Forfatter Emne: tændrørs skifte wasserboxer fra 87 benzin.  (Læst 3009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dehler

• Gæst
tændrørs skifte wasserboxer fra 87 benzin.
« Dato: 24. Juli 2011 kl: 12:06:51 »
jeg er den heldige ejer af en dehler profi med 2,1 benzin wasserboxer.
dette er på alle måder en vidunderlig bil og samtidig min verden ind i en ny del af den maskuline verden nemlig den hvor man kan reparere sin egen bil og få olie på fingrene med mere. og jeg ser frem til den tilfredsstillelse der ligger i dette.
Men hold kæft hvor har jeg meget at lære og dette forum er fantastisk og tak for det.

mit spørgsmål er nu jeg skal have skiftet tændrør på bilen og jeg er så uerfaren at jeg end ikke ved hvor de sidder og hvordan jeg kommer til dem?

jeg kan se i har snakket om den type bil jeg har købt før. og det er mig der har købt den af ham fra gilleleje som har kørt safari i en synchro.
håber på hurtigt svar og tak på forhånd.

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
« Svar #1 Dato: 24. Juli 2011 kl: 12:44:56 »
Hej Dehler , velkommen til , det er den helt rigtige feriebil du har fået dig , er det den mørkeblå der har været tilsalg til omkring 80 tu. kr.  så er den lækker , det er en boxermotor , så der sidder to tændrør i hver side , ta et ud af gangen så du ikke bytter om på ledningerne , i højre side skal du ta luftfilterkassen af så kan du komme til , brug en støvsuger til at fjerne støv , inden du skruer nye i . god lille opgave i rengvejr under bagklap , hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

dehler

• Gæst
« Svar #2 Dato: 24. Juli 2011 kl: 12:49:58 »
hejsa.
tusind tak for hjælpen.
ja det er den jeg købte den dog til en lidt anden pris da jeg så selv skal stå for en ny lakering. ja det er en dejlig ferie bil har allerede været fra skagen til fanø over 10 dage og skal tilbage til skiveren med familien imorgen.
men det er en mundfuld for mig som er helt blond i forhold til biler.
men håber dette forum kan gøre mig til en hæderlig amatør udi det respekterede håndværk at lave bil.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 24. Juli 2011 kl: 18:33:48 »
Bare rolig: Du skal nok lære din bil at kende. En rigtig god ide er, at anskaffe sig en manual f.eks. Haynes og studere den grundigt. Udskiftning af tændrør er i den lette ende, og et godt udgangspunkt for, at øge interessen for din fine bil. Der er altid masser af god vilje og hjælpsomhed herinde, så bare klem på.

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 24. Juli 2011 kl: 19:22:26 »
Hej igen , kan da lige dele lidt erfaring fra idag med dig , sku lige en tur til Holbæk , halvvejs derop mistede min dj , det er en lige som din motor , trækkraften og rystede meget , men jeg kom hjem , startede med at skifte tændrør , det hjalp ikke , jeg ku se det ene tændrør var helt sort og vådt , så efter lidt roderi med dysser , endte jeg med at skifte tændkabel , og vupti så gik den helt jævnt igen , og jo måtte lige ringe  til en ven , det skal du også bare gøre hvis det er .
Med venlig hilsen poul
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

dehler

• Gæst
« Svar #5 Dato: 24. Juli 2011 kl: 20:03:18 »
hej igen.
Måske jeg ikke helt forstår dit hint med en ven, men umiddelbart kender jeg ikke nogen der kan komme med det samme hvis det er noget.
min har lidt det samme problem at den kan stå helt af når den bliver startet. ikke vil tage omdrejninger og skyder.
det virker som om at et par cylindrer står af eller noget. ved det som sagt ikke men det der sker er når den bliver varm kører den uden at gå ud men kan il tider virke noget hakkende i accelerationen. og for mig er det at skifte tændrør et projekt. og hvis jeg også skal skifte tændkabel må jeg vist afsætte noget mere tid.
men nu vi er ved det hvordan skifter man et sådant kabel sådan trin for trin for den uprøvede?

dehler

• Gæst
« Svar #6 Dato: 24. Juli 2011 kl: 20:06:01 »
til Aran.
der fulgte en manual med ved ikke om den er fra hayens må lige kigge men det er jo lidt som at læse kinesisk for en uprøvet men jeg klemmer på og en dag ja en dag så;-) men hold kæft hvor jeg nyder at køre rundt i den...
dog lidt svage bremser synes jeg?! er det noget andre kan nikke genkendende til?

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 24. Juli 2011 kl: 20:29:50 »
Jo der er flere der har tlf. nr . på deres profiler , 20680265 feks. , du kan bare ringe , det er jo ikke altid de hardcore der skal svare , vi andre kan også lidt .
Med venlig hilsen poul
Næstved 4700

dehler

• Gæst
« Svar #8 Dato: 24. Juli 2011 kl: 20:35:38 »
fedt og tak og tak for info.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 24. Juli 2011 kl: 22:54:43 »
Du er næsten garanteret svar på alle dine spørgsmål herinde. HVIS du kaster dig ud i, at skifte tændkabler er proceduren ligesom med tændrørene: Et ad gangen. Trækkes fri af tændrøret og dernæst af fordelerdækslet. Nyt monteres i omvendt rækkefølge. ( De kan godt have bidt sig fast i dækslet, men ALDRIG bruge vold ) tålmodighed, tålmodighed....
Når først du kan genkende de elementære ting fra manualen, er du allerede godt på vej, og det kommer hurtigt.