Forfatter Emne: Montering af flere batterier..  (Læst 3094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Montering af flere batterier..
« Dato: 22. Januar 2007 kl: 18:54:23 »
Hej,

Paralelkobling af batterier er ikke særlig hensigtsmæssig hvis de ikke har samme alder, kapacitet, og konstruktion da de ellers i løbet af nogen tid vil ødelægge hinanden ved konstant at være ude af takt.... og derfor har forskellige krav til ladespænding og strøm. Du kan dog lade dem et af gangen med en omskifter af den type der kan fås i marine udstyrs forretninger, men sørg for at omskifteren er "idiot-sikker" så der altid er et batteri koblet til generatoren under gang, for ellers damper diodebroen af i løbet at nul tid.... og her snakker vi om tyve tredive sekunder. Du får flest amperetimer ud af ladningen når batterierne ikke er fuldt opladet ( de sidste ti procent tager væsentlig længere tid at pumpe ind) så faktisk kan man få mere ud af et fast antal kilometers kørsel hvis man ikke går hele vejen til gasningspunktet på 14.4 volt.... men til gengæld skal batteriet jo gerne oplades helt en gang om ugen for at holde sulfateringen på et acceptabelt niveau... så igen.... det hele er et kompromis....

Essensen af dette er at du bør starte med to helt ens nye batterier hvis de skal kobles sammen og lades samtidigt med en generator....

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Djursland

  • Gæst
Montering af flere batterier..
« Svar #1 Dato: 23. Januar 2007 kl: 10:32:30 »
hej Buskov

fortæl mig lige hvorfor du vil ha 3 batterier i og ikke kun de 2 der er der og hvad skal de hver især bruges til

grunden til jeg spørger er at jeg har  arb meget med batterier på mit tidliger job pg hvis man skal ha 3 i har man et kæmpe forbrug eller nogle små batterier

så kom glad med en forklaring på hvad de skal bruges til hver især

Mvh Djurs  :lol:

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Montering af flere batterier..
« Svar #2 Dato: 23. Januar 2007 kl: 11:17:22 »
Jeg har lige brændt min generators diode-dims-ting af vha et forbrugsbatteri. Men jeg vil prøve at installere et rigtigt relæ.

Gå ind på http://www.mobil-teknik.com/2006/produkter.php3 og søg på "skillerelæ". De har et til 250,-.

P.s.
Efterlyser ny generator   :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Montering af flere batterier..
« Svar #3 Dato: 23. Januar 2007 kl: 17:02:09 »
vi kan jo lege lidt ohmslov, hvis fyret bruger 50W, får vi

I=P/U=50W/12V = 4,2 A

dvs. fyret trækker 4,2 A, dvs. 4,2 Ah batterikapacitet ved en times drift.
Jeg har et 80Ah batteri i, dv.s fyret ville i min bil kunne køre i 20 Timer før batteriet er fladt.

Nu jeg har jeg ikke Camper, men jeg ville da mene at 2 batterier var tilstrækkelig, er det egentlig en diesel eller wbx du har ?
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
Montering af flere batterier..
« Svar #4 Dato: 23. Januar 2007 kl: 17:30:12 »
hej med dig

du skal bare ha et forbrugs batteri der er stort nok og så skal du sørger for at det er et rigtig forbrugs bateri og ikke et start batteri

og hvis det skal laves rigtig så skal du ha en rigtig bateri skiller hvor du sætter din gen på og dine batterier på også. altså på hver sine skure den vil så lade på start først og så på forbrug

men meget mere om det hvis du vil høre mere så sig til

Mvh Djurs   :lol:

Djursland

  • Gæst
Montering af flere batterier..
« Svar #5 Dato: 23. Januar 2007 kl: 17:39:34 »
Citat fra: "xploader"
jeg har en camper, med 2 55 amp baterier, det er tilstrækkeligt, til indendørs belysning, tv, ventilator, radio, osv. osv. Har holdt stille i 3 dage uden og starte bilen.



ja ja men har du også haft det tændt.... griner  

jeg hade også et 75 amp forbrugs batteri og sol celler på taget af min camper  og jeg hade aldrig problemer med strøm

Mvh Djurs  :lol:

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Montering af flere batterier..
« Svar #6 Dato: 23. Januar 2007 kl: 22:03:01 »
Hej Casper,

Jeg er bange for att Ohm´s lov ikke er det heldigste værktøj til at gøre sig tanker om batteriers kapacitet...... Man kan jo ikke se på batterier som en vandtank hvor fire gange tyve liter giver 80 liter.... kapacitets kurven er logaritmisk og stækt afhængig af afladestrømmen og af temperaturen og en masse andre faktorer...... Hvis man aflader med en Ampere i lang tid kan man måske få 80 Amperetimer ud af et 80 Amperetimers batteri, men hvis du aflader med 20 Amp. kan du nemt ende med at få 60 Amperetimer ud af samme batteri før det er fladt ....

Se venligst

http://www.te.hik.se/personal/tryca/battery/Rydh_1997_Restkap_littstudie.pdf

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Djursland

  • Gæst
Montering af flere batterier..
« Svar #7 Dato: 23. Januar 2007 kl: 23:21:20 »
Citat fra: "xploader"
solceller.

Jeg troede ellers at i jyder gik ind for vindmøller og georg gearløs hat.

Jo det var tændt  :roll:

Peder


du kender min far lyder det vist til griner for han gør nemlig også i små vindmøller 12-24-36-48V og solceller og der har jeg arb så du har ret i hvad du skriver for han er blevet kaldt georg gearløs i en avis artikkel....(han har grenå marine)

men gu ved om man ikke kunne sætte en lille vindmølle på taget og i så fald ville den kunne holde til at køre med 100 km i timen jeg tænker på vind hastigheden i m/s

Mvg Djurs