0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Jeg har lige dyrket temaet i forhold til vores lille søde Fiesta med 1,4 TDCI alu-motor. Som jeg har forstået det, så er korrosionsbeskyttelsen bedre og mere langtidsholdbar i silikatfri kølervæske (typisk den røde - hos VW benævnt G12). Mange firmaer lancerer den røde som "long life" - bl.a. Shell, Q8 og Statoil. G12 er således at foretrække til korrosionsudsatte materialer, men desværre har den den egenskab, at det iblandet alm. blå kølerglykon kan udfælde geleagtige snotklatter og delvis tilstoppe kølekanaler. derfor er grundig udtømning og gentagne gennemskylninger afgørende ved skift af type. Senest er der kommet en G12+ på markedet, der ikke har tendensen til udfældning, og derfor kan iblandes systemet uanset, hvad der måtte være i i forvejen. På baggrund af, hvad der siges om WBX' sårbare pakflader og pakninger mellem vandkappe og topstykker må det vist stærkt tilrådes at skifte til silikatfri væske. På dieselerne er problemet irrelevant, for ingen topstykker bliver så gamle, at tæring er et issue ;-) R4B er - som i så mange andre sammenhænge - aldeles immune overfor den slags bagateller ;-) - vi bruger mørtelvand, saltsyre, acetone eller cola - alt afhængig af, hvad man har ved hånden...
jeg kører med den her:http://www.thansen.dk/product.asp?c=5450550398&n=-2027216152&pn=-2027216059