Forfatter Emne: Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...  (Læst 1522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Dato: 18. Juli 2011 kl: 17:19:50 »
Jeg har nettop fået synet vores Casper Caravelle, men er løbt ind et par problemer...

Det første er at termostaten ikke vil åbne.. så købte jeg en ny og sate den i... men den vil så heller ikke åbne... så pt køre jeg uden...

Den falder også også ud af anden gear... Man den holder fint i gear hvis jeg holder den der oppe... alle de andre gear virker uden problemer...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #1 Dato: 18. Juli 2011 kl: 17:48:35 »
Det lyder mærkeligt, at to termostater ikke skulle åbne. Den tanke der falder mig først for er, om dit kølesystem er ordentligt og korrekt udluftet ? Hvis der står luft i systemet og specielt omkring termostaten, vil den forblive lukket. Jeg formoder, at du har konstateret, at nålen er røget i det røde felt / advarslen blinker ? Ellers må du beskrive det lidt nøjere, hvordan du har konstateret manglende åbning.
Mon ikke dit gearproblem skyldes ganske almindelig slidtage ? Selvom det er irriterende, er det da til, at leve med sålænge det ikke er i den høje ende.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #2 Dato: 18. Juli 2011 kl: 19:45:09 »
Med hensyn til termostaten.

Jeg har sådan en der måler temp med laser... den sagde 95grade på termostathuset og og slangen der går der fra var helt kold..

Men hvor ligger fejlen når den falder ud af gear...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #3 Dato: 18. Juli 2011 kl: 21:04:23 »
Det lyder som om, at der står luft omkring termostaten... Har du efterfyldt kølervæske og udluftet systemet ordentligt...??

Søg evt en tråd om udluftning af kølesystem... Det er absolut værd, at gøre det ordentligt... ;-)

Gearskiftet er sikkert bare slidt - der er også flere tråde om det... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #4 Dato: 18. Juli 2011 kl: 21:11:12 »
er det inde i gearkassen eller uden for i det andet gear skifter haløj..
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #5 Dato: 18. Juli 2011 kl: 21:21:30 »
Gearskiftemekanismen består både af noget inde i gearkassen - men det er meget sjældent det, der er problemet.

Derimod er den lange skiftearm med kugle/halvmåne-led både ud for gearkassen bagi og nedenfor gearstangen foran meget ofte slidt og derfor kan den blive lidt selvstændig i bevægelserne. At du oplever, at den springer ud af gear kan skyldes, at den ikke kommer rigtigt i gear i første hug..

På Røde Mor skal jeg af og til lede lidt efter 1. gear og det er pga slidtage i ledforbindelserne - og helt normalt.

Prøv at søge lidt i andre tråde - så får du hurtigt en idé om, hvad det kan være (eller er)... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #6 Dato: 18. Juli 2011 kl: 22:01:09 »
det skal lige nævnes at skifte kolissen foran er renoveret. Kop og kugle ved gear kasse er skiftet med noget i rimelig stand. dog med lidt slør. leddet lige bag tanken er uden slør..

Jeg har prøvet at ligge under vognen og konen har prøvet at skifte.. frem og tilbage... Så vidt jeg kan se køre skifter armen lige meget bag ud både ved 2 gear og 4 gear på gearkassen...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #7 Dato: 19. Juli 2011 kl: 06:51:25 »
Hvis jeg må komme med min ydmyge kommentar...... Min nabo, som er tysker og har været værkfører på en VW fabrik i das Vaterland, siger at 5-trins gearkasserne på T3 har det med at blive slidt i 2. gear. Dette viser sig for det meste ved at den har svært ved at holde sig i gear eller er svær at få i 2. gear. Men derfor er det jo ikke sikkert. (det er mange år siden han var der. Det var på T3 linien han var værkfører ;) )
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline carrera

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 205
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #8 Dato: 19. Juli 2011 kl: 22:57:12 »
med hensyn til termostaten, så borer jeg altid to 2mm huller i den flade ring i selve termostaten, så evt luft siver igennem! det virker og giver ikke problemer med varmen/kølingen... bare en smart lille ide!
Leif
Leif A Sørensen
EX-T3: 87´ Vanagon Camper 2,1 MV Sænket og med ATS fælge :-)

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #9 Dato: 20. Juli 2011 kl: 09:21:20 »
Citat fra: "carrera"
med hensyn til termostaten, så borer jeg altid to 2mm huller i den flade ring i selve termostaten, så evt luft siver igennem! det virker og giver ikke problemer med varmen/kølingen... bare en smart lille ide!
Leif


Det har jeg enlig ikke tænkt på... Det er der nemlig ikke i den nye termstat... men derimod i den gamle...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Lukker ikke termosat op og falder ud af 2 gear...
« Svar #10 Dato: 20. Juli 2011 kl: 09:23:39 »
Citat fra: "e-stenman"
Hvis jeg må komme med min ydmyge kommentar...... Min nabo, som er tysker og har været værkfører på en VW fabrik i das Vaterland, siger at 5-trins gearkasserne på T3 har det med at blive slidt i 2. gear. Dette viser sig for det meste ved at den har svært ved at holde sig i gear eller er svær at få i 2. gear. Men derfor er det jo ikke sikkert. (det er mange år siden han var der. Det var på T3 linien han var værkfører ;) )


Jeg tror det er det der er problemt med min gearkasse....
Vil gerne snart ha en T3 på plader.