0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Ja, og det er jo også fint, idet pakningsflangerne alligevel skal af for, at man kan løfte krumtappen ud. Er dit ærinde blot at undersøge lejerne, så kan en slang top nu godt komme til, og som du selv skriver, så er boltene spændt temmelig let - 65 nm frit efter hukommelsen, så det kræves ikke monsterværktøj. Skal motoren engang samles igen, så kan overfaldsboltene med fordel udskiftes med 12.9 med umbracho-hoved. Målet er M10x65
Det er 99% sikkert en bøsning i den ende hvor stempelpinden sidder. HUSK når du adskiller, at lægge det i rækkefølge og gerne mærket op, hvis nu nogen får skubbet til det e.l. Et godt fif er også, at tage billeder - til eget brug. Det er guld værd i den situation, hvor tvivlen pludselig melder sig, om dette eller hint nu også vender rigtigt. Renlighed er en dyd, - og et absolut must, når du beskæftiger dig med det allerhelligste i en motor. Læg gerne et gammelt lagen e.l. og hav rene klude ved hånden til aftørring.
Det er korrekt, at overfaldsboltne ikke er strækbolte. Når jeg foreslår dem udskiftet, så skyldes det, at det desværre ses, at sådan nogle knækker eller går løs selvom de er tilspændt korrekt. 12.9 er en højere kvalitetsklasse, og dem er der aldrig problemer med.
Ja, lejet ved krydspinden er en messingbøsning. Den kan skiftes, men da den ændrer dimension under ipresning, så skal der en rival igennem efterfølgende. Heldigvis er det yderst sjældent aktuelt at skifte denne lejebøsning, da den jo ikke skal håndtere en roterende bevægelse, men en langsom pendulbevægelse, og derfor er den stort set aldrig slidt.
Boltene kan købes hos velassorterede boltlagre - Pajo-bolte, Hobro for eksempel.Oliedyserne på JX sidder der for at sprøjte olie op på stemplernes underside, så de ikke ekspanderer afsindigt og river sig i cylinderforingen. Oliedyserne er fæstnet med en lille torxskrue, og når den er løsnet er de lige til at trække ud. Stemplerne kan under ingen omstændigheder - heller ikke selvom man afmonterer oliedyserne - komme nedenud. Der er for smalt mellem lejebukkene, og sådan er det mig bekendt på alle gængse bilmotorer. Desuden ville isætning nedefra være umuligt, selvom der var plads mellem lejebukkene, for ipresningen af stempelringene betinger en plan flade, der kan være overgang mellem stempelringskompressoren og cylindergangen. Hvis dine cylinderforinger er rustet i toppen, så skal du hone dem rene, så stemplerne kan komme ovenud - andre veje er der ikke. Skyldes problemet en slidkant i toppen af cylindergangen kan anvendes en ridge reamer, men det er du måske ikke lige klar til at investere i. Er der mere end lidt overfladisk rust, der kan tørres af med en dieselklud, så skal cylinderen alligevel bores op, og så er stemplet jo ligegyldigt, da der skal et overstørrelsestempel i.
Nu skal vi lige have terminologien på plads: den type halvskaller, der benyttes som lejer i en tryksmurt motor omtales typisk som "lejepander" eller blot lejer.Hovedlejerne krumtappens "egne" lejer kan ofte genbruges - de holder stort set evigt, da de er kraftigt dimensionerede og kun håndterer en roterende bevægelse. Plejllejerne skal man ikke genbruge. Dels er de udsat for betydelig slitage (mindre smøretryk og oscillierende bevægelse), og dels koster en nye sæt simpelthen for lidt til at det er væred at spare - et par hundrede for et Kolbenschmidtsæt i Hovwdiaudi.Vær opmærksom på at evt. oliemangel kan have ødelagt alle lejer og have forårsaget rivninger på lejesølerne.
Man kan se på lejepander, om de er slidt - de er nemlig bygget op af forskellige lag metal lagt ovenpå hinanden. Hvis du er inde ved kobberlaget, så er det absolut slut. Generelt skal man tænke sig meget godt om, før man genanvender lejer. De er relativt billige, men det tager mange timer at komme ind til dem. Med andre ord: Hold da kæft, hvor er det ærgeligt at have brugt 3 dage en motor, der alligevel ikke kan holde olietryk, fordi man skulle spare et par hundrede på lejer.
Vær også meget opmærksom på, at mellemaksellejerne er en udsat sliddel - Én gang med for stram tandrem - så er det forreste ødelagt, og så er olietrykket væk..
Du kan sagtens anvende krumtap og plejlstænger i en anden blok. Vær i givet fald opmærksom på at måle stemplernes overstand, og evt. bytte lidt rundt, så du får en rimeligt ensartet stempeloverstand, og du kan vælge den rette toppakning.Inden krumtappen lægges i, så rens alle oliekanaler igennem med trykluft, og hvis de er særligt beskidte, så med en rensepistol med diesel. Under hele samle processen skal der være ABSOLUT rent - ét sandkorn ødelægger et leje.
Andre stillinger kan sikkert benyttes - med noget besvær.