Skulle jeg gøre det om, så ville jeg lægge røret inden i
et stykke vandslange eller andet plastrør.