Hvis du vælger den manuelle løsning med omskifter, som der ofte var i bådene for 10-20 år siden er der et par ting du skal være opmærksom på.
De omskiftere har 4 indstillinger: Gennemgang til henholdsvis batteri 1 og til 2. Desuden er der en slukket position og en 1+2 til at sammenkoble batterierne i nødstilfælde, hvis de begge er meget flade.
Den sidste position må du under normale omstændigheder ikke bruge ved slukket motor(generator) for så udjævner det afladte batteri sig med det der er ladt op.
0 positionen må du ikke bruge når motoren kører, for så brænder du dine ensretterdioder af på et sekund.
Jeg har haft systemet i 2 både og man kan så selv vælge hvilket batteri der trænger til at blive ladet op. Men det kræver at man tænker sig rigtigt godt om når man bruger omskifteren.
Så hold dig til den automatiske løsning med et godt skillerelæ
![Humørgrin :D](http://t3new.powerlan.dk/Smileys/default/cheesy.gif)