Forfatter Emne: Skift af krumtapaksel  (Læst 6835 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Dato: 01. Juli 2011 kl: 14:38:59 »
Jeg er ved at se på hvordan krumtapakslen afmonteres.

Den sidder fast med 5 overlæg lige som knastakslen.
disse overlæg sidder med bolte, 6-kantede, 17 mm hoved.

De sidder forholdsvis hårdt fast, men løsnes alligevel let med en topnøgle.

Ved enderne, sidder overlægene meget tæt på aluminiums "gavlene".

Så tæt, at en almindelig topnøgle ikke kan gå på.

Det er måske sådan at disse gavle skal afmonteres først?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #1 Dato: 01. Juli 2011 kl: 15:18:05 »
Ja, og det er jo også fint, idet pakningsflangerne alligevel skal af for, at man kan løfte krumtappen ud. Er dit ærinde blot at undersøge lejerne, så kan en slang top nu godt komme til, og som du selv skriver, så er boltene spændt temmelig let - 65 nm frit efter hukommelsen, så det kræves ikke monsterværktøj. Skal motoren engang samles igen, så kan overfaldsboltene med fordel udskiftes med 12.9 med umbracho-hoved. Målet er M10x65
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #2 Dato: 01. Juli 2011 kl: 15:49:44 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, og det er jo også fint, idet pakningsflangerne alligevel skal af for, at man kan løfte krumtappen ud. Er dit ærinde blot at undersøge lejerne, så kan en slang top nu godt komme til, og som du selv skriver, så er boltene spændt temmelig let - 65 nm frit efter hukommelsen, så det kræves ikke monsterværktøj. Skal motoren engang samles igen, så kan overfaldsboltene med fordel udskiftes med 12.9 med umbracho-hoved. Målet er M10x65


Jeg skruede de små bolte af, som alu-gavlen sidder fast med af, og brugte et stykke lægte til at banke gavlen løs med. Gavlen havde 3 tappe, og de er der vel for at man kan brække den løs via dem.

Det er første gang jeg skiller de her dele ad på en motor, så meget interessant for mig.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #3 Dato: 01. Juli 2011 kl: 16:28:16 »
Overfaldsboltene er vel ikke strækbolte, siden de skal spændes til et bestemt moment?

Lejerne til krumtapakslen er nogle halvcirkler der lægges ind, og det er plejllejerne også,
fremgår det af f.eks. http://www.krogslund.dk/visreservedele.asp?refID=747&gruppeID=321508

Men jeg synes ikke det fremgår hvordan lejerne i den ende af plejlstængerne der er oppe i stemplerne kan skiftes.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #4 Dato: 01. Juli 2011 kl: 18:09:00 »
Det er 99% sikkert en bøsning i den ende hvor stempelpinden sidder. HUSK når du adskiller, at lægge det i rækkefølge og gerne mærket op, hvis nu nogen får skubbet til det e.l. Et godt fif er også, at tage billeder - til eget brug. Det er guld værd i den situation, hvor tvivlen pludselig melder sig, om dette eller hint nu også vender rigtigt. Renlighed er en dyd, - og et absolut must, når du beskæftiger dig med det allerhelligste i en motor. Læg gerne et gammelt lagen e.l. og hav rene klude ved hånden til aftørring.
Vær kritisk med hensyn til hvad der er strækbolte. De skal ALTID og uden tøven udskiftes. Og jo: strækbolte tilspændes også i moment. Vær omhyggelig, - du vil forbande dig selv langt væk, hvis du sjusker med tilspændinger eller går på kompromis og genbruger noget, der er tvivlsomt. Det kan blive fatalt!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #5 Dato: 01. Juli 2011 kl: 18:55:28 »
Det er korrekt, at overfaldsboltne ikke er strækbolte. Når jeg foreslår dem udskiftet, så skyldes det, at det desværre ses, at sådan nogle knækker eller går løs selvom de er tilspændt korrekt. 12.9 er en højere kvalitetsklasse, og dem er der aldrig problemer med.

Ja, lejet ved krydspinden er en messingbøsning. Den kan skiftes, men da den ændrer dimension under ipresning, så skal der en rival igennem efterfølgende. Heldigvis er det yderst sjældent aktuelt at skifte denne lejebøsning, da den jo ikke skal håndtere en roterende bevægelse, men en langsom pendulbevægelse, og derfor er den stort set aldrig slidt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #6 Dato: 01. Juli 2011 kl: 20:44:32 »
Citat fra: "Aran"
Det er 99% sikkert en bøsning i den ende hvor stempelpinden sidder. HUSK når du adskiller, at lægge det i rækkefølge og gerne mærket op, hvis nu nogen får skubbet til det e.l. Et godt fif er også, at tage billeder - til eget brug. Det er guld værd i den situation, hvor tvivlen pludselig melder sig, om dette eller hint nu også vender rigtigt. Renlighed er en dyd, - og et absolut must, når du beskæftiger dig med det allerhelligste i en motor. Læg gerne et gammelt lagen e.l. og hav rene klude ved hånden til aftørring.

Jo, jeg fornemmer at renlighed er ekstrem nødvendig her. Så derfor adskiller jeg ikke mere før jeg er klar til at flytte dele direkte over. Jeg vil undgå at eksponere kritiske dele.


Citat fra: "Jarl"
Det er korrekt, at overfaldsboltne ikke er strækbolte. Når jeg foreslår dem udskiftet, så skyldes det, at det desværre ses, at sådan nogle knækker eller går løs selvom de er tilspændt korrekt. 12.9 er en højere kvalitetsklasse, og dem er der aldrig problemer med.


Hvor sælges de bolte?

Citat fra: "Jarl"

Ja, lejet ved krydspinden er en messingbøsning. Den kan skiftes, men da den ændrer dimension under ipresning, så skal der en rival igennem efterfølgende. Heldigvis er det yderst sjældent aktuelt at skifte denne lejebøsning, da den jo ikke skal håndtere en roterende bevægelse, men en langsom pendulbevægelse, og derfor er den stort set aldrig slidt.


På en JX sidder der oliedyser der sprøjter olie op under stemplet, og smørre den bøsning i taler om. På CS mangler de dyser vel, men olieplaskeriet må alligevel være tilstrækkelig til at de får smørring.

De oliedyser på en JX gør det vel umulig at tage stemplerne neden ud?
Eller kan dyserne tages af når krumtapakslen er fjernet?

(det er en blok hvor stemplerne er rustet fast på oversiden, så derfor bliver det ikke let at få dem oven ud)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #7 Dato: 02. Juli 2011 kl: 00:10:43 »
Boltene kan købes hos velassorterede boltlagre - Pajo-bolte, Hobro for eksempel.

Oliedyserne på JX sidder der for at sprøjte olie op på stemplernes underside, så de ikke ekspanderer afsindigt og river sig i cylinderforingen. Oliedyserne er fæstnet med en lille torxskrue, og når den er løsnet er de lige til at trække ud. Stemplerne kan under ingen omstændigheder - heller ikke selvom man afmonterer oliedyserne - komme nedenud. Der er for smalt mellem lejebukkene, og sådan er det mig bekendt på alle gængse bilmotorer. Desuden ville isætning nedefra være umuligt, selvom der var plads mellem lejebukkene, for ipresningen af stempelringene betinger en plan flade, der kan være overgang mellem stempelringskompressoren og cylindergangen. Hvis dine cylinderforinger er rustet i toppen, så skal du hone dem rene, så stemplerne kan komme ovenud - andre veje er der ikke. Skyldes problemet en slidkant i toppen af cylindergangen kan anvendes en ridge reamer, men det er du måske ikke lige klar til at investere i. Er der mere end lidt overfladisk rust, der kan tørres af med en dieselklud, så skal cylinderen alligevel bores op, og så er stemplet jo ligegyldigt, da der skal et overstørrelsestempel i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #8 Dato: 02. Juli 2011 kl: 11:07:22 »
Citat fra: "Jarl"
Boltene kan købes hos velassorterede boltlagre - Pajo-bolte, Hobro for eksempel.

Oliedyserne på JX sidder der for at sprøjte olie op på stemplernes underside, så de ikke ekspanderer afsindigt og river sig i cylinderforingen. Oliedyserne er fæstnet med en lille torxskrue, og når den er løsnet er de lige til at trække ud. Stemplerne kan under ingen omstændigheder - heller ikke selvom man afmonterer oliedyserne - komme nedenud. Der er for smalt mellem lejebukkene, og sådan er det mig bekendt på alle gængse bilmotorer. Desuden ville isætning nedefra være umuligt, selvom der var plads mellem lejebukkene, for ipresningen af stempelringene betinger en plan flade, der kan være overgang mellem stempelringskompressoren og cylindergangen. Hvis dine cylinderforinger er rustet i toppen, så skal du hone dem rene, så stemplerne kan komme ovenud - andre veje er der ikke. Skyldes problemet en slidkant i toppen af cylindergangen kan anvendes en ridge reamer, men det er du måske ikke lige klar til at investere i. Er der mere end lidt overfladisk rust, der kan tørres af med en dieselklud, så skal cylinderen alligevel bores op, og så er stemplet jo ligegyldigt, da der skal et overstørrelsestempel i.


Jo, stemplerne kan kun komme oven ud, det kan jeg godt se nu.

Var det ikke en mulighed at flytte krumtapaksel+krumtaplejeskåle+plejllejeskåle over på en anden motor. Lejeskålene har jo tilpasset sig til denne krumtapaksel, hvis man er omhyggelig med at delene kommer til at sidde rigtig på den anden blok+stempler?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #9 Dato: 02. Juli 2011 kl: 13:13:19 »
Nu skal vi lige have terminologien på plads: den type halvskaller, der benyttes som lejer i en tryksmurt motor omtales typisk som "lejepander" eller blot lejer.

Hovedlejerne krumtappens "egne" lejer kan ofte genbruges - de holder stort set evigt, da de er kraftigt dimensionerede og kun håndterer en roterende bevægelse. Plejllejerne skal man ikke genbruge. Dels er de udsat for betydelig slitage (mindre smøretryk og oscillierende bevægelse), og dels koster en nye sæt simpelthen for lidt til at det er væred at spare - et par hundrede for et Kolbenschmidtsæt i Hovwdiaudi.

Vær opmærksom på at evt. oliemangel kan have ødelagt alle lejer og have forårsaget rivninger på lejesølerne.

Man kan se på lejepander, om de er slidt - de er nemlig bygget op af forskellige lag metal lagt ovenpå hinanden. Hvis du er inde ved kobberlaget, så er det absolut slut. Generelt skal man tænke sig meget godt om, før man genanvender lejer. De er relativt billige, men det tager mange timer at komme ind til dem. Med andre ord: Hold da kæft, hvor er det ærgeligt at have brugt 3 dage en motor, der alligevel ikke kan holde olietryk, fordi man skulle spare et par hundrede på lejer. Vær også meget opmærksom på, at mellemaksellejerne er en udsat sliddel - Én gang med for stram tandrem - så er det forreste ødelagt, og så er olietrykket væk.

Du kan sagtens anvende krumtap og plejlstænger i en anden blok. Vær i givet fald opmærksom på at måle stemplernes overstand, og evt. bytte lidt rundt, så du får en rimeligt ensartet stempeloverstand, og du kan vælge den rette toppakning.

Inden krumtappen lægges i, så rens alle oliekanaler igennem med trykluft, og hvis de er særligt beskidte, så med en rensepistol med diesel. Under hele samle processen skal der være ABSOLUT rent - ét sandkorn ødelægger et leje.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #10 Dato: 02. Juli 2011 kl: 14:19:30 »
Citat fra: "Jarl"
Nu skal vi lige have terminologien på plads: den type halvskaller, der benyttes som lejer i en tryksmurt motor omtales typisk som "lejepander" eller blot lejer.

Hovedlejerne krumtappens "egne" lejer kan ofte genbruges - de holder stort set evigt, da de er kraftigt dimensionerede og kun håndterer en roterende bevægelse. Plejllejerne skal man ikke genbruge. Dels er de udsat for betydelig slitage (mindre smøretryk og oscillierende bevægelse), og dels koster en nye sæt simpelthen for lidt til at det er væred at spare - et par hundrede for et Kolbenschmidtsæt i Hovwdiaudi.

Vær opmærksom på at evt. oliemangel kan have ødelagt alle lejer og have forårsaget rivninger på lejesølerne.


Lejesøle, altså de dele af akslen der hviler på lejepanderne. Hvis der er rivninger her, så er akslen vel skrot?

Citat fra: "Jarl"

Man kan se på lejepander, om de er slidt - de er nemlig bygget op af forskellige lag metal lagt ovenpå hinanden. Hvis du er inde ved kobberlaget, så er det absolut slut. Generelt skal man tænke sig meget godt om, før man genanvender lejer. De er relativt billige, men det tager mange timer at komme ind til dem. Med andre ord: Hold da kæft, hvor er det ærgeligt at have brugt 3 dage en motor, der alligevel ikke kan holde olietryk, fordi man skulle spare et par hundrede på lejer.

Den ene lejepande jeg har studeret var fin, og jeg satte lejeoverfald på igen for at beskytte mod skidt.



Citat fra: "Jarl"
Vær også meget opmærksom på, at mellemaksellejerne er en udsat sliddel - Én gang med for stram tandrem - så er det forreste ødelagt, og så er olietrykket væk..

Den kan vel skiftes uden at tage bundkarret af. Der er udfordringer nok!

Citat fra: "Jarl"

Du kan sagtens anvende krumtap og plejlstænger i en anden blok. Vær i givet fald opmærksom på at måle stemplernes overstand, og evt. bytte lidt rundt, så du får en rimeligt ensartet stempeloverstand, og du kan vælge den rette toppakning.

Inden krumtappen lægges i, så rens alle oliekanaler igennem med trykluft, og hvis de er særligt beskidte, så med en rensepistol med diesel. Under hele samle processen skal der være ABSOLUT rent - ét sandkorn ødelægger et leje.


Under sådan et krumtapakselskift, i hvilken stilling er det bedst at have motoren?

Liggende på siden på en ølkasse, med dieselpumpen opad?
Jeg kan ikke forestille mig det er let.
På hovedet, så er der dieselpumpe i vejen, og stemplerne falder ned.

Eller eventuel på hoveder med et defekt topstykke monteretm hvor knastoverlægsboltene er fjernet?

Mon en motorstand eller motorstativ gør gavn her?
Den kan vel ikke holde til at man spænder topbolte og knasttandhjul fast alligevel?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #11 Dato: 02. Juli 2011 kl: 15:09:27 »
Det hele handler om ambitionsniveau. Måske er det nemmere at læse sig til nogle pointer her - desværre er billederne gået tabt. http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html

Konkrete svar: Bundkarret skal af, hvis du skal skifte begge mellemaksellejer.

En revet lejesøle kan slibes af cylinderservice til en pris, der mange gange overstiger prisen på en intakt krumtap - altså ja, de facto skrot.

Når man laver krumtap, så har man ikke topstykke på - altså står blokken på hovedet med krumtappen opad. Andre stillinger kan sikkert benyttes - med noget besvær.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Skift af krumtapaksel
« Svar #12 Dato: 02. Juli 2011 kl: 15:54:32 »
Citat fra: "Jarl"
Andre stillinger kan sikkert benyttes - med noget besvær.

Altså lidt ligesom sex efter de første års forelskelse ??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af krumtapaksel
« Svar #13 Dato: 02. Juli 2011 kl: 18:53:17 »
Sex? Hvad er det? Husk på, der er flere af os her, som er over 40 ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Skift af krumtapaksel
« Svar #14 Dato: 02. Juli 2011 kl: 19:11:23 »
Og ydermere gift med den samme kone, i hvad Niels Hausgaard kalder: "Langt udover rimelig tid" :lol: