Forfatter Emne: Varm 1,6D efter termostat skift  (Læst 2045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

borst

• Gæst
Varm 1,6D efter termostat skift
« Dato: 07. Juni 2011 kl: 16:18:08 »
Min T3 1.6D '87 (så vidt jeg ved Van der er lavet til hvidplade) er begyndt at lave lidt komik med mig!

Fik en mekaniker til at skifte et termostat, fordi køleren/blæseren kørte konstant, og gjorde at det blev ekstremt varmt i bilen, dog blev temp. måleren ikke varm.

Efter det er blevet skiftet kører temp måleren helt op til 5mm fra toppen (hvor dioden begynder at lyse), det er ved normal kørsel.
Blæseren starter efter et par minutter, hvis man bare sætter tænding på, og ved motorstart starter den også efter få minutter, og slukker så igen efter 5 min ca.

Jeg har udskiftet kølervæske, udluftet systemet (jævnfør ABC her på siden), skiftet olie og oliefilter. Dog bemærkede jeg at kølergrillen var meget varm, ved ikke om det er normalt?

Offline jbjerrum

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
« Svar #1 Dato: 07. Juni 2011 kl: 17:51:50 »
Det kan jo være, at din køler har set sine bedste dage og at motoren derfor ikke kan komme af med varmen. Måske er den stoppet til...?? Kan du se, om de mange alu-gæller/køleribber er begyndt at falde af...??

Inden du skifter køleren, kan jeg anbefale, at du renser dit kølesystem igennem med opvasketabs og efterfølgende kalker systemet af indvendigt. Der er flere tråde omkring dette - søg feks på "køler AND opvasketabs" - så kommer der sikkert et par forslag...

En CS'er (1,6D) med varmeproblemer er en sjældenhed, hvorimod JX (1,6TD) notorisk er kendt for at have mere eller mindre konstante varmeproblemer...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

borst

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07. Juni 2011 kl: 19:46:58 »
Det virker en smule kompliceret, at få renset køleren på den ovenstående metode. Lammellerne ser fine ud, ej bukket, dog en smule irret.

Havde nogen prøvet med det færdigblandede fra Biltema?

Offline jbjerrum

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
« Svar #3 Dato: 07. Juni 2011 kl: 20:15:06 »
Kompliceret og kompliceret... ;-)  Metoden er effektiv - først affedte systemet indvendigt og derefter fjerne kalk-belægninger. Gevisten er ret stor ift indsatsen.

Men for lige at få styr på metodikken - du har udskiftet kølervæske efter skift af termostat i..??
Havde du åbnet helt for varmeapparaterne, da du luftede ud..??
Havde du rigeligt med omdrejninger på motoren, da du luftede ud..??

Kølerblæseren har iøvrigt en føler, der bestemmer, hvornår den starter - måske er den syg..??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 08. Juni 2011 kl: 00:25:13 »
Jeg husker 3 forskellige termostater på indkøbslisten til en T3, de åbner sig under foskellige temperaturer. Hvilken sidder på? Måske er der skidt i termostaten efter udskiftningen? Er vandpumpen okay? ja og føleren skal tjekkes ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
« Svar #5 Dato: 08. Juni 2011 kl: 09:07:09 »
Det er indvendigt at den kalker til! Havde sammme problem - før skift havde den ingen problemer, men efter, var den svær at udlufte og den blev varm, jeg lavede rense metoeden, men min køler var for medtaget. Min tråd er herinde!

Men udluftningen efter termostat skift skal man ikke spare på!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.