Forfatter Emne: Ekstra batteri  (Læst 2450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Ekstra batteri
« Dato: 03. Juli 2011 kl: 22:09:26 »
Hej derude.

Jeg har planer om at sætte et ekstra batteri i min Syncro til bl.a. køleskab. Har prøvet at læse mig lidt frem, men det er ikke noget jeg vil rode mig ud i uden kyndig vejledning.

Er der måske nogen, der kan og vil hjælpe mig med dette lille projekt?
Jeg har et ekstra batteri fra Biltema på 62A, som jeg tænkte at bruge - ihvertfald indtil videre.

Jeg er på Sjælland (Ringsted) fra i morgen og frem til fredag.

Skal selvfølgelig nok betale for det.

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ekstra batteri
« Svar #1 Dato: 03. Juli 2011 kl: 23:52:31 »
Skal du have noget skillerelæ ind over ?

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Ekstra batteri
« Svar #2 Dato: 03. Juli 2011 kl: 23:59:32 »
Det er lige hvad jeg osse gerne vil have et godt råd/hjælp til!
(i en caravelle.)
Kan man hoppe med på projektet..?
mvh Rasmus
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Ekstra batteri
« Svar #3 Dato: 04. Juli 2011 kl: 00:35:08 »
Aran: Det ved jeg faktisk ikke. Det behøver ikke at være super avanceret. I min tidligere Polizei-bus havde jeg en meget simpel anordning, hvor jeg på en drejeknap kunne vælge melle batteri nr. 1, batteri nr. 2, begge to eller slukke det hele. Det fungerede ganske fint for mig.
Det primære er at jeg kan have køleskabet+ evt. andre elektriske småting kørende og stadig kunne starte motoren.

rcb: Det skal du for min skyld være mere end velkommen til!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Ekstra batteri
« Svar #4 Dato: 04. Juli 2011 kl: 09:15:02 »
Et skillerelæ er meget simpelt. Det sørger for at der altid bliver ladet på 2. batteriet, men at 2. batteriet aldrig kan aflade startbatteriet.

Altså sagt på en anden måde, den dag man glemmer at stille sin drejeknap op og køleskabet aflader både 2. batteri og startbatteri, så kan man ikke starte. Med et skillerelæ, vil dette aldrig ske. Her vil 2. batteriet blive afladet men startbatteriet står stadig klar til start :wink:
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

janek.nilsson

  • Gæst
Ekstra batteri
« Svar #6 Dato: 04. Juli 2011 kl: 15:35:41 »
jeg har monteret en batteri seperator der er der 3 udgange på den i tilfælde at jeg ville have det 3 batteri. den sørger for at start batteriet er ladet op før den lader det andet batteri op. for så kan jeg bruge mit køleskab og bilens kæmpe anlæg med god samvittighed

jeg ville anbefale http://victron.dk/group.asp?group=8

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Ekstra batteri
« Svar #7 Dato: 06. Juli 2011 kl: 21:19:13 »
Tak for de gode tips. Men jeg ville nu gerne have hjælp til at montere det - eller nogen, som kan skære det fuldstændig ud i pap for mig...

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Ekstra batteri
« Svar #8 Dato: 07. Juli 2011 kl: 08:39:42 »
Firmaet Kjøller har en del materiale om dobbelte strømsystemer i både og biler.
Her er et billedeksempel på et system som jeg har lavet i flere af mine både og også i min syncro.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Ekstra batteri
« Svar #9 Dato: 07. Juli 2011 kl: 14:36:38 »
Hvis jeg skulle lave den helt simple løsning med manuel batterivælger - Er det så bare et spørgsmål om at "dele" ledningen, der sidder til det originale batteri i to? Og så ha' vælgeren mellem de 2 batterier?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Ekstra batteri
« Svar #10 Dato: 07. Juli 2011 kl: 20:26:50 »
Hvis du vælger den manuelle løsning med omskifter, som der ofte var i bådene for 10-20 år siden er der et par ting du skal være opmærksom på.

De omskiftere har 4 indstillinger: Gennemgang til henholdsvis batteri 1 og til 2. Desuden er der en slukket position og en 1+2 til at sammenkoble batterierne i nødstilfælde, hvis de begge er meget flade.
Den sidste position må du under normale omstændigheder ikke bruge ved slukket motor(generator) for så udjævner det afladte batteri sig med det der er ladt op.
0 positionen må du ikke bruge når motoren kører, for så brænder du dine ensretterdioder af på et sekund.

Jeg har haft systemet i 2 både og man kan så selv vælge hvilket batteri der trænger til at blive ladet op. Men det kræver at man tænker sig rigtigt godt om når man bruger omskifteren.

Så hold dig til den automatiske løsning med et godt skillerelæ :D
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen