Forfatter Emne: ventil justering af jx  (Læst 2211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

janek.nilsson

  • Gæst
ventil justering af jx
« Dato: 04. Juli 2011 kl: 12:36:19 »
jeg ved godt at der er masser af tråde herinde om emnet men kan ikke finde det jeg søger

min maskine tikker når den holder i tomgang
jeg tænker det kan være en tur til justering.
Men kan ikke finde tips til hvordan hvilke mærke motoren skal tørnes til
samt data til afstanden på indsugning og udstødning

ps. hvordan indsætter man billeder i trådene

mvh janek

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #1 Dato: 04. Juli 2011 kl: 15:42:46 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

janek.nilsson

  • Gæst
ventil justering af jx
« Svar #2 Dato: 04. Juli 2011 kl: 15:48:30 »
hej jarl ville det sige at en jx skal justeres med shims og ikke søgerblad

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #3 Dato: 04. Juli 2011 kl: 16:12:53 »
Begge dele. Du skal bruge søgerblade til at måle, om der skal justeres, hvis der skal justeres, så skal der lægges andre shims i. Ved tikkende lyd er det også en god ide, at sikre sig, om det skulle være dyser eller plejllejer, der tikker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #4 Dato: 04. Juli 2011 kl: 16:37:45 »
Citat fra: "Jarl"
Billederne er desværre forsvundet, men alligevel...

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4359&start=0&postdays


Og hvad der er indsugningsventil, og udstødningsventil kan ses på manifolderne.

Til at rotere knastakslen er en ringgaffelnøgle vel fin.
Og vel også bedst at trække den vej hvor bolten i enden på knastakslen spændes. Den skulle jo nødig gå løs.

Søgerbladene er til 20 kr hos Thansen.

Det værktøj til at trykke ventilerne ned, er vel det største problem at skaffe, men noget kan sikkert konstrueres billigt.
Det undrer mig at Biltema ikke har sådan noget værktøj.


Citat fra: "Jarl"
CS, KY og JX har mekaniske ventilløftere. Det vil sige, at de skal justeres fra tid til anden. Det har AAZ, 1Y og alle Golf-motorer efter 8/85 ikke, så har man sådan en, bedes man finde noget andet at give sig til. På motorerne med hydroløftere er der nemlig intet at justere - de har så til gengæld andre problemer...


Er det eneste problem med hydroløftere ikke at de kan blive slidte?

Hvis man kunne vælge frit, så er en motor med hydroløftere vel at foretrække?

PARKHAVE

  • Gæst
ventil justering af jx
« Svar #5 Dato: 04. Juli 2011 kl: 19:10:00 »
Nu drejer/tørner man altså ikke en dieselmotor ( eller alle andre for den sags skyld) rundt ved at dreje på knastakslen - fy,fy  :evil:

Der er kun en bolt der skal tørnes på og det er den på krumtappen!

Det andet kan deformere en rem.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #6 Dato: 04. Juli 2011 kl: 19:17:14 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Nu drejer/tørner man altså ikke en dieselmotor ( eller alle andre for den sags skyld) rundt ved at dreje på knastakslen - fy,fy  :evil:

Der er kun en bolt der skal tørnes på og det er den på krumtappen!

Det andet kan deformere en rem.


Tak, det lyder logisk.

Pumpe og knast yder ikke så meget modstand, som at dreje en krumtapaksel med kompression over cylindre.

Rem er nok dimensioneret efter dette.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #7 Dato: 04. Juli 2011 kl: 19:26:28 »
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-12989.html

Kan ikke hjælpe dig med justering, og tråden her er egentlig til en anden rep. men du kan da få begyndt rigtigt med de mærker, der her er vist, her er nr. 1 klar til justering. Dert med værktøjet ved jeg ikke noget om, desværre !
Som Parkhave skriver, man drejer på krumtapbolten, eller, flytter tand for tand med en god skruetrækker på tandkransen.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

doka

  • Gæst
ventil justering af jx
« Svar #8 Dato: 04. Juli 2011 kl: 23:18:51 »
Citat fra: "kh"
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-12989.html

Som Parkhave skriver, man drejer på krumtapbolten, eller, flytter tand for tand med en god skruetrækker på tandkransen.

Mvh. KH.


Det er lige til man får lavet et par gode mærker i hjulet som kan gnave i tandremmen - kan ikke anbefales.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #9 Dato: 04. Juli 2011 kl: 23:27:50 »
Jamen, hvorfor alt det bøvl? Parkér på et plant gulv, sæt bilen i fjerde/femte gear, læg håndbremsen ned, skub roligt til kofangeren med knæet, og motoren drejer stille og roligt rundt. På den måde kan tandremsdæksler blive på, og intet lider overlast, for kraften kommer den vej, den er beregnet til at komme. Og det er jo ikke raketvidenskab at anbringe knasten i en position, hvor den enkelte ventil kan udmåles - når bare knastens udkast vender væk fra shimmen, så er alt godt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.699
    • Vis profil
ventil justering af jx
« Svar #10 Dato: 05. Juli 2011 kl: 06:49:15 »
Citat fra: "Jarl"
Jamen, hvorfor alt det bøvl? Parkér på et plant gulv, sæt bilen i fjerde/femte gear, læg håndbremsen ned, skub roligt til kofangeren med knæet, og motoren drejer stille og roligt rundt. På den måde kan tandremsdæksler blive på, og intet lider overlast, for kraften kommer den vej, den er beregnet til at komme. Og det er jo ikke raketvidenskab at anbringe knasten i en position, hvor den enkelte ventil kan udmåles - når bare knastens udkast vender væk fra shimmen, så er alt godt.


Ja, det er da klart!  :D

Så janek.nilsson kan altså kontrollere at ventilerne har et acceptabelt spillerum, med søgerblade til ca. 20 kr, og nøjes med at skrue ventildækslet af. (det er vigtig ikke st spænde det for hårdt på igen)
Det kan f.eks. ske på en øde parkeringsplads.

Det er jo slet ikke sikkert at der er grund til at udskifte de shims=afstandsskiver.

Hvis der skal justeres, så vil det være rart med et værktøj til at klemme de ventilløftere ned så man kan komme til at skifte dem uden at skulle afmontere knastakslen.
Der må da være noget der kan bruges, så man ikke behøver at spendere en formue på værktøj specielt til det.