Forfatter Emne: Mange spørgsmål fra en nybegynder  (Læst 1574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

t3syncro

  • Gæst
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Dato: 08. Juni 2011 kl: 19:34:25 »
Hej derude.
Jeg har i mange år drømt om engang at anskaffe mig en T3 Syncro på hvide plader. Nu nærmer tidspunktet sig, hvor jeg får tid og råd. Jeg er dog meget i tvivl om mange ting i et T3-Syncro-projekt. Håber nogle af jer erfarende gutter kan hjælpe mig lidt på vej med følgende spørgsmål:

Skal jeg vælge en model med benzin- eller dieselmotor og er nogle motorstørrelser bedre end andre?

Er nogle årgange bedre end andre, eller er der nogel modeller jeg skal holde mig fra?

Hvad koster sådan en "fætter" i årlig afgift- og er der noget med at nogle modeller kan nedvejes og dermed blive billigere i årlig afgift?

Kan der siges noget vejledende afgiftsbeløb ved import fra udlandet?

Hvad med reservedele, kan alt stadig skaffes både nyt og brugt?

Der findes modeller med aircondition. Kender I til, om det er holdtbart, det er jo ældre biler vi har med at gøre?

Det er nogle af de spørgsmål, som ligger mig mest på sinde lige nu. Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

mvh Jørn

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #1 Dato: 08. Juni 2011 kl: 20:44:50 »
Hej Jørn. Der er fordele og ulemper ved begge typer brændstof. Benzinmodellerne er på den lave vægtafgift, hvor dieselmaskinerne koster noget mere. Til gengæld går de dieselmaskiner også længere på de dyre dråber, så edit: Hvad er dit kørselsbehov ? Hvis det er relativt korte ture ville jeg ubetinget vælge benzin ( det ville jeg også alligevel, da jeg ikke har en stand forskid på dieselmotorer ) men igen:
Det er ret så afgørende hvor mange kilometer du skal køre.
Benzinere findes som wasserboxere 1,9 - 2,1 liter og 60 - 112 hk. Hvis du leder lidt i trådene herinde, kan du se, at nogle bygger om / konverterer til Golf & Passat rækkemotorer. Her er mulighederne næsten uanede, da der findes et sandt eldorado af versioner.
Vejledende afgiftsbeløb er vist et mellemværende med SKAT. Det afhænger bl.a. af hvilken model der er tale om, samt stand og udstyr.
Nogle reservedele vil nok så småt udgå, men en stor del kan stadig skaffes, og herinde er der "pushere / slagtere " der jævnligt læger ting på hylderne, når de " afliver" en stakkels T3.
Aircon kender jeg INTET til i T3. Der må andre gerne bidrage....

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2011 kl: 21:03:52 »
Hej Jørn

Velkommen til.

Syncro benzin kan være en tørstig svend, 6-8 km/liter har jeg hørt.
Syncro diesel er noget mere lempelig på forbruget - og har sit moment tidligere end benzinmotorerne, hvad der kan være en fordel ved seriøs terrænkørsel.

Jeg kører selv med en 1.8 benzin række-4 fra en golf 3, det er en motor jeg er rigtig glad for - den er nem at vedligeholde, og går i en 2wd 9.10 km/liter.

Endelig er der nogen som lægger Subaru motorer i deres biler, så er der heste nok til meget sjov.

Men hvad er dit kørselsbehov? Mest asfalt og en sjælden gang terræn? Meget terræn og det asfalt der skal til mellem mudderhullerne? Midt i mellem? Og hvor mange km om året - 4000 eller 30000?

Og vigtigt - hvor meget har du mod på at skrue selv?

Det er spørgsmål som gør det nemmere at råde dig i rette retninger ;-)

Endelig er duheldig, du har Sydfyns autocamper lige om hjørnet, Niels Erik Thing er specialist i syncroer, og meget venlig.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

t3syncro

  • Gæst
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #3 Dato: 10. Juni 2011 kl: 07:42:51 »
Hej Aran og Jens Jakob.
Tak for jeres svar. Jeg vil tage en tur til Sydfyn og snakke med Niels Erik.
mvh Jørn

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #4 Dato: 10. Juni 2011 kl: 08:36:47 »
Velkommen til.

Jeg har en t3 syncro 2,1 wbx og har skruet en del i den. Du er meget velkommen i de sydfynske skove til en kop kaffe og en uformel snak og de skønne vogne.

Venligst Dennis.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #5 Dato: 10. Juni 2011 kl: 15:06:02 »
Hej Jørn... Fantastisk, at du har loginnavnet T3syncro UDEN at ha' en... ;-)

Nå men velkommen til og i særdeleshed velkommen med en Syncro. Du kommer godt igang, hvis du starter med et besøg hos Niels Erik. På hans hjemmeside kan du se en stump video fra dette års træf, hvor vi kaster vores biler rundt i landskabet. Det er en livslang dårlig vane at ha' en T3 - men sjov.

Jeg kører med motortype JX, som nok er mest udbredt. Det er en 1,6 turbo diesel og den gør det egentligt ret godt. Man skal blot huske at checke vand og olie jævnligt og holde øje med kølevandstemperaturen, da disse motorer (samt 1,9TD (AAZ)) er notorisk kendte for at have varmeproblemer ved længerevarende hård belastning i en T3. Jeg kører frejdigt i min hver dag og holder sjældent en marchhastighed på mere en 90km/t (ægte) og det giver ingen problemer. Hvis man tror, at man skal blande sig på motorvejen med en JX, vil det ofte være på bekostning af højere temperatur på motoren og det kan især topstykket ikke tåle i længden. Til gengæld er der dejligt diesel-moment ved terrænkørsel og det sætter jeg pris på.

En T3'er er jo ingen racerbil generelt - men med en turbodiesel bagi er det slet ikke. Kør den let og hensynsfuldt indtil den er varm og kør derefter normalt - med det ene øje på termometeret..
Man siger, at et JX-topstykke holder ca 100.000 km i almindelig hårdhændet drift - mit har kørt 229.000 km og er stadigt i drift...

Anyway - en Syncro giver timevis af god og fornøjelig kørsel - og er faktisk ret kapabel i terrænet ift LandRover og LandCruiser pga sit uafhængige hjulophæng uden stive for og bagaksler...

Vi mødes i smatten en dag.... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #6 Dato: 10. Juni 2011 kl: 17:33:29 »
hvid plade vægtafgift går vel fra omtrent 2400 halvårlig for benziner og det dobbelte halvårlig for diesel. så allerede der er kæden jo strammet op. Kan du selv skrue i det gamle lort Ja/nej.. hvis nej så køb noget andet da en T3 vil ruinere dig, ellers er der kun den hårde vej med learning by doing. de har by the way rykket grænsen for klassisk forsikring op til 28 år. og stumper findes hos de store T3 huggere her på siden eller ved de tyske Grossister. men regn med mellem 5500 og 10500 i vægtafgift, en brændstof øko der er tvivlsom. ja man kan faktisk ikke tale for at købe en T3 hvis man skal bruge sin sunde fornuft :0) det er nærmere et statement og en livsstil at holde liv i det gamle lort :0) Mvh Busfreund Lars Barfoed. ring evt hvis du vil ha den helt store brandtale om benzin modellernes FANTASTISKE og overlegne egenskaber :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline carlo11

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #7 Dato: 10. Juni 2011 kl: 18:27:49 »
det var gotnok en svada der vil noget du skal da ikke skræmme folk væk fra t3 jeg har kørt t3 i 4år har kostet 4500  køre cs -d og køre rigtig  mange kilometer som camper men køre  pænt ca15 på liter disel med de kilometer  vi køre er disel billiger en benzin den bruger værken olie eller vand

hilsen carlo11

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #8 Dato: 10. Juni 2011 kl: 20:05:03 »
ikke desto mindre er det sandheden :0) skal vi høre vægtafgiften Hr. Carlo :0) og skruer du ikke selv??
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #9 Dato: 10. Juni 2011 kl: 20:10:47 »
Citat fra: "t3syncro"
Hej derude.
Jeg har i mange år drømt om engang at anskaffe mig en T3 Syncro på hvide plader. Nu nærmer tidspunktet sig, hvor jeg får tid og råd. Jeg er dog meget i tvivl om mange ting i et T3-Syncro-projekt. Håber nogle af jer erfarende gutter kan hjælpe mig lidt på vej med følgende spørgsmål:

Skal jeg vælge en model med benzin- eller dieselmotor og er nogle motorstørrelser bedre end andre?

Er nogle årgange bedre end andre, eller er der nogel modeller jeg skal holde mig fra?

Hvad koster sådan en "fætter" i årlig afgift- og er der noget med at nogle modeller kan nedvejes og dermed blive billigere i årlig afgift?

Kan der siges noget vejledende afgiftsbeløb ved import fra udlandet?

Hvad med reservedele, kan alt stadig skaffes både nyt og brugt?

Der findes modeller med aircondition. Kender I til, om det er holdtbart, det er jo ældre biler vi har med at gøre?

Det er nogle af de spørgsmål, som ligger mig mest på sinde lige nu. Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

mvh Jørn


Som Opelhaj nævner, er det rigtig vigtigt at du gør op med selv om du kan /gider skrue eller ej. Hvis du kan selv er der tit billige eksemplarer i omløb, kan du ikke skrue selv vil NET (Niels Erik Thing)på Sydfyn være en god start på et T3 liv.

Motorvalg går hånd i hånd med vægtafgift. Jeg synes egentlig en wbx lyder fed, ligeså en diesel (eller en række4 benzin fra Golfen). Syncro og motorvejshastighed er ikke med i fællesmængden.
Aircon er lækkert når det virker, en T3 er en gl vogn, så forvent reparationer.

Reservedele kan stort set skaffes både nyt og brugt til hele vognen, så det bør ikke være en del udskillelsen.

Og så velkommen til; husk vi kikker gerne billeder når/inden du køber.

Hinze

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #10 Dato: 10. Juni 2011 kl: 20:24:24 »
SPOT ON HINZE... ;0)det var egentlig det jeg ville ha sagt. :0) og det var såmænd ikk for at være næsvis på nogen måde. det var bare den skinbarlige SANDHED uden modifikationer. men ja det store spørgsmål er Kan man skrue selv, VIL man skrue selv. Det sådan set bare hele humlen i det. Der findes mennesker som kører deres bil på værksted men de kommer nok af med en hel del mere end 4500 i drift omk. :0) jeg uddyber gerne mine påstande på 21865806
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline carlo11

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #11 Dato: 10. Juni 2011 kl: 22:33:33 »
jo jeg kan skrude selv men det har ikke været nøvendig mange gange er det måden der bliver kørt på har også haft en bus fra 64 luftkølet det var det samme kør pænt så kan den også holde men den kørte 7-8 påliteren  jeg var med i norge sidste år kunde da følge de andre men køre ikke 120ville bare fortælle min erfaring med bussen har kørt bus i ca8 år men det var ikke for at være politi men bare min mening

hilsen carlo11

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #12 Dato: 10. Juni 2011 kl: 22:55:16 »
man blir bare nødt til at være realistisk når man skal fortælle om en bus der er på den fejle side af 20 år :0) og som for manges vedkommende har levet et presset liv med en astmatisk golf motor i røven som hele tiden kører på kanten af en termisk katastrofe :0) bare så man ikk vejleder forkert. jeg er sikker på at du kører forsigtigt, fordi ellers ville du være i klubben med de exclusive diesel playboys. Blå kings og topstykker all the way :0) i parantes skal jeg lige nævne at jeg har kørt doka de sidste 6 år. de 4 som daily driver og de 2 sidste udelukkende som folk der har en klassisk bil :0) det er en 1.9dg benziner. og jeg er ikke fræk bare realist. :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

t3syncro

  • Gæst
Mange spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #13 Dato: 14. Juni 2011 kl: 11:07:23 »
Tak til alle for jeres input.
Jørn